سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوشتن یک رزومه مناسب؛

یک "رزومه" ی خوب باید چگونه باشد؟

داشتن یک رزومه خوب و با اثر بخشی بالا برای استخدام شدن لازم است. هر چقدر که بتوانیم رزومه بهتر و حرفه ای تری داشته باشیم بهتر میتوانیم از فرصت های استخدامی استفاده کنیم.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، رزومه فقط نوشتن اطلاعات فردی و تجربیات و مهارت ها نیست بلکه روش نوشتن رزومه به گونه ای که بتواند حرفه ای باشد بسیار مهم است. رزومه ها معمولا حاوی یکسری اطلاعات شخصی و کاری هستند.

رزومه اولین چیزی است که با آن میتوانید خود و مهارت های تان را به کارفرما معرفی کنید بنابراین خیلی از اوقات رزومه هایی که کمتر موفق بودند نتوانستند به خوبی از فرصت های استخدامی برای کارجویان استفاده کنند.

خوب است که قبل از نوشتن رزومه چند نمونه از رزومه های استاندارد و فرمت نوشتاری آن را مطالعه کنید تا رزومه ی بهتری داشته باشید اما به طور کلی چند نکته ی خوب میتواند به شما کمک کند تا رزومه ی بهتری داشته باشید.

1-در ابتدا رزومه شما باید دارای نام و مشخصات باشد که نام و مشخصات خود را باید با فونت بزرگ و استاندارد بنویسید. مشخصات شما شامل آدرس، شماره تلفن، ایمیل و... است. مشخصات باید جزء اولین چیزهایی باشد که در رزومه مینویسید.

2-سعی کنید بیشتر روی زمینه هایی که در آن به کار مشغول بودید تمرکز کنید. تجربیات کاری و تمام کارهایی را که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت به آن مشغول بودید و برای شما تجربه به وجود آورده را بنویسید.

3-جملاتی که باید برای نوشتن رزومه به کار ببرید حتما باید جملات ساده و روان باشند از جملات مبهم و پیچیده استفاده نکنید چون کارفرمایان مدت زمان کوتاهی را برای خواندن رزومه اختصاص میدهند بنابراین باید جملات ساده و کوتاه را به کار ببرید.

4-رزومه شما باید دارای اطلاعاتی در زمینه ی تحصیلات هم باشد مثلا مدارج و مدارک تحصیلی، تاریخ اخذ آنها باید به ترتیب از آخر به اول نوشته شوند.

اگر مدارکی هم برای مهارتهایی که کسب نمودید اخذ کردید آنها را بنویسید. یا مثلا اگر دوره هایی را به صورت کارآموزی گذرانده اید و تجربه کسب کردید آنها را بنویسید.

دوره هایی را که گذراندید چه به صورت آموزشی و چه به صورت عملی به تجربیات شما اضافه نموده است پس میتوانید آنها را هم در رزومه خود درج کنید.

سعی کنید بیشتر مهارتها و تجربیات شما حجم زیاد رزومه را به خود اختصاص دهد. حتی فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی هم میتوانند در رزومه قرار بگیرند.

5-ممکن است یکسری از تجربیات و مهارتهای شما با فرصت شغلی که برای آن رزومه فرستادید چندان ارتباطی نداشته باشد اما نباید آنها را حذف کنید. آنها هم جزئی از تجربیات شما هستند می توانید آنها را به صورت جداگانه بنویسید و ابتدا تجربیات مرتبط با فرصت شغلی را در رزومه قرار دهید. مخصوصا مهارتها و تجربیاتی که لازمه ی فرصت شغلی مربوطه هستند را حتما باید درج کنید.

6-اگر در زمینه های ورزشی، هنری و... مهارت دارید یا جوایزی را کسب نمودید میتوانید آن را در رزومه خود بنویسید.

سعی کنید رزومه شما بیش از یک صفحه نباشد و حتما برای هر قسمت مثل تجربه، مشخصات فردی، مهارت، تخصص و... یک عنوان بنویسید.

7-رزومه شما باید روی یک برگه ی سفید نوشته شده باشد و حتما باید از لغات و جملات صحیح با املای درست استفاده کنید.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.