سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر عراق در تهران در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

تلاش گروهک تروریستی تکفیری داعش برای مصادره کردن روند مردم‌سالاری در عراق/ عراق قبرستان گروه‌های تروریستی خواهد بود + فیلم

سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه نیت گروه‌های تروریستی از جمله داعش مصادره کردن روند مردم‌سالاری در عراق است، گفت: کودتای سیاسی گروهک‌های تروریستی علیه مردم عراق ناکام ماند، زیرا روند مردم‌سالاری در این کشور از بطن مردم است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ آرایش نوین سیاسی در عراق، شب گذشته (10 تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد مجید الشیخ سفیر جمهوری عراق در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
محمد مجید الشیخ سفیر جمهوری عراق در تهران در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا به یکباره داعش وارد ادبیات سیاسی عراق شد، گفت: عراق مراحل سختی را سپری کرده است، به گونه‌ای که اکنون شاهد عراق قانونمند هستیم.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه عراق را مردم حکومت می‌کنند، افزود: شهروندان عراقی خواستار آزادی و دموکراسی در این کشور هستند.
 
* داعش یکی از شاخه‌های القاعده است
 
وی با بیان اینکه آزادی و دموکراسی خواست ملت عراق است، خاطرنشان کرد: داعش یکی از شاخه‌های القاعده است و دور از القاعده نیست.
 
مجید الشیخ با بیان اینکه داعش با فشارهای در سوریه مواجه شد به گونه‌ای که مردمان سوریه آن‌ها را از کشورشان بیرون راندند، گفت: داعش پس از خروج از سوریه به عراق آمدند و متاسفانه بسترهای لازم از سوی بازماندگان بعثی‌ها برای آن‌ها در عراق فراهم شده بود.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با تاکید بر اینکه روند مردم‌سالاری در عراق متاسفانه مورد هدف قرار گرفته بود، ادامه داد: کودتای سیاسی گروهک‌های تروریستی از جمله داعش علیه مردم بر عراق ناکام مانده است.
 
وی با تاکید بر اینکه روند مردم‌سالاری در عراق از بطن مردم است، ادامه داد: امروزه حاکم در عراق مردم هستند.
 
مجید الشیخ با اشاره به اینکه گروهک‌های تروریستی می‌خواستند حکومت عراق را سرنگون کرده و رأی مردم را مصادره کنند، اظهار داشت: این مسئله غیرقابل قبول است، به طوری که شاهد ورود داعش به موصل بودیم که عده‌ای با آن‌ها تعامل و همکاری کردند.
 
* داعش به دنبال مصادره کردن روند مردم‌سالاری در عراق بود
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به خیانت برخی از افسران نظامی و درجه‌داران گفت: نیت داعش و سایر گروهک‌های تروریستی در عراق مصادره کردن روند مردم‌سالاری است، به گونه‌ای که آن‌ها خواستار دگرگون کردن اوضاع سیاسی بودند.
 
وی گفت: بسیج مردمی، جوش و خروج مردم و فتوای مرجعیت و علما به گونه‌ای بود که آن‌ها توانستند در برابر داعش بایستند، به طوری که نزدیک 3 میلیون نفر برای دفاع از عراق نام‌نویسی کردند.
 
مجید الشیخ با اشاره به اینکه اکنون زمام امور به دست دولت است، اضافه کرد: ارتش تشکیلات خود را مورد ساماندهی و بازنگری قرار داده است.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به پاکسازی جاده‌های بغداد_ سامرا و بغداد_ تکریت گفت: این جاده‌ها در امنیت کامل بسر می‌برند.
 
وی با تاکید بر اینکه ان‌شاءالله به سوی موصل حرکت خواهیم کرد، تا داعش را از آنجا بیرون رانیم افزود: در نظام عراق دموکراسی کاملاً برقرار است.

مجید الشیخ با اشاره به حمله صدام به ایران گفت: صدام این کار را کرد تا روند مردم سالاری در ایران سقوط کند این در حالی بود که اراده مردم مانع از رسیدن اهداف پلید آن‌ها شد.  
 
وی با بیان این که اراده مردم ایران در برابر طاغوت، استکبار، بعثی‌ها و صدام قابل ستایش است، افزود: مردم ایران در برابر گروهک‌های منافق ایستادگی کردند.  
 
سفیر عراق در تهران گفت: عملیات‌های نظامی جدیدی در عراق در حال وقوع است به طوری که بسیاری از جنایتکاران به هلاکت خواهند رسید و ما از طرف همه کشورهای اسلامی و عربی با تروریست‌ها می‌جنگیم زیرا خطر داعش و جنایتکاران دامن همه را می‌گیرد.

*قبرستان گروه‌های تروریستی در عراق خواهد بود  

مجید الشیخ با تاکید براینکه قبرستان داعش و گروهک‌های تروریستی در عراق خواهد بود، ادامه داد: ان‌شاءلله شاهد پیروزی‌های بزرگی در عراق خواهیم بود.  
 
وی با اشاره به این که بعثی‌های باقی مانده بسترهای لازم را فراهم کردند تا داعش وارد نینوا شود، افزود: تمامی اعضای گروهک تروریستی تکفیری داعش وارد نینوا نشده‌اند این در حالی بود که آن‌ها درصدد بودند تا به بغداد برسند اما نتوانستند.  
 
سفیر عراق در تهران با بیان این که داعشی‌ها به نینوا و موصل رسیدند و در آن‌جا متوقف شدند، ادامه داد: بعثی‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند به اهداف خود برسند.  
 
مجید الشیخ گفت: آن‌چه ملت عراق نیازمند است حمایت معنوی است و این که برخی رسانه‌ها با انقلابی نامیدن داعش به این تروریست‌ها روحیه ندهند.
 
وی با بیان این که فاصله موصل با نینوا و کربلا نزدیک 500 کیلومتر است، اضافه کرد: گروهک‌های تروریستی و داعش نمی‌توانند به بغداد نزدیک شوند.
 
سفیر عراق در تهران با تاکید بر این که عراقی‌ها خواستار هلاکت داعش و گروهک‌های تروریستی هستند، اظهار داشت: افسران نظامی و نیروهای مردمی بر علیه آن‌ها اقدام خواهند کرد.  
 
مجید الشیخ افزود: اکنون مرقدهای مقدس در عراق در امنیت کامل به سر می‌برند به طوری که در ایران عده‌ای با سفارت تماس گرفتند و اعلام آمادگی برای دفاع از این مرقدها کردند ولی نوری مالکی گفت که نیازی به پول و نیروی انسانی نداریم. 

*شیعه و سنی در عراق همراه هم هستند

وی با تاکید براینکه شیعه و سنی در عراق همراه هم هستند، خاطر نشان کرد: در بسیاری از مناطق از جمله بغداد شیعیان و سنی‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند و همسایه هستند و گاهی با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند.  
 
سفیر عراق در تهران با تاکید براینکه هیچ گونه دشمنی میان شیعه و سنی رخ نداده است، گفت: اختلاف میان شیعه و سنی خواسته القاعده، داعش و برخی از کشورهای خارجی است که چنین فتنه‌ای را دنبال می‌کنند ولی با آگاهی، حکمت مرجعیت، علما، نخبگان سیاسی و مردم چنین اختلاف و جنگی آغاز نشده است.  
 
مجید الشیخ بیان کرد: آیت‌الله سیستانی فتوا صادر کردند به گونه‌ای که بسیاری اعم از شیعه و سنی لبیک گفتند و همه برای دفاع از عراق و اماکن مقدس آن چه شیعه و چه سنی آماده هستند حتی علمای اهل سنت هم فتوای آیت‌الله سیستانی را تاکید کردند.  
 
وی با اشاره به این که ملت عراق با فتوای مرجعیت برای دفاع از میهن به پاخواسته‌اند، گفت: عراقی‌ها اعلام آمادگی کردند تا از مراقد مقدس دفاع کنند.  
 
سفیر عراق در تهران با تاکید به اینکه جهان اسلام و عرب مطمئن باشند که همه ملت عراق به دفاع از سرزمینشان خواهند پرداخت، اظهارداشت: ما خواستار کمک جهانیان نیستیم بلکه از آن‌ها خواستاریم تا مواضع خوبی را در قبالمان داشته باشند.  
 
مجید الشیخ با تاکید براینکه رسانه‌ها نباید به ملت عراق خیانت کنند، گفت: آن‌ها نباید اقدام به فرافکنی و دروغ پردازی کنند.
 
*عراقی‌ها خواستار حمایت معنوی و روحی از جهانیان هستند

وی افزود: از همه جهانیان خواستاریم در کنار ملت عراق بایستند به گونه‌ای که ما خواستار نیروی انسانی، سلاح و پول نیستیم و فقط خواستار حمایت معنوی روحیه از جهانیان هستیم.  
 
 سفیر عراق در تهران با اشاره به اراده محکم و آهنینی که برای دفاع از عراق و عتبات عالیات صورت گرفته است، ادامه داد: رئیس‌جمهور ایران طی تماس تلفنی با نوری مالکی اعلام آمادگی با ملت عراق را کرد.  
 
مجید الشیخ از حس برادرانه ایرانیان نسبت به عراقی‌ها قدردانی کرد.  
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه چرا گروهک‌های تروریستی در عراق به دنبال سرنگونی دولت قانونی هستند، اظهار داشت: همه گروهک‌های تروریستی در یک کیش قرار دارند به گونه‌ای که آن‌ها به دنبال خرابکاری هستند و بر یک پایه و اساس قرار دارند.
 
سفیر عراق در تهران با بیان این که گروهک‌های تروریستی و داعش برعلیه آزادی عمل می‌کنند، افزود: کفار و خرابکاران در یک راهبرد قرار دارند به گونه‌ای که آن‌ها به دنبال سرنگونی مردم سالاری هستند که تاکنون ناکام مانده است.  
 
مجید الشیخ با تاکید براینکه کسانی که دستشان به خون ملت عراق آغشته است محاکمه شده‌اند، افزود: بعثی‌ها به داعش کمک می‌کنند تا عراق به سوی پیشرفت سوق پیدا نکند.
 
وی با اشاره به این که داعش نمی‌تواند به بغداد برسد، ادامه داد: بعثی‌ها نمی‌توانند در عراق به اقدامات خرابکارانه دست بزنند.
 
سفیر عراق در تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه چرا برخی از کشورها به دنبال ایجاد اختلاف طایفه‌ای در عراق هستند، گفت: صدها سال است که مذاهب مختلف اسلامی شامل شیعه، سنی، کرد، ترکمان در کنار هم در عراق زندگی می‌کنند به گونه‌ای که در طی ده یازده سال گذشته عده‌ای تلاش کردند تا اقدام به ایجاد اختلافات مذهبی کنند.
 
مجید الشیخ با اشاره به این که برخی از کشورها و رسانه‌ها آزادی را برای مردم عراق نمی‌خواهند، اظهار داشت: این عده از جنگ شیعه و سنی یاد می‌کنند و می‌گویند که میان این دو جنگ صورت گرفته است.

*عراق دارای بافت اجتماعی موزیکالی است
 
وی با تاکید براینکه عراق دارای بافت اجتماعی موزیکالی است، عنوان کرد: سنی‌ها و شیعیان با یکدیگر فامیل شدند به گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها در مناطق مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند.
 
سفیر عراق در تهران با تاکید براینکه داعش و سایر گروه‌های تروریستی به دنبال روشن کردن آتش فتنه هستند، اظهار داشت: آن‌ها به دنبال روشن کردن آتش فتنه هستند این در حالی است که ملت عراق این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد.  
 
مجید الشیخ با اشاره به این که بافت اجتماعی موزیکالی عراق فرقی میان شیعه و سنی قائل نیست، گفت: جنگ میان شیعه و سنی نیست بنابراین نباید به بوق‌های رسانه‌ها گوش داد زیرا آن‌ها به دنبال ایجاد فتنه در عراق هستند.  
 
وی ادامه داد: برخی از ماهواره‌های خبری به جنایتکاران کمک می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به العربیه و الجزیره که وابسته به غرب هستند اشاره کرد.  
 
سفیر عراق در تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه فتوای علمای شیعه و سنی چه نقشی در ایجاد بسیج عمومی ایفا می‌کند، گفت: مرجعیت شیعه و به خصوص آیت‌الله سیستانی در اردوگاه برادران اهل تسنن بر ضرورت دفاع از امنیت عراق تاکید کرد. 

مجید الشیخ با اشاره به اینکه مرجعیت عراق خواستار یکصدا شدن ملت این کشور هستند، افزود: باید دفاع از عراق به صورت یکپارچه باشد.
 
* مرجعیت خواستار یکصدا شدن ملت عراق هستند
 
سفیر عراق در تهران با تاکید بر اینکه علمای اهل تسنن فتوای آیت الله سیستانی را مورد تائید قرار دادند، اظهار داشت: میان علمای اهل تسنن و شیعه همکاری و همیاری بسیار خوبی رخ داده است.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آرایش سیاسی جدید در عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: دیروز اولین ثمره انتخابات مردم عراق را در گردآمدن نمایندگان در مجلس شاهد بودیم، به طوری که آن‌ها نتوانستند رئیس واقعی مجلس را تعیین کنند.
 
مجید الشیخ با اشاره به اینکه باید میان جریان‌های سیاسی توافق ایجاد شود تا رئیس مجلس، نخست وزیر تعیین شود، گفت: توافقی برای تعیین رئیس پارلمان تاکنون صورت نگرفته است.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به اینکه عراق متعلق به همه ملت این کشور است، ادامه داد: جلسه بعدی نمایندگان به هفته آینده موکول شد تا ان‌شاءالله آن‌ها بتوانند به توافق نهایی و راهکار مشخص دست یابند.
 
وی با اشاره به اینکه نخست وزیر به عنوان بالاترین مقام اجرایی در عراق است، افزود: مجلس در اختیار اهل تسنن و رئیس جمهور در اختیار کردها است.
 
مجید الشیخ افزود: همه گروه‌های سیاسی باید در روند دموکراسی عراق مشارکت کنند، زیرا شیعیان، کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در بافت عراق حاکم هستند.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا کشوهای غربی به عراق فشار می‌آورند تا میان مخالفین ائتلاف به وجود آید، گفت: در دوره جدید چنین چیزی تکرار نخواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین ائتلاف می‌تواند رئیس جمهور، نخست وزیر، وزرا را معرفی کند ادامه داد: ان‌شاءالله در دوره جدید مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد، به گونه‌ای که بزرگ‌ترین ائتلاف می‌تواند مهره‌های کلیدی را انتخاب کند.
 
مجید الشیخ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا جنابعالی جزئیاتی از کاندیداهای نخست وزیری را در دست دارید، گفت: ممکن است اسامی از کاندیداهای نخست وزیری وجود داشته باشد، اما اینکه نخست وزیر تعیین شده باشد صحت ندارد و بر روی اسامی مطرح شده توافقی حاصل نشده است.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران افزود: رئیس مجلس و رئیس جمهور مشخص نشده‌اند، بلکه برخی اقدام به حدس و گمانه‌زنی می‌کنند.
 
* تأمین امنیت و خدمات شهری مهم‌ترین اولویت حکومت آینده  
 
وی با اشاره به اینکه ان‌شاءالله با تأخیر تشکیل دولت مواجه نخواهیم شد، ادامه داد: مهم‌ترین چالش جدی دولت جدید امنیت و خدمات شهری خواهد بود، زیرا تأمین زیرساخت‌ها بسیار مهم و حساس است.
 
مجید الشیخ با بیان اینکه ان‌شاءالله حکومت آینده به‌زودی تشکیل خواهد شد، افزود: ان‌شاءالله در این برهه حساس به نتایج خوبی خواهیم رسید.
 
سفیر جمهوری عراق در تهران با اشاره به ضرورت تشکیل حکومت قدرتمند ادامه داد: حکومت ان‌شاءالله نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.
 
وی با ابراز امیدواری از خروج هرچه سریع‌تر منافقین از خاک عراق، بیان کرد: بارها با سازمان ملل و دبیرکل آن صحبت کرده‌ایم و دو سال است که پافشاری می‌کنیم، ولی هیچ‌کس نمی‌تواند خروج منافین از خاک عراق را قبول کند.  
 
* آینده عراق پربار است
 
مجید الشیخ با بیان اینکه ما نمی‌توانیم قبول کنیم و اجازه نمی‌دهیم که این افراد هیچ‌گونه عملیاتی حتی سیاسی علیه ایران، عراق یا سوریه را انجام دهند، افزود: آینده عراق پربار است، زیرا این بحران‌ها سبب می‌شود که ملت و مسولان عراقی آبدیده شوند.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.