به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مگر قیمتگذاری دو سه سال اخیر توسط سازمان حمایت و شورای رقابت جواب داده و مشکل قیمت خودرو را حل کرده که راه اشتباه گذشته در بحث قیمتگذاری خودرو را همچنان ادامه میدهیم.
وی با اشاره به این که تجربه نشان داده روش قیمت گذاری دستوری خودرو بدون توجه به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار جواب نمی دهد، اظهار کرد: به نظر اقتصاددانان، دستورالعمل نامرئی یا همان نسبت عرضه و تقاضا در بازار، قیمت ها را تعیین میکند.
گروسی با بیان این که در صورتی که عرضه و تقاضا نسبت درستی با هم داشته باشند، قطعاً قیمت ها در بازار نیز متعادل خواهد شد، تصریح کرد: در غیر این صورت با قیمت گذاری خودرو به صورت بخشنامهای، همین میشود که امروز پس از سه سال به شرایط گذشته باز گشتهایم و مجدداً بحث قیمتگذاری خودرو مطرح شده است.
*ایجاد قطب سوم خودروسازی موجب رفع انحصار در صنعت خودرو میشود این نماینده مجلس با اشاره به این که مشکل اصلی در خصوص افزایش قیمت خودرو، کاهش میزان تولید است، اظهار کرد: کاهش تولید در دو سال اخیر، دلیل اصلی مسائل و مشکلات قیمت خودرو بوده که البته تا کنون نیز مرتفع نشده است.
گروسی با بیان این که با توجه به وجود انحصار در بازار خودرو، راهاندازی قطب سوم خودروسازی راهکار اساسی برای رفع این انحصار است، تصریح کرد: بهترین تصمیم و مؤثرترین راه حل در این ارتباط، ایجاد قطب سوم خودروسازی است که موجب رقابتپذیری و رفع انحصار خواهد شد.
گروسی با اشاره به این که بخش خصوصی باید با سرمایه گذاری در جهت ایجاد قطب سوم خودروسازی وارد این صنعت شود، اضافه کرد: در این صورت با رقابت پذیری، انحصار موجود شکسته شده و بسیاری از مشکلات موجود در صنعت خودرو حل خواهد شد.
نماینده مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی در خصوص موانع و مشکلات صنعت خودروسازی ایران خاطرنشان کرد: افزایش تولید، سرمایهگذاریهای جدید، خصوصیسازی و اجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی، افزایش سهام شرکتها و صدور مجوز به منظور ایجاد قطب سوم خودروسازی، بسیاری از موانع و مشکلات صنعت خودروسازی را رفع خواهد کرد.
انتهای پیام/