سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه اقتصادی/

روش ورود "تعاوني ها" به"بورس" ايران

با تصويب قانون اجراي سياست هاي كلي اصل (44) قانون اساسي بستر بسيار مناسبي جهت ورود بخش تعاوني به بازارهاي بورس فراهم شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران با تصويب قانون اجراي سياست هاي كلي اصل (44) قانون اساسي بستر بسيار مناسبي جهت ورود بخش تعاوني به بازارهاي بورس فراهم شده است چرا که در قانون مزبور نسل جديد از شركت های تعاونی تحت عناون شكت هاي تعاوني سهامي عام تعريف شده است.
 
بر اساس تعريف، شركت تعاوني سهامي عام نوعي شركت سهامي عام است كه با رعايت قانون تجارت و محدوديت هاي مذكور در قانون اجراي سياست هاي كلي اصل (44) قانون اساسي تشكيل شده است .
 
**شركت هاي تعاوني سهامي عام

در شركت هاي تعاوني سهامي عام اصالت با سهام مي باشد و نقش سرمايه از نقش عضو پر رنگ تر مي باشد . سهام اين نوع از شركت ها به آساني مي تواند در انواع بازارهاي بورس مورد معامله و خريد و فروش قرار گرفته و بر خلاف شركت هاي تعاوني متعارف معامله سهام آنها نياز به تأييد هيأت مديره شركت تعاوني ندارد.
 
هم اكنون تقريباً تعداد 15 شركت تعاوني سهامي عام در كشور به ثبت رسيده و اين امكان براي آنها وجود دارد كه در بازار فرابورس پذيرش شده و از اين طريق بخشي از سهام آنها در فرابورس معامله شوده است  .

**تعاونی ها در فرابورس

بيمه تعاون در غالب شركت تعاوني سهامي عام ، سهام خود را از طريق فرابورس عرضه اوليه نموده است .

اين شركت در صورت تمايل مي تواند تقاضاي پذيرش در بازار فرابورس را ارائه نموده تا در صورت موافقت بخشي از سهام آن به عنوان سهام شناور در بازار فرابورس معامله شود . نتيجه این معامله ورود اولین شرکت تعاونی به بازار بزرگ سرمایه و به وی‍زه فرابورس است .
 
انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.