سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

افزایش گردشگران،بر بازار فرش دستباف تاثیر کمی داشته است

رییس انجمن صنایع فرش دستباف خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: با وجود افزایش تعداد گردشگر، بازار فروش فرش دستباف تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،باقر صیرفیان با اعلام این مطلب افزود: مافیایی در میان تورلیدرها وجود دارد که گردشگران را برای خرید به فروشگاه هایی خاص می برند و فرش را با قیمتی بالاتر از نرخ اصلی خود به آنها می فروشند که این موضوع باعث بدنامی کشور ما در حوزه صنایع دستی در جهان شده و بر گردشگری و فروش فرش در ایران تاثیر گذاشته است.

وی در ادامه صحبت های خود درباره وضعیت فرش دستباف کشور، بیان کرد: در ماه های پایانی سال گذشته، مرکز ملی فرش اعلام کرد 9 میلیارد تومان برای ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان فرش دستباف استان اصفهان در نظر گرفته است و ما تولیدکنندگان را بر اساس تعداد کارگر و وسعت واحد تولیدی تقسیم بندی و معرفی کردیم اما زمانی طول کشید تا بانک عامل را معرفی کنند و پس از گذشت مدت زمانی، اعتبار مدنظر را به تهران برگرداندند و تسهیلات را پرداخت نکردند.

وی ادامه داد: این درحالی بود که بسیاری از کسانی که برای دریافت وام معرفی شدند، با تکیه بر این وام، کارگاه هایی راه اندازی کردند و در حال حاضر نمی توانند بدهی های خود را پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه سود فروش داخلی برای صنعت فرش دستباف کافی نیست، گفت: در حال حاضر بازار داخلی هم رکود دارد، با این حال حتی اگر بازار داخل وضعیت مناسبی داشت، سودآوری فرش دستباف در صادرات آن است و زمانی می تواند مفید باشد که ارز حاصل از فروش خارجی آن به کشور وارد شود.

رییس انجمن صنایع فرش دستباف خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: اگر تحریم ها برداشته شود، بسیاری از مشکلات فرش دستباف حل می شود.

صیرفیان ارایه تسهیلات بدون بهره یا با بهره کم و مدت زمان بازپرداخت طولانی را از دیگر راه ها برای حل مشکلات صنعتگران فرش دستباف ذکر کرد و افزود: وضعیت کارگران و بافنده های فرش دستباف هم بستگی به وضعیت تولیدکننده دارد و زمانی که تولیدکننده سرمایه در گردش کافی داشته باشد، تولید فرش رونق خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه حدود 8/12 درصد تولید کل فرش دستباف کشور در اصفهان صورت می گیرد، اضافه کرد: در جشنواره ای که 3 دوره از آن در نمایشگاه و موزه فرش تهران برگزار شد، فرش اصفهان از نظر زیبایی و کیفیت رتبه اول را به خود اختصاص داد. /س


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.