سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل ستاد دیه کشور در نشست خبری:

آزادی بیش از 80 هزار زندانی بدهکار توسط ستاد دیه/ از زندانیان نیازمند، پیرو هر دینی که باشند حمایت می‌کنیم

جولایی در نشست خبری گفت:‌ در زندان‌ها اقشار و تفکرهای مختلف و حتی دیگر پیروان ادیان الهی را علاوه بر مسلمانان شیعه و سنی داریم و همه زندانیان اعم از مسیحی، یهودی و زرتشتی نیز از کمک‌های ستاد دیه برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ "سید اسدالله جولایی" مدیرعامل ستاد دیه کشور در نشست خبری امروز سه شنبه(10 تیرماه) با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت:  تعدادی از هموطنان ما به دلیل فقر مالی نتوانستند وامی را که گرفته‌اند پرداخت کنند و بعد به دلیل بدهکاری گرفتار دستگاه قضا و زندان شدند که کمک‌های مردمی در این قضیه سبب می‌شود این افراد که به غیرعمد گرفتار زندان شده‌اند، آزاد شوند.

وی افزود:‌ زندانیان مالی، کسانی نیستند که عمدا جرمی را مرتکب شده باشند و این اتفاق ممکن است برای هر انسانی حادث شود، اما کمک‌های مردمی در جشن‌های گلریزانی که در بیش از 180 نقطه سراسر کشور برگزار خواهد شد، جمع‌آوری و برای آزادی این افراد هزینه می‌شود.
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی:"، اظهار داشت: بحمدلله ستاد دیه در هر سه موضوع مهم شعار سال سعی کرده که عامل باشد و تنها گوینده و نظریه‌پرداز نباشد و سعی می‌کند که تشکیلات ستاد دیه را با حداقل ممکن هزینه‌ها اداره و بخش اقتصاد را رعایت کند.
 
جولایی به موضوع فرهنگ در شعار سال اشاره و ادامه داد: در آموزش و فرهنگسازی نیز ستاد دیه سعی دارد در سراسر کشور، در زندان‌ها، جشن‌های گلریزان و جلساتی که برگزار می‌کند با جدیت کار کند.
 
وی با بیان اینکه ما در زندان‌ها اقشار و تفکرهای مختلف و حتی دیگر پیروان ادیان الهی را علاوه بر مسلمانان شیعه و سنی داریم، گفت: همه پیروان ادیان الهی اعم از مسیحی، یهودی و زرتشتی نیز از کمک‌های ستاد دیه برخوردار می‌شوند که این یک عزم ملی را می‌رساند.
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه حال در ستاد دیه در راستای شعار مدیریت جهادی، تصریح کرد: زمان برای همکاران من تعیین حضور نمی‌کند، بلکه تا موقعی که ارباب رجوع به ستاد دیه مراجعه کند، همکاران فعالیت می‌کنند.
 
جولایی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان حتی خواب هم عبادت محسوب می‌شود، گفت: کمک برای آزادی بندگان خدا در گلریزان ثوابی بزرگ محسوب می‌شود، چرا که زندان جای خوبی برای آدم‌های خوب نیست و این موضوع باید برای مردم تشریح شود که زندان جای افراد بزهکار است نه بدهکار و افرادی که در زندگی خود یک خط مشی درستی را طی کرده‌اند ولی به دلیل نداری و بدهکاری به زندان افتاده‌اند جایشان در زندان نیست و نباید بگذاریم که حتی یک دقیقه در زندان بمانند.
 
وی ادامه داد: 24 سال قبل در چنین ایامی اولین جشن گلریزان در 5 اردیبهشت‌ماه سال 69 در تالار اتاق بازرگانی ایران برگزار و ستاد مردمی دیه تشکیل شد.
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به هدف موثر و بانی این ستاد مردمی، شهید لاجوردی، رئیس وقت سازمان زندان‌ها گفت: هدف مؤثر و بانی این ستاد مردمی این بود که افرادی که بدهکار هستند و بزهکار نیستند نباید در زندان بمانند و مردم نیکوکار را دعوت کرد تا این ستاد مردمی پایه‌گذاری شد.
 
جولایی تصریح کرد: رسالت ستاد دیه به عنوان تنها نهاد مردمی در امر آزادسازی زندانیان بدهکار بر این است که از داخل زندان، همکاران و مددکاران ما زندانیان را شناسایی می‌کنند و بعد از شناسایی عریضه درخواست مددجو یا زندانی بدهکار غیرعمد و غیر بزهکار را به ستاد دیه استان می‌فرستند و پس از آن ستاد دیه تشکیل پرونده می‌دهد و مدارک را بررسی و تحقیقات خود را آغاز می‌کند، در صورتی‌که ستاد یقین پیدا کرد این زندانی مالی را پنهان نکرده و بدهکار است، به وی کمک می‌کند تا این افراد در زندان آزاد شوند.
 
وی ادامه داد: فعالیت‌های 24 ساله ستاد دیه کشور نتیجه‌اش این بوده که بیش از 80 هزار نفر افرادی که بدهکار هستند نه بزهکار، از زندان‌ها آزاد شدند که هریک از این 80 هزار نفر یک قائله‌ای داشتند و در مقابلش افرادی که اولیاء دم و طلبکار هستند را حساب کنیم، حداقل 160 هزار نفر ضربدر میانگین تعداد عائله نیز از این گرفتاری‌‌ها آزاد شدند، لذا مستحضرید که خود این کار چه کار بزرگی است.
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور به عملکرد 5 ساله گذشته ستاد دیه اشاره  کرد و گفت: در 5 سال اخیر  بیش از 1000 مراسم جشن گلریزان را در سراسر کشور داشتیم و در این مراسم بیش از 74.5 میلیارد تومان مردم ما تا پایان سال 92 کمک کردند و از مالشان برای آزادی هموطنان خود مایه گذاشتند که نتیجه‌اش این بوده که در این 5 ساله 10 هزار نفر آزاد شدند و این کار هم تنها با عزم ملی و مدیریت جهادی امکانپذیر است.
 
جولایی در ادامه به بحث گذشت و بخشش اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 1 ماه قبل در تالار وحدت جشنی تحت عنوان جشن بخشش برگزار شد که در این همایش ستاد دیه گزارشی از عملکرد 8 ساله خود به آگاهی حضار رساند.
 
وی ادامه داد: در 8 سال عملکرد ستاد دیه موجب شده 61 هزار و 836نفر از زندان‌ها آزاد شده‌اند، شایان توجه این است که این 61 هزار و 836 نفر مبلغ کل بدهی‌شان 2878 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ نیز همکاران ما در داخل زندانها توانستند 1529 میلیارد تومان بخش و گذشت بگیرند که مبنای این گذشت هم آیه 280 سوره مبارکه بقره است که خداوند متعال در آن می‌فرماید" ای طلبکار با بدهکار خود هم مدارا کن و هم اگر به او ببخشی این تصدقی است که کردی و کار خیر انجام دادی."
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: در این سال‌ها، از همان سال اول تاسیس این ستاد مردم‌نهاد که مردمی به وجود آمده، مردمی مانده و مردمی هم باید بماند، مقام معظم رهبری سال گذشته 120 میلیون تومان کمک فرمودند و بعد از ایشان نیز این رؤسای قوا بودند که کمک‌های خود را تقدیم ستاد دیه کردند.
 
جولایی اظهار داشت: چند سالی است که ستاد دیه جدولی را تهیه کرده و در خدمت نمایندگان مجلس قرار داده تا در صورتی که مایل هستند هر مقدار از حقوق خود را در آن جدول نوشته و به ستاد دیه هدیه کنند که سال گذشته دکتر "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی و کامران نماینده مردم اصفهان یک ماه از حقوق خود را به ستاد دیه هدیه کردند.
 
وی با بیان اینکه ما همه مسئولان بلندپایه را برای حضور در این جشن گلریزان دعوت می‌کنیم، گفت: جشن گلریزان امسال با شعار "بهار رهایی با گل احسان توست" برگزار خواهد شد.

جولایی تصریح کرد: روزهای ماه مبارک رمضان روزهای پر امید زندانیان جرائم غیر عمد است و همه زندانیان به خانواده‌هایشان خبر می‌دهند که ما منتظر برگزاری جشن گلریزان هستیم لذا در این عرصه هرچقدر قدم برداریم دل‌ها را از دو طرف خوشحال کرده‌ایم، برای آزادی زندانیان جرائم غیرنقدی، که نه کلاهبردارند و نه تبهکار این چنین رسم گلریزان بسیار کار مناسبی است.  
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور تأکید کرد: متأسفانه عده‌ای بر اثر ناآگاهی و جهل به قانون، گرفتار می‌شوند که امیدواریم دستگاه‌های ذیربط بتوانند در فرهنگسازی و آموزش برای رعایت قانون کمک کنند.  
 
وی با تأکید بر اینکه ستاد دیه کشور ستادی مردمی است خاطر نشان کرد: تأکید بر مردمی بودن ستاد و پرهیز از کمک‌های دولتی در اهداف ستاد دیه کشور است و اگر در بودجه سال 93 ملاحظه کنید می‌بینید که کمک دولت به ستاد دیه نیامده چرا که هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره ستاد مصوب کرد که ما در سال 93 تنها از کمک‌های مردمی استفاده کنیم.  
 
جولایی افزود: دولت حدود 140 تا 200 میلیارد تومان به ستاد دیه کمک می‌کرد که بررسی‌هایی که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت کمک دولت به ستاد دیه رأی نیاورد و مبنا بر این شد که ما فقط از کمک‌های مردمی استفاده کنیم.  
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور تصریح کرد: ما در سال 78 قریب به 50 هزار زندانی راننده در زندان داشتیم که با کمک ستاد دیه و دستگاه‌های ذی ربط قانون اجباری بیمه شخص ثالث در 60 جلسه با کمیسیون اقتصادی مجلس، 3 جلسه با رئیس قوه قضاییه و دیگر مراجع ذی ربط، این قانون تصویب شد و در تیرماه سال 87 ابلاغ شد و از 20 شهریور همان سال به اجرا درآمد.  
 
وی ادامه داد: این قانون یک قانون درستی است که موجب شد به عوض اینکه روزانه حدود 57 تا 60 زندانی وارد زندان شوند به یکی دو نفر کاهش پیدا کند.  
 
جولایی اظهار داشت: در سال 82 ، 30 هزار و 200 نفر راننده در زندان بودند که این رقم امروز به حدود 1400 نفر راننده زندانی در کشور رسیده است که این با پیگیری‌های ستاد دیه این رقم بالا کاهش پیدا کرده است.   
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: ستاد دیه به دنبال دائمی شدن بیمه شخص ثالث بوده و در تلاش است تا نواقص و معایب این طرح را برطرف کند تا مردم گرفتار نشوند اما آنچه که تضمین کننده این قانون است پیشگیری بوده و پیشگیری مقدم بر درمان است.  
 
وی با تأکید بر ضرورت توجه و رعایت قانون از سوی مردم گفت: در این راستا رسانه‌های جمعی، صدا و سیما، ائمه جمعه می‌توانند در رعایت قانون کمک کنند.  
 
جولایی افزود: ستاد دیه کل کشور در چند سال اخیر همکاری و تعامل خوبی با نیروی انتظامی داشته است و از صدمات و تلفاتی که حدود 300 هزار نفر در آمار بود این رقم به 20 هزار نفر رسیده است.  
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به برگزاری جشن گلریزان در سراسر کشور تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ماه مبارک رمضان در سال جاری 184 مرکز جشن گلریزان پیش‌بینی شده است همچنین یکی دیگر از مراحل کمک به ستاد دیه از طریق خودپردازهای بانک‌های رفاه، ملت، تجارت و صادرات است.  
 
وی با اشاره به شماره حساب‌های بانک‌های مذکور برای دریافت کمک‌های مردمی گفت: حساب 74/ 74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، حساب 77/ 77 بانک تجارت شعبه مرکزی، حساب 24/ 40 بانک رفاه شعبه مرکزی و حساب بانک ملی به شماره حساب 01555550000004 با شاخص 0/94 و همچنین بانک ملت شعبه مستقل مرکزی شماره حساب 2/ 300255 آماده دریافت کمک‌های مردمی به ستاد دیه در راستای آزادسازی زندانیان است.  
 
جولایی در رابطه با تعداد کل جرائم غیرعمدی تصریح کرد: 7هزار و 500 نفر امروز به سبب جرائم غیرعمدی در زندان‌ها به سر می‌برند که از این میان حدود 1400 نفر به دلیل محکومیت‌های تصادفات، 200 نفر به سبب دیه غیرعمدی، 2000 نفر بدهکار مهریه، 3450 نفر محکومین مالی و 450 نفر محکومین نفقه هستند که این زندانیان منتظر برپایی جشن گلریزان هستند.  
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: مبلغی که برای آزادی این زندانیان نیاز داریم حدود 430 میلیارد تومان است، همچنین ما بدهکارانی زیر مبلغ 5 میلیون تومان در کشور نداریم اما این را نیز باید گفت که هرکسی می‌تواند با 1000 تومان نیز در آزادی زندانیان بدهکار شریک شود.  
 
وی اظهار داشت: در سال 92 از طریق دستگاه‌های خودپرداز حدود 3 میلیارد و 600 میلیون تومان برای کمک به زندانیان جمع آوری شد.  
 
جولایی با اشاره به استقلال مناطق محروم کشور از جشن‌های گلریزان خاطر نشان کرد: جالب است بدانید سال گذشته در 11 منطقه از استان کم امکانات و محروم سیستان و بلوچستان با جمع‌آوری مبلغی میلیاردی زمینه آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد فراهم شد و امسال نیز به امید خدا طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد هستیم تا در 14 نقطه این استان جشن گلریزان برگزار کنیم. 

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: اتفاق مشابه آنچه که براساس استقبال به عمل آمده از سوی هموطنان جنوبی کشورمان در استان بوشهر نیز به وقوع پیوست، این منطقه ثروتمند به لحاظ دارایی‌های متعدد نفتی و گازی و دریایی متأسفانه وضعیت مالی چندان مناسبی ندارد اما مردم این استان جشن گلریزان برپا کردند و در آن مبالغی را به ستاد دیه تقدیم کردند.  
 
وی تصریح کرد: مردم تهران نیز در گلریزان سال گذشته حدود 2 میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کردند اما باید گفت که تهرانیان در طول سال نیز همه روزه به دفاتر مالی ما مراجعه می‌کنند و کمک می‌کنند و علاقه‌مند به شرکت در این کمک‌ها هستند همچنین باید گفت که استان‌هایی نظیر اصفهان، تبریز، فارس و مشهد از استان‌هایی هستند که بیشترین کمک با ستاد دیه دارند.   
 
جولایی با اشاره به طرح "هر مسجد آزادسازی یک زندانی" تصریح کرد: خوشبختانه از میان 6 مسجد در تهران که در این طرح شرکت داشتند 20 زندانی آزاد شدند اما هنوز گزارشی از مساجد سایر استان‌ها ارائه نشده است.  
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور در پایان خاطرنشان کرد: ستاد دیه طی 24 سال فعالیت خود قریب به 80 هزار زندانی جرائم غیرعمد و غیر کلاهبرداری را آزاد کرده که همه آن را مدیون کمک‌های معنوی و مادی هموطنان و مسئولین دلسوز است. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: مدیر ، عامل ، ستاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.