سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد شدید ترکیه از اظهارات "نتانیاهو"‌ درباره استقلال کردستان عراق

معاون نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی از سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره کمک به کردهای عراقی برای استقلال و جدایی از کشور به شدت انتقاد کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه خبری ورد بولتن ؛‌بولنت آرینچ ،‌ معاون رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنان خود در یک کنفرانس خبری اظهار داشت : ترکیه هرگز از تجزیه عراق حمایت نخواهد کرد . نتانیاهو از استقلال و تجزیه کردها در عراق استقبال می کند چرا که تقسیم شدن خاورمیانه به قطعات کوچکتر به نفع این رژیم خواهد بود . 

معاون اردوغان افزود :‌ آنگونه که بنیامین نتانیاهو ،‌نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اندیشکده دانشگاه تل آویو مطرح کرده است تجزیه خاورمیانه به قطعات کوچکتر می تواند با استقلال کردستان عراق آغاز شود که چنین کاری برای منافع و اهداف اسرائیل بسیار موثر خواهد بود .

وی گفت : این سخنان نشان میدهد که نتانیاهو تا چه تمایل دارد با کردهای عراقی روابط اقتصادی و امنیتی داشته باشد . 

اسرائیل در دهه 1950 نیز برای نخستین بار تلاش کرد تا ارتباط خود را با کردهای ایران ، عراق و ترکیه تقویت نماید تا از این طریق زمینه استقلال آنان را از شمالغرب ایران ، شمال عراق ،‌ شمالشرق سوریه و جنوب شرق ترکیه فراهم نماید . در آن زمان کردها امیدوار بودند با جلب حمایت های بین المللی می توانند اعلام استقلال کرده و دولت مجزا تشکیل دهند . 

آرینچ در پاسخ به اظهارات اخیر " مسعود بارزانی "‌ رهبر کردهای شمال عراق تصریح کرد :‌هیچ تغییری در موضع گیری آنکارا در قبال کرکوک و موقعیت این منطقه ایجاد نشده است . ترکیه از حفظ موقعیت ویژه کرکوک ـ‌بعنوان شهری با منابع عظیم نفتی ـ حمایت می کند که در آن هم ترک ها ،‌ هم اعراب و هم کردها منابع آن را با یکدیگر تقسیم می کردند در حالی که رهبر کردهای شمال عراق مدعی شده است که این ذخایر نفتی بخش داخلی سرزمین آنهاست و تنها مختص به آنها می شود . 

گفتنی است نیروهای پیشمرگه در کردستان عراق در تاریخ 12 ژوئیه و همزمان با یورش تروریستهای تکفیری بعثی به شهرهای عراق به کرکوک وارد و در این شهر مستقر شدند . 

معاون نخست وزیر ترکیه در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد :‌هنوز هیچ پیشرفت محسوسی در روند ارجاع شهروندان ترکیه ای که در موصل عراق توسط تروریستهای تکفیری بعثی گروگان گرفته شده اند ،‌ دیده نشده است . 

شایان ذکر است که روز گذشته (‌دوشنبه ) آویگدور لیبرمن ،‌ وزیر خارجه رژیم صهونیستی اظهار داشت اسرائیل هیچ گونه اقدامی برای کمک به استقلال و جدایی کردها از شمال عراق انجام نخواهد داد . با این حال تاکید کرد :‌ دولت ملی کردستان در حال تبدیل شدن به یک حقیقت محض است . 


انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.