سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش خبرگزاری فرانسه؛

رويارويی "عبدالله" و "غنی" قبل از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری افغانستان

اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که احتمال می‌رود روز چهارشنبه صورت گیرد احتمال دارد به رویارویی جدی بین دو نامزد مدعی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله منجر شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که احتمال می‌رود روز چهارشنبه صورت گیرد احتمال دارد به رویارویی جدی بین دو نامزد مدعی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله منجر شود.

اشرف غنی خود را برای اعلام پیروزی در انتخابات آماده می‌کند و عبدالله عبدالله مصمم است تقلب را زیر سئوال ببرد.

برخی ناظران سیاسی نگران هستند تشدید تنش بین دو طرف به آغاز خشونت‌های قومی در این کشور بی ثبات و چند ماه قبل از خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) منجر شود.

نظامیان ناتو از سال 2001 در افغانستان مستقر هستند. عبدالله عبدالله یک روز بعد از برگزاری دور دوم انتخابات در 14 ژوئن از تقلب گسترده به نفع رقیب خود خبر داده است.

او روز دوشنبه بر مواضع خود که احتمال دارد به تشدید تنش حتی خشونت بین دو گروه منجر شود، تاکید کرد.  

جاوید فیصل، سخنگوی تیم تبلیغاتی عبدالله عبدالله روز دوشنبه گفت: ما دیگر به کمیسیون انتخابات و کارکنان آن اعتماد نداریم. هر آنچه که آنها اعلام کنند غیر قانونی است .

عبدالله چند نوار صوتی را که به عقیده وی نشان دهنده دخالت مستقیم کمیسیون مستقل انتخابات در تقلب است در رسانه‌ها منتشر کرده است.

فیصل درباره این نوارها با کیفیت پایین که تایید صحت آنها دشوار است، گفت: این نوارها نشان می‌دهد کمیسیون در تقلب دست داشته است . عبدالله در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در پنجم آوریل با 45 درصد آرا بالاتر از اشرف غنی ( 31.6 درصد ) قرار گرفت و به همین علت بخت اصلی برای جانشینی حامد کرزای، رئیس جمهور فعلی به حساب می‌آید.

کرزای از اواخر سال 2001 بعد از سقوط طالبان رهبری افغانستان را به تنهایی به عهده داشته است. کمیسیون انتخابات اعلام کرد نتایج اولیه را روز چهارشنبه و نتایج نهایی را 22 ژوئیه اعلام می‌کند و مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید دوم اوت برگزار خواهد شد.

تیم اشرف غنی بر خلاف عبدالله از پیروزی خود ابراز اطمینان و اعلام کرد نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت. داود سلطان زوی، سخنگوی اشرف عنی به خبرگزاری فرانسه گفته است: ما همواره اعلام کردیم روند پیش بینی شده برای انتخابات را پیگیری می کنیم.  کمیسیون انتخابات نهادی مستقل است و ما به قوانین آن احترام می گذاریم .

وی افزود: ما نتایج انتخابات را می پذیریم و امیدواریم این نتایج فرصت دیگری را برای مردم افغانستان به وجود آورد. سخنگوی اشرف غنی در پاسخ به سئوالی تظاهرات در اعتراض به تقلب را که اغلب طرفداران عبدالله در روزهای اخیر برگزار کردند "غیر قانونی" خواند و گفت:  مردم افغانستان به چند تظاهرکننده محدود نمی شود .

نور محمد، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در کابل اعلام کرد این کمیسیون همه توان خود را به کار گرفت تا عبدالله را به روند انتخابات برگرداند.

وی با اشاره به اینکه درهای کمیسیون انتخابات به سوی تیم عبدالله باز است، خاطر نشان کرد اما ما نمی‌توانیم قوانین جدیدی را برای پاسخگویی به درخواست آنها تدوین کنیم .

حامیان مالی و نظامی افغانستان موفقیت انتخابات ریاست جمهوری را برای آینده این کشور تعیین کننده می دانند. حامیان غربی از جمله آمریکا برای به منظور شکل گیری کشوری با ثبات بعد از سقوط رژیم بنیادگرای طالبان دهها میلیارد دلار هزینه کرده اند.

برخی ناظران نگران هستند تنش های انتخاباتی به خشونت بین دو گروه قومی بزرگ افغانستان، پشتون ها و تاجیک ها منجر شد.

پشتون ها بیشتر ساکنان جنوب و شرق افغانستان را تشکیل می دهند و اشرف غنی عضو این گروه است. تاجیک ها بیشتر ساکنان شمال، پایگاه طرفداران عبدالله عبدالله را تشکیل می دهند. رویارویی سیاسی با حمله صدها جنگجوی شورشی طالبان همراه شده است.

طالبان از 10 روز قبل حمله ای را در استان هلمند در جنوب این کشور شروع  اما ارتش تا حدودی این حمله را دفع کرده است.

این درگیری ها که به کشته شدن حدود 260 نفر از بین نیروهای طالبان و حدود 30 تن از نیروهای امنیتی افغانستان منجر شده است، آزمونی برای انسجام ارتش افغانستان به حساب می آید که قرار است مسئولیت دفاعی را بعد از خروج نیروی ناتو در پایان سال 2014 به تنهایی به عهده بگیرد.

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.