سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسيه باخط لوله"سوت استريم"، امکان ترانزيت گاز را از اوکراين می گيرد

شرکت گازپروم روسیه ساخت خط لوله "سوت استریم" را بار دیگر از سرگرفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش آلمانی شبکه دویچه وله؛  عملیات ساخت این خط لوله جنجال برانگیز که قرار است از طریق اتریش، گاز کشورهای منطقه آسیای مرکزی و حوزه دریای خزر را به اروپا منتقل کند در حالی بار دیگر از سوی گروه شرکت های «گاز پروم» روسیه جدی شده است که اوکراین در بحران (سیاسی و اقتصادی) بسر می برد. در وین، پایتخت اتریش، روسای دو شرکت "گاز پروم" و گروه شرکت های گازی «او ام و» اتریش، قرارداد ساخت بخش اتریشی این خط لوله را با هم به امضاء رساندند. در این قرارداد نیمی از فرآیند ساخت از ناحیه روسیه تامین می شود.
گرهارد روئیس، رئیس هیئت مدیره شرکت تامین انرژی «او ام و» اتریش در کنفرانس خبری گفت: این سرمایه گذاری، اقدام مهم و تعیین کننده ای در تامین گاز اروپا محسوب می شود.
خط لوله "سوت استریم" یا "جریان جنوبی" با گذر از روسیه و دریای سیاه به بلغارستان می رسد و از آنجا با عبور از صربستان و مجارستان به سمت اتریش امتداد پیدا می کند. در واقع این خط لوله، امکان ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین را از این کشور سلب می کند. قرار است بخش اتریشی این خط لوله، کار خود را در سال 2016 میلادی آغاز کند و بعد از پایان ساخت خط لوله در این حوزه برای نخستین بار گاز روسیه به اتریش انتقال یابد.
کارشناسان احتمال می دهند کمیسیون اروپا با اجرای این قرارداد مخالفت کند. به عنوان مثال در بلغارستان، قیمت گاز، پنجاه درصد بالاتر از گاز شرکت «گاز پروم» روسیه است. کمیسیون اروپا به این مسئله انتقاد دارد که تحویل دهندگان گاز نباید اجازه کنترل خط لوله را داشته باشند. در همین راستا بلغارستان نیز عملیات ساخت این خط لوله را متوقف کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.