سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احسان اوغلو ، نامزد مشترک دو حزب مخالف دولت ترکيه

دو حزب مهم مخالف دولت ترکیه یکشنبه به طور رسمی دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی را به عنوان نامزد مشترک در انتخابات ریاست جمهوری تعیین کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دو حزب مهم مخالف دولت ترکیه یکشنبه به طور رسمی دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی را به عنوان نامزد مشترک در انتخابات ریاست جمهوری تعیین کردند.

 حزب جمهوریخواه خلق ( سوسیال دموکرات) و حزب اقدام ملی تلاش می کنند با پیروزی احتمالی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که قرار است سه شنبه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 10 و24  اوت تایید کند، مقابله کنند.

نمایندگان دو حزب مخالف یکشنبه در نشستی با جمیل چیچک رئیس پارلمان ترکیه اسنادی را برای اعلام  نامزد مشترک خود ارائه کردند.

احسان اوغلو نخستین نامزدی است که به طور رسمی وارد دور رقابت ها می شود.
بخت این روشنفکر 70 ساله که به میانه روی شهرت دارد اما در میان عموم مردم ترکیه خیلی شناخته شده نیست زیاد به نظر نمی رسد؛ به ویژه اینکه وی چهره ای سیاسی نیز محسوب نمی شود. 

انتخاب یک روشنفکر امواجی را در محافل وابسته به لائیک ها به وجود آورده است هرچند او به روشنی خواستار جدایی دین از سیاست شده است.

احسان اوغلو که از والدینی ترک در قاهره به دنیا آمده است ، روشنفکری مسلمان ، فیزیکدان و کارشناس تاریخ علوم است. او سمت دبیر کلی سازمان همکاری اسلامی را برعهده داشته و در این سمت گفتگوی بین جهان مسیحیت و اسلام را توصیه کرده است.

او که در سیاست تازه کار است سال 2004 با حمایت اردوغان به عنوان دبیر کل سازمان همکاری اسلامی انتخاب شد. او این سمت را تا ژانویه گذشته در اختیار داشت.

نخست وزیر ترکیه پس از کودتای نظامی ژوئیه 2013 که محمد مرسی رئیس جمهوری مصر را برکنار کرد به شدت به انفعال سازمان همکاری اسلامی حمله کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، مخالف ، دولت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.