سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در شهرستان گرمی

فرماندار شهرستان گرمی گفت: با توجه به وجود گونه های متعدد و متنوع گیاهان دارویی در شهرستان گرمی ضرورت دارد تا مرکز تحقیقات و مطالعه گیاهان دارویی در این شهرستان راه اندازی شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ محمود علائی امروز در نشست با مدیران واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی جهاد دانشگاهی استان با اشاره به ظرفیت های طبیعی و شرایط اقلیمی خاص شهرستان گرمی اظهار داشت: این شهرستان از مستعدترین مناطق استان اردبیل در رویش گیاهان دارویی است.

وی گفت: وجود گونه های متعدد گیاهان دارویی در گرمی لزوم ایجاد مرکز مطالعه و تحقیقات کارشناسانه گیاهان دارویی را در این شهرستان می طلبد.

مدیر اجرایی پژوهش جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: مرکز رشد و فن آوری گیاهان دارویی با به کارگیری شرکت های فعال در این زمینه آغاز به کار کرده است و با راه اندازی و تجهیز و آماده سازی آزمایشگاه و امکانات فن آوری این مرکز توسعه می یابد.

صغری جوادی استان اردبیل و شهرستان گرمی را زیستگاه مهم ترین و کمیاب ترین گونه های گیاهی دنیا دانست و افزود: تنها گیاه ثبت شده ملی که در حال انقراض است گیاه سوسن چلچراغ نام دارد که در گردنه حیران یافت می شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی استان متولی تحقیقات کاشت فندق و توسعه آن در استان است، اظهار داشت: سند راهبردی توسعه فندق آماده است و نتایج تحقیقات علاوه بر استان در دیگر استان ها نیز اجرا می شود.

مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی استان، گیاهان دارویی را یکی از ظرفیت های مهم توسعه برشمرد و تصریح کرد: وجود گیاهان دارویی با گونه های مهم و بومی، امکان توسعه و تجارت جهانی آن را فراهم می سازد.

جوادی در ادامه زراعت گیاهان دارویی را تحول اقتصادی در محور کشاورزی دانست و افزود: عملکرد متوسط کشت به لیمو با برداشت یک تن در هکتار معادل 35 میلیون تومان است و یا کشت گل گاو زبان بیش از 80 میلیون تومان در هر هکتار درآمد مالی دارد و نیاز آبی این گیاهان نسبت به غلات پایین و حدود یک به 10 است در حالی که متوسط درآمد کشاورزان منطقه از هر هکتار کشت دیم در این منطقه حدود3 میلیون تومان برآورد می شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: گرمی ، گیاهان ، دارویی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.