سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"محسن مؤمنی شریف":

پاسخ مناسب و شایسته به اعتماد رهبر معظم انقلاب و همکاران خواهم داد

"مؤمنی شریف" گفت: از تلاش‌ها و حمایت‌های حجت الاسلام و المسلمین "خاموشی" و اعتماد مقام معظم رهبری تشکر و تمام سعی و تلاشم را برای تداوم روند روبه رشد فعالیت‌های حوزه هنری انجام می‌دهم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران صبح امروز مراسم تودیع و ابلاغ دوره دوم حکم ریاست "محسن مؤمنی شریف" بر حوزه هنری با حضور حجت الاسلام و المسلمین "سید مهدی خاموشی" رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،‌ "محسن مؤمنی شریف"، رئیس حوزه هنری، "علیرضا قزوه"، شاعر معاصر و جمعی از مدیران و اهالی هنر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

مراسم پس از تلاوت آیاتی روحبخش از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد.

پس از پخش سرود کلیپ ویدیوئی برای حضار پخش شد که در آن مراسم معارفه دوره قبل ریاست حوزه هنری که در آن محسن مؤمنی شریف برای دوره اول ریاست خود بر حوزه هنری توسط مسئولان فرهنگی معرفی شد و از ویژگی‌های مثبت وی و از دلایل مسئولان برای انتصاب وی عنوان شد.

مجری برنامه پس از پخش کلیپ ویدیوئی به جایگاه اجرا آمد و ضمن عرض سلام و خوشامدگویی به حضار و قرائت ترجمه فارسی آیات تلاوت شده توسط قاری برنامه از مؤمنی شریف دعوت کرد تا برای سخنرانی به روی سن بیاید.

مؤمنی شریف با تلاوت آیاتی، فرارسیدن ماه مبارک رمضان و حضور مدعوین را خیر مقدم گفت و بیان کرد: خوشحالم که دوره جدید ریاست حوزه هنری با آغاز ماه مبارک رمضان همزمان شده و این موضوع را گرامی می‌دارم، ضمن اینکه این موضوع با سالروز شهادت شهدای هفتم تیر مصادف شده و باید در همین جا یاد و خاطره آن شهدای عزیز را گرامی بداریم.

مؤمنی شریف افزود: از حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل اعتماد مجددشان به بنده تشکر می‌کنم و همچنین از رهبر معظم انقلاب که حکم را تأیید کردند و امیدوارم کار و فعالیت ما در دوره جدید موثر و مورد قبول رهبر معظم انقلاب و جامعه باشد و بتوانیم پاسخ مناسبی به اعتماد و حمایت مقام معظم رهبری بدهیم.

وی همچنین عنوان کرد: من در این جلسه و در این مراسم نمی‌خواستم گزارش کار بدهم چون این جا موقعیت این کار نیست اما ناچارا اشاره ای کوتاه از روند فعالیت ها در این 4 سال گذشته می‌دهم.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: دوره قبل که بحث تغییر مدیریتی عنوان شد، مسائل جدیدی به وجود آمد. من معتقدم در دهه 70 حوزه هنری از اصل خود دور شد منتقدان و دوستان نیز معتقدند که حوزه هنری باید به دوره دهه 60 بازگردد و سیاست‌ها و فعالیت‌هایش مثل دوره سال‌های 60 تا 70 شود و من اما با این دیدگاه مخالفم،‌ من با این فضا مخالف بودم به جهت اینکه اعتقاد داشتم که حوزه باید با شرایط روز سروسامان یابد و مدیریت شود.

وی عنوان کرد: در آن شرایط لازم بود حوزه هنری بازسازی و مهندسی شود. در مورد هر مسئله‌ای باید با توجه به شرایط زمانی و موقعیت آن صحبت کرد.

مؤمنی شریف در تأیید فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری همیشه تأکید داشتند که حوزه هنری متعلق به انقلاب اسلامی است و باید بدرخشد.

بنده هم درهمین جا اعلام کنم امر حمایت‌ها و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب نبود ما الان حوزه هنری را به این گونه نداشتیم و حمایت‌ها و توصیه‌های مؤثر ایشان و همچنین کمک‌ها و حمایت‌های حجت الاسلام خاموشی ما را بسیار در این راه کمک کرد.

وی با بیان برنامه‌های مختلف چهار سال گذشته اظهار داشت: خارج کردن حوزه هنری از حالت انفعال و کمک گرفتن از نیروهای جوان انقلابی برای پیشبرد اهداف حوزه هنری هم از برنامه‌های حوزه هنری در دوره قبل بود.

مؤمنی شریف هم چنین افزود: ما معتقد بودیم که فعالیت‌ها باید حتما مرتبط و مربوط به حوزه باشند، ماحصل فعالیت حوزه هنری باید قابل دفاع باشد کاری که به عنوان اسلام، دفاع مقدس و انقلاب صورت می‌گیرد باید شاخص باشد، در گذشته شاهد بودیم آثاری که محتوای ارزشی هم نداشتند با عنوان اسلام و انقلاب و دفاع مقدس راه و جایگاه برای خود پیدا کرده‌اند که ما در این دوره سعی کرده‌ایم جلوی این اقدامات را بگیریم.

مؤمنی شریف هم چنین اظهار داشت: در دوره‌های قبل حوزه هنری بر اثر مسائل مختلفی از جمله موضوعات سیاسی و اثرات آن،‌ از ماهیت خود دور شده بود و دیگر جماعت متدین و حزب الهی هم از خود دور کرده بوده اما خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های انجام گرفته توانسته‌ایم اعتماد نگاه ثبت این جامعه متدین را به خود و حوزه هنری جلب کنیم.

وی با اشاره به نقاط ضعف هر دستگاهی در هر دوره‌ای گفت: ما نیز دچار اشتباهاتی بوده‌ایم، خطاهایی داشته‌ایم که قابل جبران است و تمام تلاش‌مان را برای برطرف کردن نقاط ضعف و تکرار شدن آن‌ها می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های چاپ و نشر حوزه هنری گفت: در سال‌های اخیر که سالهای بدی برای چاپ و نشر بود به دلیل گران شدن کاغذ و هزینه‌های چاپ، ما توانستیم بیش از 25 درصد آثار مکتوب را ارائه دهیم. صدها انیمیشن تولید شد و هر کاری خوبی با صدا و سیما داشتیم که با استفاده مفیدتر از امکانات صداو سیما، بهتر عمل خواهیم کرد.

رئیس حوزه هنری هم چنین عنوان کرد: در حوزه آموزش باید درآمدزایی سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های نیروهای مؤمن ایرانی افزود: در داخل و خارج از کشور عزیزمان،‌ در حوزه انقلاب در دفاع مقدس خیلی از نیروهایمان فعالیت می‌کنند که یکی از‌ آن‌ها در سوریه شهید شد.
 
وی با گزارش از وضعیت فعالیت در سینما اظهار داشت: در حوزه سینما راه خوبی پیش گرفته‌ایم چه در حوزه تولید، چه در اکران و مدیریت سینماهای کشور فعالیت های مؤثر قابل دفاعی داشته‌ایم که مورد تأیید بزرگان و مسئولان هم بوده است.

رئیس حوزه هنری در ارائه گزارش در زمینه تهیه نوشت افزار گفت: در تولید و عرضه نوشت افزار ایرانی- اسلامی با نقش و طرح قهرمانان و شخصیت‌های ایرانی اسلامی بسیار موفق عمل کرده‌ایم به گونه‌ای که طرح‌های غربی و خارجی کنار گذاشته شده‌اند در حوزه اندیشه نیز نشر سوره اندیشه خوش درخشیده که موجب خشنودی است.

مؤمنی شریف بیان کرد: در بخش مراکز استانی حوزه هنری نیز پیشرفت‌هایی صورت گرفته که قابل دفاع و توجه هستند و از آن فعالیت‌های ابتدایی و ساده فاصله گرفته‌اند و فعال و انعطاف پذیر شده اند ما در این حوزه نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

در بخش ترجمه مرکز ترجمه حوزه هنری ایجاد شد که قبلا فقط در حد یک دفتر بود که اکنون هم به موفقیت‌هایی نائل شدیم از جمله ترجمه زبان اردو که بسیار کم و به ندرت صورت می‌گرفته است.

وی با اشاره به جوان شدن میانگین سنی مدیران جدید حوزه تصریح کرد: در دوره جدید بافت مدیران ستادی حوزه هنری جوانتر شده و میانگین سنی پایین‌تر آمده است، ما طرح چابک سازی ساختار فعالیت‌های صورت گرفته را مطرح و پیاده کردیم، تعداد زیادی از نیروها که نمی‌توان اسم تعدیل را روی این موضوع گذاشت از خدمت در حوزه هنری معاف شدند.

مؤمنی شریف ضمن یادآوری رهنمودهای رهبری در زمینه هنر گفت: در سال 89 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب فرمودند: نگاه شما به حوزه هنر یا به نگاه بهاری باشد. 
 
پیرو فرموده رهبر انقلاب، بدون مدیریت و همکاری و اندیشه جهادی نمی‌توان فعالیت سودمندی داشت و به نحو احسن امور را پیش برد.

وی افزود: نیروهایی داشته‌آیم که بین حوزه‌ی هنری و سایر نهادها و سازمانها برایشان فرقی وجود نداشت و از حوزه هنری رفته‌اند. ما باید همکارانی داشته باشیم که مدیر جهادی باشند ایمان به آرمانهای انقلاب اسلامی،‌ یادمان به اصل ولایت فقیه و ایمان به اسلام سیاسی باید در اعتقادات یک همکار در حوزه هنری باشد.

ما در تلاشیم اخلاق را در تمام شئون رعایت کنیم و امر به معروف و نهی از منکر را به معنی واقعی در حوزه هنری جاری سازیم. درحوزه هنری باید فرهنگ اسلامی جاری باشد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اصل دانش در سیاستهای حوزه هنری و مدیریت آن گفت: دانش مورد نظر ما حکمت و دانش و علم باستانی و دانش کهن ماست. نسبت به آینده باید هوشیار و آگاه باشیم، همیشه در حال پیشرفت و رشد باشیم؛ حوزه هنری به نیروهای مؤمن و با نشاط و معتقد و عالم نیاز دارد که مورد پسند بزرگان و مسئولان فرهنگی انقلاب اسلامی ایران باشد. مسائل مادی و دنیوی نباید اولویت اول همکاران و مدیر حوزه هنری باشد.

وی در پایان گفت: به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه دوستان که حتی به قسمت به خطر انداختن سلامتی خود با کار زیاد، خالصانه در حوزه هنری فعالیت کردند تشکر میکنم.

ما با لطف و عنایت خداوند و همکاری دوستان کار سختی انجام نداده‌ایم و خداوند برای ما راه و کار را سهل و آسان کرده است همچنین از حجت‌الاسلام خاموشی، یارو یاور همیشگی حوزه هنری که به خاطر حمایت از ما و حوزه بسیار فعالیت کرد و به ما کمک فراوان کرد متشکرم و با استفاده از رهنهمودها و روشن بینی‌های ایشان دوره جدید موفقتری را خواهیم داشت.

پس از اتمام سخنان مومنی شریف یک قطعه موسیقی از پیروز ارجمند توسط علی زند وکیلی اجرا شد.

حجت‌الاسلام خاموشی پس از اجرای این قطعه سخنان خود را با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان آغاز کرد و گفت: ماه رمضان ماه ضیافت الهی است، ویژگی‌های دارد که در خطبه روزهای آخر شعبان که توسط پیامبر(ص) قرائت شده بیان و تفسیر شده است. در فرهنگ ما، برکت، ‌مغفرت‌ و رحمت معانی ویژه‌ای دارد و از رحمت و برکت ماه رمضان برای مؤمنین و مسلمانان بسیار سخن گفته شده.

پیامبر(ص) همواره ما را به محبت و نیکی کرده به یتیمان دعوت فرموده‌اند. خود من به فرزندانم همیشه توصیه کرده ام اگر در مدرسه و محیط آموزشی یتیمی را یافتید با او دوست شدند و به وی محبت کنند.

وی با دعوت و سفارش به حاضر برای انجام عبادات و اعمال ماه رمضان که پاداش و ثوابی دوچندان دارد بیان کرد: یک واجب در ماه رمضان 70 واجب محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: پیامبر اکرم (ص) همواره به فرستادن صلوات بر وی و خاندانش سفارش امید داشته است که این عمل موجب سنگین شدن کنه نیکی‌ها در ترازوی عدل الهی خواهد شد.

تلاوت قرآن نیز بسیار سفارش و تأکید شده است به طوریکه تلاوت یک آیه برابر است با ثواب ختم قرآن. در این ماه درب بهشت خداوند باز است و درب جهنم بسته از خدا بخواهیم درب بهشت همواره باز و درب جهنم برای همیشه بسته شود.

حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد: مهمترین رسالت، بسط و تعمیق بخشی به مسئله فرهنگ شهادت است. ما همیشه سعی داریم از نقصان و کوتاهی خود بکاهیم و با توصیه و رهنمودهای عزیزان و بزرگان این نقصان را برطرف کنیم. 

ما چابک سازی سیستم را در نظر داریم و منظور از این چابک سازی فعالیت مطلوب و نشاط سیستمی است که دچار رکود و توقف حرکت نشود.

ویژگی اصلی تمایز انسانها تقوا و متقی بودن است و ما همیشه بر ادامه روند تولیدات هنری ارزشی در تمام عرصه‌ها اصرار و تمرکز داریم.

وی اظهار داشت: رسانه‌ها بخش مهم و جدی در اجتماع هستند من معتقدم ابتدا قدرت رسانه آمریکا وارد عراق شد و سپس نیروی نظامی آمریکا.
وی با بیان رهنمودها و راهنماییهای رهبر معظم انقلاب به عنوان قانون در حوزه هنری گفت: مشروعیت و قانون مداری سازمان برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است.
سوال من این است که ما چرا نباید اثر هنری پر فروش داشته باشیم وقتی یک اثر هنری ارزشمند باشد و به طور وسیع در خدمت مردم قرار گیرد،‌مورد استقبال هم قرار می گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: شفافیت حسابها و مسائل مالی در دوره قبل مدیریت مومنی شریف نیز باعث سربلندی ما بوده است و در شفاف سازی مالی موفق بوده ایم. در این مسئولیت خداوند اولین ناظر ماست، ضمن اینکه ناظران دنیایی ما مردم و مسئولان و بزرگان هستند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنانش گفت: خوشبختانه در سالهای گذشته پروژه‌های مختلف به حوزه هنری سپرده شده که انشاء الله با مرحمت و فضل خداوند توفیق های سالهای گذشته ادامه یابد و در پیشگاه خداوند سربلند باشیم.

پس از پایان سخنان حجت الاسلام خاموشی، از وی برای اعطای حکم ریاست دوره جدیدمحسن مؤمنی شریف دعوت شد که پس از اعطای این حکم، اکبر کاظمی از رزمندگان و بازماندگان سالهای جنگ با تقدیم دو قاب عکس به حوزه هنری موفقیت این حوزه را از خداوند خواستار شد.


انتهای پیام/ اس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.