سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند/برای اولین بار در ایران :

تاثیر زئولیت برای زود سبز شدن گیاه زعفران توسط دانشگاه بیرجند

برای اولین بار در ایران طرح پژوهشی بررسی تاثیر زئولیت بر جوانه زنی زعفران توسط عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند انجام شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه طرح پژوهشی بررسی تاثیر زئولیت بر جوانه زنی زعفران برای اولین بار درایران توسط عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند انجام شد گفت : تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی کشت این محصول در مناطق مختلف کشور با شرایط اقلیمی متفاوت انجام شده اما سبز شدن به عنوان مهم‌ترین مرحله از رشد گیاهان اهمیت زیادی در اجرای این طرح‌ها می‌تواند داشته باشد.

بهدانی با اشاره به اینکه زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه در جهان محسوب می‌شود افزود : دراین تحقیق تاثیر ماده معدنی زئولیت برای زود سبز شدن و گل دهی زعفران مورد بررسی قرار گرفته است.

مجری این طرح پژوهشی و عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند تصریح کرد: زئولیت‌ها خانواده بزرگی از کانی‌های آلومینوسیلیکاته معدنی را تشکیل می‌دهند، که خاصیت حاصلخیزکنندگی خاک، ذخیره‌سازی و نگهداری آب از خواص آن است.

خاشعی یادآور شد: در مناطق خشک و نیمه‌خشک به دلیل وجود تنش خشکی، می‌توان با کاربرد زئولیت تا حدودی اثرات نامطلوب تنش خشکی را تعدیل بخشید که در این تحقیق با استفاده از به کارگیری زئولیت‌های پتاسیک، کلسیک و خاک ترکیبی در مقدارهای 20 و 60 گرم در هر کیلوگرم خاک، تاثیر آن‌ها بر زمان و درصد سبز شدن زعفران بررسی شده است.

عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند به نتایج این طرح پژوهشی اشاره کرد و افزود : نتایج حاصل از آزمایش نشان می دهد که نوع زئولیت بر زمان سبز شدن موثرمی باشد ولی مقادیر مختلف زئولیت هیچگونه تاثیر بر زمان و درصد سبز شدن نداشته همچنین برررسی ها نشان داده است که استفاده از زئولیت پتاسیک به دلیل تحریک جوانه‌زنی بنه‌های زعفران می‌تواند بر بهبود زمان سبز شدن و افزایش درصد جوانه‌زنی تاثیر بسزایی داشته باشد .

وی با بیان اینکه زود سبز شدن زعفران می تواند به گل دهی زودتر و نخوردن دوره گل دهی به سرما نقش موثری داشته باشد تصریح کرد: در حال حاضر نیز حفظ محیط زیست و استفاده نکردن از سموم و مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی جایگاه ویژ های در بین دانشمندان و محققین پیدا کرده که زئولیتها به عنوان یک کانی طبیعی و دوستدار محیط زیست می تواند نقش مهمی در این جهت ایفا نماید.

خاشعی در خصوص صادرات زئولیت نیز گفت : صادرات زئوليت‌هاي طبيعي خصوصاً كلينوپتیلولایت در جهان به حدود شش ميليون تن در سال با متوسط خلوص 65%‌ - 60% مي‌رسد و در ایران با خلوص بيش از 80% از انواع ممتاز آن در جهان است.

مجری این طرح پژوهشی و عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه بیرجند همچنین از هزینه شدن دو میلیون تومان برای این طرح خبرداد و گفت : این طرح طی سالهای 92و93 انجام شد که از نتایج آن برای افزایش عملکرد تولید زعفران استفاده خواهد شد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.