سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

به فکر نجات تالاب هشیلان باشیم

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت: این تالاب زمانی منشاء خدمات کشاورزی، دامداری، صید آبزیان و ... برای ساکنان اطراف خود بوده است، ولی متاسفانه امروز تالاب هشیلان برخی از کارکردهای خود را از دست داده و باید به فکر نجات و طرح مدلی برای احیای آن باشیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ، تورج همتی در این همایش با اشاره به ارزش های اقتصادی، اکولوژیکی، علمی و تحقیقاتی و ... تالاب هشیلان، این تالاب را یک کارخانه طبیعی خواند که خدمات زیست بومی و اکولوژیکی بسیاری ارائه می دهد.

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه معتقد است، این کار باید با طرح یک مدل ملی برای تلاب هشیلان انجام شود و بتوان برای آن اعتبارات ملی و حتی بین المللی جذب کرد.

وی بر لزوم مشارکت دادن جوامع محلی در حفاظت از تلاب هشیلان تاکید کرد و گفت: هدف ما این نیست که اطراف تالاب را سیم خاردار بکشیم و اجازه استفاده به کسی ندهیم، بلکه می خواهیم با مشارکت دادن مردم منطقه، آموزش و آگاهی دادن به انها در راستای حفظ و احیای تالاب گام برداریم.

وی از در نظر گرفتن طرح جامع CEPA برای حفظ و احیا تالاب خبر داد که رویکرد آن آگاهی بخشیدن به مردم، آموزش و مشارکت آنها است و فاز اول آن در جوامع محلی اطراف تالاب انجام می شود.

وی در ادامه اشاره ای به ویژگی های منحصر به فرد تالاب 420 هکتاری هشیلان داشت و خاطرنشان کرد: این مدل از تالاب الگو یافته در ایران و حتی دنیا بی نظیر است.

همتی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 24 تالاب کشور عضو رامسر سایت هستند، از پیگیری جدی برای معرفی تالاب هشیلان به عنوان رامسرسایت خبر داد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی شاهد کاهش پوشش گیاهی تالاب، انقراض و مهاجرت گونه های بومی از جمله گونه ای لاک پشت و حتی مهاجرت حاشیه نشینان تالاب بوده ایم./ب

برچسب ها: کرمانشاه ، هشیلان ، نجات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.