سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آژانس امنیت ملی آمریکا به اطلاعات 89 هزار هدف در خارج از کشور دست پيدا کرده است

آژانس امنیت ملی آمریکا در نخستین گزارش علنی خود از 89 هزار مورد شنود تماس های تلفنی و پست های الکترونیکی خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه،  آژانس امنیت ملی امریکا در نخستین گزارش علنی خود از 89 هزار مورد شنود تماس های تلفنی و پست های الکترونیکی خبر داد.

 این نهاد اطلاعاتی امریکا روز جمعه اعلام کرد در چارچوب برنامه های نظارت الکترونیکی، که در قالب ماده 702 قانون جاسوسی، موسوم به "Fisa" صورت می گیرد، در سال 2013، 89 هزار و 138 مورد را در خارج از کشور هدف قرار داده است.

این قانون به تحلیلگران آژانس امنیت ملی امریکا اجازه می دهد تا با شنود الکترونیکی در فیسبوک، اسکایپ، جی میل و چندین مورد دیگر از خدمات اینترنتی، به ایمیلها، عکسها، ویدئوها و دیگر مدارک کاربران مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
در شرایطی که اصلاحاتی درباره ساختار و عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا در کنگره از ماهها پیش در دست بررسی است، مسئولان این نهاد اطلاعاتی آمریکا روز جمعه گزارشی منتشر و در آن اعلام کردند این نهاد در سال دو هزار و سیزده، بر هشتاد و نه هزار و یکصد و سی و هشت "هدف" در چارچوب برنامه های نظارت الکترونیکی و شنود تلفنی خود به موجب ماده هفتصد و دو قانون جاسوسی موسوم به "فیسا"Fisa ، نظارت کرده است.

ماده هفتصد و دو قانون جاسوسی آمریکا  مربوط به افراد خارجی است که در خارج آمریکا زندگی می کنند و از حمایت های حقوقی که شهروندان آمریکایی از آنها برخوردار هستند، بهره مند نیستد اما مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا اذعان کرده اند که با توسل به همین ماده قانونی، اطلاعات و داده های مربوط به شهروندان آمریکایی را نیز به طور غیرمستقیم یا از روی بی توجهی جمع آوری کرده اند.

آژانس امنیت ملی آمریکا در گزارش خود اذعان کرده است شمار افرادی که در چارچوب طرحهای نظارتی و جاسوسی این نهاد اطلاعاتی تحت مراقبت قرار گرفته اند بدون تردید بالاتر از هشتاد و نه هزار و یکصد و سی و هشت نفر است چرا که وقتی مسئولان اطلاعاتی آمریکا از یک " هدف" صحبت می کنند می تواند بین یک نفر تا یک گروه یا حتی یک سازمان متغیر باشد. 

در گزارش آژانس امنیت ملی آمریکا آمده است این نهاد اطلاعاتی همچنین دویست و چهل و هشت نفر را که ظاهرا شهروندان آمریکا یا خارجی های مقیم آمریکا بوده اند، در چارچوب یک قانون دیگر مربوط به جمع آوری اطلاعات تماس های تلفنی در آمریکا، تحت نظارت قرار داده اند. 

همین برنامه جمع آوری اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان آمریکایی بود که "ادوارد اسنودن"، مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، با افشای آن جار و جنجال زیادی در داخل آمریکا و حتی در بسیاری از کشورهای متحد واشنگتن بر انگیخت. این رسوایی که فشارها و انتقادات زیادی را متوجه دولت آمریکا کرد، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا را مجبور کرد برای پایان دادن به این وضعیت وارد عمل شود. 

ژوئیه سال دو هزار و سیزده، رئیس جمهور آمریکا فرمانی را صادر کرد که طبق آن مسئولان اطلاعاتی آمریکا موظف شدند تا حد امکان اطلاعات بیشتری را درباره برنامه های نظارتی نهادهای اطلاعاتی منتشر کنند.

یک سال پس از افشاگریهای ادوارد اسنودن، مسئولان کنگره آمریکا همچنان درباره راههای اصلاح مناسب عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا بحث و تبادل نظر می کنند. مجلس نمایندگان آمریکا بیست و دوم ماه مه لایحه ای را برای اصلاح این نهاد تصویب کرد و سنای آمریکا نیز قرار است تابستان امسال این لایحه را بررسی کند و آن را به رای بگذارد اما زورآزمایی میان کنگره و کاخ سفید در این زمینه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.