سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندارخراسان جنوبی برای گسترش روابط با ولایت فراه "افغانستان" اعلام آمادگی کرد

استاندار خراسان جنوبی برای گسترش روابط و همکاریهای مشترک در زمینه های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی این استان با ولایت "فراه" افغانستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "وجه الله خدمتگزار" پنجشنبه شب در تشریح دستاوردهای سفر خود به ولایت فراه افغانستان در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: در این سفر والی فراه افغانستان بر تقویت روابط و همکاریهای دو استان که دارای مرز مشترک با یکدیگر هستند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: تامین برق ولایت فراه از سوی ایران یکی از خواسته های مقامات آن ولایت بود که طبق بررسی انجام شده این امکان فراهم است که برق از خراسان جنوبی تا مرز ماهیرود که مرز رسمی استان ماست، منتقل و از آنجا توسط کشور افغانستان برای انتقال به فراه خریداری شود.

وی گفت: در این سفر ساختمان مرکز فنی و حرفه ای در ولایت فراه که توسط ایران ساخته شده بود بطور رسمی افتتاح و تحویل مسوولان این ولایت شد.

وی افزود: برای احداث این ساختمان در زمینی حدود 10 هزار مترمربع با زیربنای یکهزار و 920 مترمربع 1.5 میلیون دلار توسط ایران هزینه شده است که با افتتاح آن آموزشهای فنی و حرفه ای توسط مربیان افغان که در کشور ما آموزش دیده اند، به جوانان این کشور ارائه می شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر رشته های فلزکاری، برق، لوله کشی آب و اتومکانیک در این مرکز فنی و حرفه ای دایر و امکانات مناسب کارگاهی در آن موجود است.

خدمتگزار، ادامه آسفالت جاده ترانزیتی مرز ماهیرود به ولایت فراه افغانستان را از دیگر خواسته مقامات این کشور ذکر کرد و یادآور شد: این جاده به طول 120 کیلومتر در سه فاز تعریف و تاکنون 65 کیلومتر از آن توسط ایران آسفالت شده است.

وی گفت: تاکنون برای این محور 250 میلیارد ریال از سوی کشورمان هزینه شده است.

وی ادامه داد: در این سفر همچنین تامین امنیت مرز مشترک خراسان جنوبی و ولایت فراه برای انجام صادرات و واردات ایران به آن کشور مورد تاکید قرار گرفت و طرفین خواستار ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری استان ما در فراه شدند.

وی با اشاره به توقف بار ترانزیتی کامیون های حامل سوخت در مرز ماهیرود استان در چند روز گذشته گفت: با پیگیری انجام شده تاکنون بخشی از این کامیون ها از مرز ایران به سمت افغانستان خارج شده و مابقی نیز در چند روز آینده از مرز عبور می کنند.

استاندار خراسان جنوبی، به نیاز کارخانه قند قهستان در شهرستان ˈدرمیانˈ استان اشاره کرد و افزود: در این راستا والی فراه برای تامین چغند قند مورد نیاز این کارخانه اعلام آمادگی کرد.

خدمتگزار گفت: در زمینه کاشت خشخاش در افغانستان، کشت جایگزین به والی فراه پیشنهاد و توافق شد آموزش لازم برای کشت محصولات کشاورزی با تولید زیاد توسط مهندسین ایرانی به افغانها ارائه شود.

وی تسهیل در صدور روادید تجار و سرمایه گذاران طرفین با توافق اتاق های بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، تامین امنیت افراد شاغل در پروژه عمرانی آن کشور و ایجاد فعالیت بانکی در مرز مشترک دو استان را از دیگر ملاحظات مورد تاکید طرفین ذکر کرد.

وی گفت: در حوزه علمی، فرهنگی و گردشکری با ظرفیتی که دانشگاه بیرجند دارد بین دو استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان توافق شد آموزش کوتاه مدت فنی، مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، بهداشت و درمان ارائه شود.

وی یادآور شد: در این راستا مسوولان استان فراه افغانستان باید در مدت سه ماه نیازهای خود را اعلام کنند.

وی گفت: همچنین دانشگاه بیرجند با توجه به اشتراکات فرهنگی و جغرافیایی دو کشور آمادگی دارد تا در اجرای پروژه های پژوهشی مشترک در حوزه های فرهنگی، جغرافیایی و توسعه ای، به این کشور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در افغانستان متقاضی سفر زیارتی به مشهد از طریق مرز ماهیرود بودند ، گفت: این موضوع با نگاه مثبت و صدور مجوزه های لازم مورد بررسی قرار می گیرد.

وی همچنین برای ارائه آموزشهای امداد و نجات هلال احمر و ظرفیت های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به مردم افغانستان بویژه ولایت فراه اعلام آمادگی کرد.

استاندار خراسان جنوبی به منظور توسعه مبادلات اقتصادی سوم تیر جاری در سفری سه روزه در راس هیاتی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی به ولایت فراه افغانستان سفر کرد.

همچنین در این سفر ˈمحمود افخمیˈ سرکنسول ایران در هرات، هیات اعزامی خراسان جنوبی به استان فراه افغانستان را همراهی کرد.

ولایت(استان) فراه سومین استان وسیع کشور افغانستان است که 290 کیلومتر مرز مشترک با خراسان جنوبی دارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.