به گزارش خبرنگار
حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجتالاسلام والمسلمین "سیدابراهیم رئیسی" پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران به مناسبت هفته قوه قضاییه و بزرگداشت شهدای هفتم تیر سخنرانی کرد.
معاون اول دستگاه قضا با اشاره به تاکید "شهید بهشتی" بر توسعه و اجرای عدالت در دستگاه قضایی، گفت: اعتدال امر مهمی است، در مراحل اولیه عدالت برای شاهد در محکمه، ترک گناهان کبیره و عدم اصرار بر گناهان صغیره است و در حالت بالاتر کسی که در قوای شهویه نقطه اعتدالش عفت باشد، در قوای غضبیه نقطه اعتدالش شجاعت و در قوای عقلانی نقطه اعتدالش حکمت باشد و این مرحلهای از اعتدال و عدالت است.
وی با تاکید بر لزوم مشخص بودن شاخص اعتدال، افزود: اعتدال محور و شاخص دارد، اگر ما میگوییم افراط و تفریط نباشد پس اعتدال کجاست؟ در قرآن شاخص اعتدال ولی خدا و در جامعه دینی امروز ما شاخص اعتدال مواضع ولی فقیه جامعالشرایط است. بر این اساس کسی که افراط و تفریط میکند کسی است که از ولی فقیه جلوتر یا عقبتر حرکت میکند، اما کسی که پا جای پای ولی فقیه بگذارد اعتدال دارد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از آن دو بینش وجود داشته است؛ یک بینش مبارزه با حکومت ستمشاهی، برقراری دموکراسی، مراجعه به رای مردم، تعامل با همه کشورها، ملل و دول جهان و رفاه اجتماعی بوده و بینش دوم نگاه به حاکمیت دین و ارزشهای الهی، مردمسالاری دینی و برقراری نظامی مبتنی بر رای مردم و در چارچوب موازین دین و آموزههای دینی بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: در زمان تسخیر لانه جاسوسی فریاد عدهای بلند شد که این چه حرکتی است؟ کسانی که برای تسخیر سفارت رفته بودند حرفشان این بود که اینجا محل توطئه علیه نظام است، امام(ره) نه تنها حرکت تسخیرکنندگان لانه جاسوسی را تایید کرد بلکه آن را انقلاب دوم خواند؛ با این بینش که قرار است در نظام ما حاکمیت ارزشهای الهی اتفاق بیفتد اما برخی این حرکت را برنتابیدند.
وی با بیان اینکه استکبارستیزی در ذات انقلاب اسلامی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مگر ما میتوانیم از محرومان، مستضعفان، پابرهنگان و مردم فلسطین و قدس طرفداری نکنیم و در برابر ظالم و متجاوز بیتفاوت باشیم؟
معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: در ذات بینش اولی که از زمان انقلاب وجود داشت مساله قدرتطلبی وجود دارد اما در ذات بینش دوم اساس، تکلیفمداری و تکلیفمحوری است. در این نگاه رایدهنده بر اساس تکلیف رای میدهد و پذیرش مسئولیت هم بر اساس تکلیفمداری است. آیتالله شهید بهشتی و مقام معظم رهبری به تبعیت از امام (ره) طرفدار بینش دوم و به دنبال حاکمیت دین و فقه در زندگی اجتماعی انسان معاصر بودند.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: بینش دوم به دنبال برقراری جامعهای مبتنی بر فقه است و ولایت فقیه نیز به معنی دینشناسی است که میخواهد جامعه را به سمت کرامت انسانی سوق دهد. شاخصهایی که در تفکر و اندیشه شهید بهشتی و شهدای بزرگوار هفتم تیر وجود داشت اعتقاد عمیق به اسلام ناب محمدی یعنی اسلام مجاهد و عدالتخواه بود و نه اسلام آمریکایی و تشریفاتی و بیتفاوت در مقابل ظلم، تجاوزگری، زیادهخواهی و دستاندازی به حقوق اجتماعی.
وی با بیان اینکه شهید بهشتی مکتب و گرایش مکتبی را معیار جاذبه و دافعه میدانست، یادآور شد: اوج بیاعتمادی شهید بهشتی به آمریکا در کلامش وجود دارد که گفت «آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر» این نگاه استکبارستیزی و دشمنشناسی شهید بهشتی است.
این مقام ارشد قضایی افزود: شعار فتنه 88 «نه غزه، نه لبنان» در واقع مربوط به همانهایی است که میگویند چرا لانه جاسوسی تسخیر شد. این شعار انقلاب و برخاسته از بینش امام و یاران امام نیست که معتقد به حاکمیت دین هستند. اگر امام (ره) نسبت به کمونیستها، ضدانقلاب و منافقین سخنی میگفت با همه وجود میگفت.
معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: شهید بهشتی تقوا را چه در امور فردی و چه در امور اجتماعی به عنوان تنها راهی میدانست که میتوان با آن هم خود و هم جامعه را رقم زد. اگر میگوییم ایشان ولایتمدار بوده به این معنا نبوده که این ولایتمداری در جایی باشد که ولایت سخنی بگوید و برای او صرفه داشته باشد. یک انسان تکلیفمدار کسی است که سکوت و سخنش بر اساس تکلیف و بر مدار وظایف شرعی است.
وی عدالتخواهی را از ویژگیهای شهید بهشتی عنوان و خاطرنشان کرد: شهید بهشتی یک انسان عادی بود که عدالت را برای جامعه میخواست و در دستگاه قضا هم به دنبال اجرای عدالت بود.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه شهید بهشتی رای مردم را رای و نظر تشریفاتی نمیدانست، ادامه داد: توجه به خواست مردم در سیره و سلوک شهید بهشتی بود.
این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نظام مبتنی بر خواست اسلام جامعهای است که حافظ کرامت انسان باشد و مجموعه دستاندرکاران نظام تمام تلاششان را در حوزههای مختلف برای حفظ کرامت انسان به کار ببندند تا انسان راه تعالی را بپیماید و اگر کسانی در این جامعه بگویند میگذاریم مسائل را خود مردم حل کنند پس نقش دولتمردان چه خواهد شد. مگر دولت و دستاندرکاران مرزبان حوزههای فرهنگی و اقتصادی نیستند؟ فرهنگ و اقتصاد مرزبانانی دارند که کارشان رصد کردن است تا ناهنجاریهای فرهنگی و اقتصادی ایجاد نشود بنابراین مسئولان مرزبانانی هستند که از این حوزهها دفاع میکنند. اگر هم در جایی فسادی دیده شود رسیدگی به آن وظیفه دستگاه قضا خواهد بود.
وی در بخش دیگری از اظهارت خود در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه تهران با بیان اینکه کسی در مبارزه جمهوری اسلامی با موادمخدر تردیدی ندارد، خاطرنشان کرد: آیا کسی تردید دارد که تولید موادمخدر در افغانستان زیر چتر ناتو انجام میشود؟ این موضوعی است که جوامع جهانی باید آن را به محاکمه بکشانند.
معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر لزوم حفظ حقوق اجتماعی ادامه داد: آیا کسی میتواند بگوید من پولی داشتم که میخواستم آن را رشوه دهم یا اینکه میخواستم بیعفتی کنم؟ این مساله مربوط به حقوق فردی است یا اجتماعی؟ قطعا بیعفتی، شرارت، رشوه و فساد به حقوق اجتماعی ضربه میزند و نظام موظف است اجازه ندهد حقوق اجتماعی تضییع شود. اگر کسی در جامعه حقوق اجتماعی را تضییع میکن وظیفه همه مسئولان است که در قبال آن برخورد قاطعی داشته باشند.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی درباره برخی ادعاهای حقوق بشری در عرصه بینالملل نیز گفت: امروز در نظام قضایی ایران ما تردیدی برای اجرای حدود الهی و باید و نبایدهای شریعت نداریم. این خواست مردم، نظام و وظیفهای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در موضوع حقوق بشر در جایگاه مدعی و غربیها در جایگاه متهم هستند، خاطرنشان کرد: غرب حقوق مردم خودش و مردم جهان را تضییع میکند و اگر دادگاه عادلانهای وجود داشته باشد ما این را ثابت میکنیم که آنها متهم و ما مدعی هستیم.
معاون اول دستگاه قضا در پایان با بیان اینکه گروه داعش نسبتی با اسلام و قرآن ندارد، آن را دستساخته انگلیس و آمریکا دانست و گفت: این گروهک جلوه قتل و غارت است که باید در کارنامه آمریکا، انگلیس و نظام سلطه ثبت شود اما انشاءالله زمانی این دادخواهی، عدالت خواهی و کیفر نسبت به نظام سلطه انجام خواهد شد.
انتهای پیام/