سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

کمبود آب تولید قزل‌آلا را متوقف نمی‌کند

مسئول دفتر قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان مرکزی گفت: علیرغم خشکسالی‌های اخیر و مشکل کم‌آبی در کشور، استان مرکزی با وجود نداشتن رودخانه و نزدیک نبودن به دریا، توانست درحوزه پرورش ماهی قزل‌آلا با استفاده از آب‌های داخلی در مراکز پرورش ماهی از بروز توقف در تولید این ماهی جلوگیری کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، علی رضایی‌پور، افزود: اکثر زمین‌های کشاورزی‌ ایران دارای موتور آب دو منظوره هستند و آب قبل از آنکه وارد زمین‌های کشاورزی شود در استخر‌هایی ذخیره ‌شده و قسمتی از آن وارد چرخه‌ی پرورش ماهی می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد ماهی‌هایی که برای پرورش در اینگونه استخرهای پرورش ماهی در نظر ‌می‌گیرند بستگی به حجم آب ورودی به استخر دارد.

رضایی‌پور درباره‌ی مراحل پرورش ماهی گفت: پرورش ماهی ابتدا از مزارع مولد با استفاده از تخم چشم‌زده قزل‌آلا شروع می‌شود. زمانی‌ که این تخم‌ها بارور شد، طی دوماه اصطلاحا به مرحله‌ی گرم و بندانگشتی وارد شده و بعد از گذشت شش یا حداکثر 9 ماه به ماهی تبدیل می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا در زمستان پرورش ماهی صورت نمی‌گیرد و پرورش ماهی از ابتدای بهار شروع و تا انتهای پاییز ادامه می‌یابد.

رضایی‌پور با بیان این مطلب که ماهی قزل‌آلا یک ماهی سردآبی است افزود: بهتربن دما برای پرورش این ماهی( 15-14) درجه سانتیگراد است و هر چه این دما کمتر باشد برای ماهی مطلوب‌تر است. استان مرکزی به ‌دلیل شرایط آب و هوایی خاص و قرار گرفتن در زمره‌ی استان‌های سردسیر کشور شرایط مناسبی برای پرورش این ماهی دارد.

وی با اشاره به فعالیت دامداران و کشاورزان در مراکز پرورش ماهی اظهار داشت: دوره‌ی آموزشی جهت آموزش به دامداران و کشاورزان در ارتباط با پرورش ماهی توسط شیلات و شبکه دامپزشکی برگزار می‌شود.

رضایی‌پور در پایان بیان کرد: برای بهبود کیفیت فعالیت پرورش‌دهندگان ماهی مشاور فنی و بهداشتی برای آنها ‌در نظرگرفته می‌شود. کشاورزان جهت رتق‌وفتق امور مدیریتی این حوزه از شیلات و در ارتباط با بیماری‌های ماهی‌ها از دامپزشکی مشاوره دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
برچسب ها: اراک ، ماهی ، قزل آلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.