سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول اروپايی:

"داعش" حمله به اروپا را در برنامه‌های خود گنجانده است

هماهنگ کننده امور مربوط به مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا گفت گروه تروریستی داعش احتمالا در حال تدارک جنگجویان خارجی برای حملات تروریستی در اروپا و دیگر نقاط جهان است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، " گیلس کرشوف"  هماهنگ کننده امور مربوط به مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا گفت گروه تروریستی داعش که بخشهایی از عراق و سوریه را گرفته است ، احتمالا در حال تدارک جنگجویان خارجی برای حملات تروریستی در اروپا و دیگر نقاط جهان است. 

وی همچنین گفت این احتمال وجود دارد که حملات بیشتری در اروپا مانند تیراندازی اخیر در بروکسل که چهار کشته برجا گذاشت صورت گیرد. 

"مهدی نموشی" تبعه بیست و نه ساله فرانسوی که گفته می شود به تازگی از درگیری های سوریه بازگشته بود، عامل این تیراندازی بوده است. 

" گیلس کرشوف" گفت تحقیقات گسترده ای برای بررسی این مسئله آغاز شده است که آیا تیراندازی بروکسل بخشی از استراتژی برنامه ریزی شده داعش در اروپا بوده است یا خیر. 

وی گفت سئوالاتی درباره این مسئله وجود دارد که آیا عامل تیراندازی بروکسل تنها عمل کرده است یا تحت فرماندهی افرادی دیگر این عملیات را صورت داده است. 

وی گفت با این حال این احتمال بسیار زیاد است که داعش احتمالا در حال حاضر حمایت ، آموزش و راهنمایی جنگجویان خارجی برای صورت دادن حملات در اروپا و مناطق دیگر را پیگیری می کند. 

وی گفت داعش در ایده خلافت جهانی با القاعده اشتراک نظر دارد و بنابراین اعزام جنگجو و اجرای حملات در خارج از منطقه برای این گروه معانی بسیاری دارد.  

کرشوف در پاسخ به این سئوال که آیا وی انتظار حملات بیشتر نظیر آنچه در بروکسل روی داد را دارد گفت:" من در این باره بسیار نگرانم و احتمال تکرار این حملات را بسیار زیاد می بینم. "

وی اضافه کرد بیشتر نگران احتمال تکرار حملاتی نظیر آنچه در بروکسل روی داد است تا احتمال بروز حمله ای گسترده مانند حملات یازده سپتامبر 2001 و اضافه کرد:" به اعتقاد من، جامعه بین المللی در مقایسه با پیش از حملات یازده سپتامبر بسیار هوشمندتر شده است و می تواند از وقوع چنین حملاتی پیشگیری کند."

کرشوف تخمین زد طی سال‌های اخیر بیش از 2000 تبعه اروپایی برای جنگ به سوریه رفته اند. 

وی گفت احتمالا یک سوم آنها بازگشته اند با این حال بیشتر آنها در سوریه باقی مانده اند. پیشرفت های داعش در عراق احتمالا تبدیل به مشوقی برای سفر افراد مسلح به این کشور خواهد شد و با توجه به اینکه این گروه در حال کسب موفقیت های پیاپی در عراق است، این مسئله می تواند به مشوقی برای جذب افراد بیشتر به این گروه تبدیل شود. 

وی گفت اروپا طی18 ماه گذشته پیشرفت های زیادی در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از سفر اتباع اروپایی به سوریه صورت داده است و پس از شناسایی افرادی که در این کشور بوده اند، اطلاعات آنها میان کشورهای اروپایی به اشتراک گذاشته می شود.

هماهنگ کننده امور مربوط به مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا گفت اینکه اروپا بخواهد به طور دایم همه افرادی را که از سوریه باز می گردند تحت نظر بگیرد بسیار فراتر از منابع کنونی این اتحادیه است با این حال باید ساز و کارهایی برای ارزیابی تهدید های ناشی از این افراد در نظر گرفته شود. 

کرشوف درگیری در سوریه را "« نخستین جنگ توییتری" توصیف کرد و گفت مسئولان اتحادیه اروپا با روسای شرکت های بزرگ شبکه های اجتماعی از جمله گوگل، توییتر و فیسبوک به منظور اقداماتی که می توان برای برخورد با مشکل افراط گرایی صورت داد گفتگو کرده اند. 

وی گفت هنوز ایده هایی وجود دارد که باید روی آنها کار شود با این حال ابتکاری که باید روی آن کار شود  و از جمله آنها تقویت گفتمان مقابل افراط گرایی و عملکرد موثرتر برای حذف وب سایت های غیرقانونی است. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.