سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

تغییرمدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق/ اعتراض به خصوصی سازی سنگ آهن بافق

سرنوشت سنگ آهن بافق هنوز در هاله ایی از ابهام است و با توجه به رسیدگی رئیس جمهور ونمایندگان استان حل نشده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 کارگر معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر لزوم لغو واگذاری معدن به بخش خصوصی در تشریح سایر مطالبات کارگران بیان کرد: ما برای راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی از جمله کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی که زیرساخت‌های آن‌ها آماده شده است، تضمین می‌خواهیم.

به گفته خواجه زاده، یکی از مشکلات پیش روی راه اندازی این واحدهای تولیدی گاز رسانی به آن‌هاست چرا که شهرستان بافق هنوز گاز کشی نشده است.

وی افزود: کارگران معتقدند خصوصی سازی معدن به معنای پایان راه اندازی چرخه فرآوری سنگ آهن و فولادسازی در بافق است چرا که کارفرمایان بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود هستند و به جای راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، سنگ‌های آهن استخراجی را صادر می‌کند یا به کارخانه‌های فولادسازی سایر استان‌ها انتقال می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، مواد خام استخراج شده از معدن به ذوب آهن اصفهان یا کشورهای خارجی از جمله چین صادر می‌شود در حالی که راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، موجب اشتغالزایی و رونق شهرستان خواهد شد.

خواجه زاده ضمن انتقاد از عملکرد مدیر عامل معدن سنگ آهن مرکزی بافق تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مطالبات کارگران معترض، تغییر مدیر عامل است.

وی در ادامه بیان کرد: خون مردم بافق به دلیل آلودگی زیست محیطی این شهرستان که از وجود معادن سنگ آهن، مس و... ناشی می‌شود، آلوده است به گونه ای که برای انتقال خون به دیگران مناسب نیست.

وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی، ریوی، سرطان و... در میان کارگران معدن به دلیل آلودگی زیست محیطی شدید به امری رایج تبدیل شده است. با این حال، قانون مشاغل سخت و زیان آور هنوز برای این کارگران اجرا نشده و آن‌ها از مزایایی نظیر حق اشعه محروم مانده‌اند.

وی با اشاره به جاده خطرناکی که بافق را به یزد متصل می‌کند، گفت: این جاده بدلیل رفت و آمد بالای تریلی هایی که سنگ‌های آهن استخراج شده از معدن را به یزد می‌برند، بسیار خطرناک است و اگر چه نیمی از این جاده دو بانده شده ولی نیم دیگر آن هنوز تک بانده باقی مانده است.

به گفته خواجه زاده، کارگران از تعدیل نیرو و کاهش دستمزد در پی خصوصی سازی معدن نگران‌اند چرا که کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر به منظور دستیابی به سود بیشتر است.

وی ضمن انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران، تصریح کرد: بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود.

گفتنی است از بیش از پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق، نیمی از آن‌ها قرارداد مستقیم هستند و مابقی به صورت پیمانی در این معدن مشغول به کارند/س

برچسب ها: اعتراض ، کارگران ، معدن ، بافق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.