سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایتخت در شرایط اضطرار آلودگی صوتی؛

76درصد مراکز درمانی و 32درصد مراکز آموزشی در شرایط بحرانی آلودگی صوتی هستند/تهران در صدر شهرهای آلوده صوتی کشور

کارشناسان معتقدند وضعیت آلودگی صوتی پایتخت از مرز هشدار گذشته و اکنون در شرایط اضطرار قرار دارد و چنانچه مانند آلودگی هوا برای آن چاره اندیشی نشود در آینده ای نزدیک به وضعیت بحران خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سالهاست که پایتخت نشینان در آرزوی یافتن گوشه ای دنج و آرام و به دور از هیاهو و سروصدا در تهران زندگی می کنند. به گفته کارشناسان وضعیت آلودگی صوتی پایتخت از مرز هشدار به اضطرار رسیده و دیگر وقت آن رسیده برنامه جامعی برای کاهش آلودگی صوتی تدوین و اجرایی شود.

به هر نوع صدای ناخواسته ای که باعث بر هم زدن آرامش و تمرکز افراد در حین انجام کار می شود آلودگی صوتی گفته می شود. چشم هایمان را که ببندیم انواع و اقسام صداهای مبهم ، از جمله بوق خودرو، صدای اگزوز موتورسیکلت ، صدای گوشخراش فعالیت مته بادی، تردد کامیون های حمل بار و موسیقی ناهنجار ضبط خودروها، فریادهای بی امان کاسه بشقابی در کوچه پس کوچه های شهر و... امانمان را خواهد برید. سردرد و زخم معده ، التهاب گوش و کاهش میزان شنوایی کمترین ارمغان صداهای این شهر برای ساکنانش است. برخی کارشناسان نیز افزایش پرخاشگری در میان پایتخت نشینان را از عوارض آلودگی صوتی در تهران می دانند.

به گفته حسینی عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط های شهری ناشی از وسایل حمل و نقلی است که عمدتا به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک هوایی، ترافیک ریلی تقسیم می‌شوند. در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای شامل موتورسیکلت، ماشین‌های سواری و ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها بخصوص تهران دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه خودروها و موتورسیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی صوتی هستند ، به شهرنوشت گفت: موتور سیکلت ها بعد از خودروهای سواری دومین منبع تولید آلودگی در هران محسوب می شوند به طوری که اگزوز آنها بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از 90 دسیبل ایجاد می کند. در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر است و با توجه به تردد بیش از 3 میلیون خودرو در شهر تهران این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر شهرهای جهان قرار می گیرد.

در شهر تهران 25 درصد وسایل حمل و نقلی را موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند که صدایی نزدیک به 83 دسیبل در فاصله 10 متری خود تولید می کنند. 60 درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را خودروهای سواری شامل می شوند که در بین آنها خودروی پیکان طبق اندازه‌گیری‌های به عمل آمده صدای81.6 دسیبل را در فاصلة 7.5 متری، تولید می کند. با توجه به اطلاعات حاصله در شرکت کنترل کیفیت هوا در خیابانها و اتوبان های پایتخت نزدیک به 47.8 درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسیبل ایجاد می‌کنند، در حالیکه استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری 74 دسیبل است.

بر اساس اندازه گیری های انجام شده در شهرداری تهران تراز صدا در حاشیه بزرگراه ها در روز حدود 70 و در شب 80 دسیبل است. این در حالیست که حد استاندارد مناطق مسکونی 55 دسیبل تعیین شده است . این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج تر است. به طوری که این حدود مجاز در مراکز درمانی در روز 45 و در شب 35 دسیبل تعیین شده و اکنون میانگین تولید صدا در محدوده مراکز درمانی در شهر تهران  70 دسیبل است. در عین حال بزرگراه ها به علت تردد تعداد خودروی بیشتر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند.

بر پایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در ده سال گذشته 8 الی 9 دسیبل افزایش پیدا کرده است. در نقشه های مدلسازی نزدیک به 1700 مرکز آموزشی و درمانی در 20 منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند. بر پایه آمار تحلیل شده توسط این واحد، 76 درصد مراکز درمانی و 32 درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز، در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند. یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از 15 دسیبل آ از حد مجاز فراتر است. کاهش این میزان تراز صدا بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر ممکن است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اکنون 250 مرکز درمانی شهر تهران به لحاظ الودگی صوتی در شرایط بحرانی قرار داشته و 330 مرکز نیز خارج از حد استاندارد الودگی صوتی قرار دارند. این در حالیست که 419 مرکز اموزشی شهر تهران در شرایط بحرانی و 1326 مرکز نیز خارج از حد استاندارد آلودگی صوتی قرار گرفته اند .
معاون شهردار تهران معتقد است در شهر تهران بالغ بر 40 بزرگراه وجود دارد که عبور و مرور خودروها در این بزرگراه ها و صدایی که تولید می کنند، مهم ترین عامل آلودگی صوتی است که در بسیاری مواقع آلودگی صوتی در این محل ها به 75 تا 85 دسی بل می رسد. بنابراین می توان گفت شهروندانی که منازل مسکونی آنها در اطراف بزرگراه هاست از لحاظ آلودگی صوتی در شرایط بحرانی به سر می برند .

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه تهران در کشور رتبه اول آلودگی صوتی را از آن خود کرده است، تاکید کرد : آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا 25 دسیبل فراتر از حد مجاز بوده و این به معنای شرایط اضطرار آلودگی صوتی است.

کاهش قدرت شنوایی ساده ترین و ملموس ترین عارضه ناشی از آلودگی صوتی است که بسیاری از شهروندان پایتخت به آن دچار شده اند. ناراحتی عصبی، خارش، انعقاد رگ های خونی، سکته قلبی ، فشار خون بالا ، سردرد، کج خلقی، سوء هاضمه، زخم معده، بی‌نظمی بیوشیمیایی و سایر عوارض نیز از جمله اثرات سوء آلودگی صوتی بر سلامت انسان است .

نگرانی ها درخصوص افزایش آلودگی صوتی در پایتخت کار را به جایی رسانده که پروژه دیوارهای صوتی در تعدادی از بزرگراه های شهرمان به اجرا گذاشته شده است. بزرگراه های کردستان، حکیم و چمران سه بزرگراه پایتخت هستند که در گام اول دیوار صوتی در آنها نصب شده و با توجه به نقش 20 درصدی در کاهش آلودگی صوتی منطقه نصب دیوار صوتی در بزرگراه های در حال ساخت در دستور کار قرار گرفته است. به طوری که اکنون بزرگراه طبقاتی صدر نیز جهز به دیوار صوتی است .
برچسب ها: پایتخت ، شرایط ، اضطرار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.