سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر دادگستری در نشست تخصصی "نقش رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه کودکان" تاکید کرد

مافیای خرید و فروش اعضای بدن کودکان در انحصار مدعیان دفاع از حقوق بشر

وزیر دادگستری گفت: امروز بیشترین تجاوز به حقوق کودکان از سوی مدعیان حقوق بشر و حقوق شهروندی صورت می‌گیرد و مافیاهای خرید و فروش اعضای بدن کودک در کشورهای پیشرفته استقرار دارند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام "مصطفی پورمحمدی" وزیر دادگستری صبح امروز سه شنبه(3تیرماه) در نشست تخصصی "نقش رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه کودکان" با اشاره به اهمیت حقوق انسان‌ها در جوامع متعالی و دینی گفت: حقوق انسان‌ها و حقوق شهروندی مهمترین مسئله هر جامعه‌ای است و تشخص هر جامعه به شناخت،‌ احترام و عمل به حقوق انسان‌ها است.

وی با اشاره به فراگیر شدن بحث حقوق شهروندی در سراسر جهان افزود: در راستای حقوق شهروندی حمایت از حقوق کودکان از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار است چرا که کودکان علی‌رغم دارا بودن وصف انسانی و تعلق همه حقوق انسانی امکان احقاق و دفاع از حق خود را ندارند.

وزیر دادگستری اظهارداشت: جامعه متعالی و حق مدار باید احتمام و توجه بیشتری به تحقق دیگران داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در ادامه با اشاره به روایتی قرآنی بیان داشت: وحی بر پیامبر اسلام پیوسته استمرار داشت اما ارتباط پیامبر با مبدا هستی در  15روز قطع شد و کفار این امر را دستاویزی برای جنگ روانی علیه پیامبر اسلام قرار دادند.

وی ادامه داد: پس از 15 روز آیه‌ای بر پیامبر نازل شد و در آن آیه خداوند به پیامبرش اطمینان خاطر داد که محبت خود را از او دریغ نخواهد کرد و مصداق این امر را یتیم بودن پیامبر دانست.
 
وزیر دادگستری با اشاره به محرومیت‌های موجود در جامعه و شمول این محرومیت‌ها برای کودکان گفت: فقدان پایگاه‌های حمایتی قانونی حقوقی و عاطفی نخستین موضوعی است که ایتام در هر جامعه با آن مواجه هستند و یک جامعه متعالی باید به ضعیف‌ترین بخش جامعه که همان ایتام هستند توجه کند.

وی نا آگاهی نسبت به حقوق کودکان را دومین موضوع پیرامون حمایت از حقوق کودکان دانست و اظهار داشت: ناآگاهی خانواده جامعه و حتی خود کودکان نسبت به حقوقی که دارند یک آسیب جدی مطرح می‌شود که نقش دین و رهبران دینی در آگاه کردن جامعه نسبت به حقوق کودکان بسیار برجسته است.
 
وزیر دادگستری ادامه داد: ایتام به سرعت آسیب اقتصادی می‌بینند و از نظر نیازهای اولیه همچون غذا، پوشاک، مسکن، بهداشت و تامین اوقات فراغت نیازمند توجه هستند و این نگاه یک دین کامل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی یتیم را یک نماد برجسته محرومیت اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: طبعا همه محرومان اجتماعی در دایره شمول حمایت‌هایی قرار می‌گیرند که برای ایتام در نظر گرفته شده است.
 
وی با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان گفت: بیشترین دستورات دینی در ماه‌های شعبان و رمضان در خصوص توجه به محرومان جامعه است که ایتام، بیشترین مخاطبان رفتار نیکوی آحاد جامعه هستند و این امر از نگاه دینی به منزله عبادت است.
 
وزیر دادگستری در ادامه برای نشست‌های حمایت از حقوق کودکان چهار وظیفه را تبیین کرد و اظهار داشت: در سنت‌های دینی و فرهنگ‌های موجود محتوا، مضامین و اصول قوی وجود دارد اما مهم کشف، استنتاج، استخراج و اجتهاد این اصول است.
 
وی ادامه داد: بحث پیدا کردن زبان و فهم و موضوعات مبتلا به مشترک در جوامع مختلف و ضرورت همگرایی و تعامل بین‌المللی در تصویب معاهدات و قطعنامه‌ها موضوعی است که در بحث حمایت از حقوق کودکان بسیار مهم است.

وزیر دادگستری دعوت به عمل و اجرای آموزه‌های دینی و مصوبه‌های بین‌المللی را یک بحث مهم در مقوله حمایت از حقوق کودکان دانست و اظهار داشت: در بحث حمایت از حقوق کودکان انواع منشورهای و اعلامیه‌های جهانی وجود دارد اما مشکل اساسی بی‌عملی،‌ بی‌توجهی، تسامح، حق ناشناسی و حق گریزی‌ است که در جهان پیرامون حقوق کودکان وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز بیشترین تجاوز به حقوق کودکان از سوی مدعیان حقوق بشر و حقوق شهروندی صورت می‌گیرد و مافیاهای خرید و فروش کودک و اعضای بدن کودک در کشورهای پیشرفته استقرار دارند.

وزیر دادگستری با اشاره به جنایت‌هایی که قدرت‌های جهانی علیه حقوق کودکان روا داشته‌اند تصریح کرد: بیشترین آزمایش‌های دارویی توسط کشورهای پیشرفته بر روی کودکان جهان سوم صورت می‌گیرد همچنین قدرت‌های جهانی برای آزمایش سلاح‌های اتمی خود کشورهای جهان سوم را انتخاب می‌کنند و د ر نظر نمی‌گیرند که کودکان این کشورها در اثر این اقدامات مغایر با شئون انسانی در معرض آسیب‌های فراوانی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی حامل یک فرهنگ و یک بازشناسی حقوق انسان با مبانی روشن و مستدل ملهم از آموزه‌های الهی است و جمهوری اسلامی بهترین دارو را برای درمان امراض بشر در اختیار دارد و می‌تواند ارائه دهد که این فضا در دنیای امروز تا حد زیادی شکل گرفته است.

وزیر دادگستری در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت یازدهم در راستای حمایت از حقوق شهروندی بخصوصحقوق کودکان و زنان خاطرنشان کرد: ما در دولت یازدهم اهتمام ویژه‌ای را نسبت به حقوق شهروندی و بخصوص حقوق کودکان و زنان داشته‌ایم و انتظار داریم محافل حوزوی، دانشگاهی و همه صاحبنظران در این جهت با ما همراهی داشته باشند.

انتهای‌پیام/ 
برچسب ها: کشور ، حقوق ، کودکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.