سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان جنوبی/

مشکل آب در 163 روستای خراسان جنوبی

هم اکنون 1۶۳ روستای خراسان جنوبی در فصل تابستان با مشکل آب مواجه‌اند.

مشکل آب در 163 روستای خراسان جنوبیبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۵۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فاقد شبکه آبرسانی هستند، گفت: هم اکنون 1۶۳ روستا در فصل تابستان با مشکل آب مواجه‌اند و 50 روستا نیز دارای شبکه آب رسانی و 525 روستا مشکل آب ندارند..

بسکابادی افزود: طبق سرشماری سال 90 در استان یک هزار و 936 روستا وجود دارد که از این تعداد 909 روستا بالای 20 خانوار و یک هزار و 27 روستا کمتر از 20 خانوار جمعیت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ضریب بهره مندی از آب در روستاها را 70.26 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ضریب برخورداری از آب در روستاها بیش از 89.85 درصد است.

وی طول خطوط انتقال آب روستایی استان را 3 هزار و 314 کیلومتر اعلام کرد و یادآور شد: این خطوط به ازای هر مشترک 28 متر است و تاکنون2 هزار و 415 کیلومتر شبکه توزیع نیز اجرا شده که به ازای هر مشترک در استان 21 متر است.

وی با بیان اینکه حجم مخازن ذخیره آب استان 84 هزار و 550 متر مکعب است، افزود: به ازای هر مشترک در استان 0.72 متر مکعب ذخیره آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به وجود 317 منبع آبی در اختیار برای آبرسانی به روستائیان تصریح کرد: از این تعداد 221 حلقه چاه،20 چشمه و 76 رشته قنات است.

بسکابادی با بیان اینکه مجوز برداشت 28 میلیون مترمکعب آب از منابع خراسان جنوبی صادر شده، گفت: از این میزان به دلیل کاهش منابع آبی امکان برداشت 17 میلیون و 800 مترمکعب وجود دارد.

وی آبرسانی با تانکر سیار را شیوه مدیریتی برای مواقع بحران دانست و افزود: متاسفانه به خاطر تداوم خشکسالی در خراسان جنوبی این شیو پایدار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بااشاره به اینکه در اردیبهشت ماه امسال به 406 روستای استان آبرسانی سیار شده، خاطرنشان کرد: تعداد خانوار این روستاها 17 هزار و 124 خانوار بوده که 2 هزار و 115 سرویس آب به این روستاها حمل شده است.

بسکابادی هزینه هر مترمکعب آب‌رسانی سیار به روستاها در اریبهشت‌ماه امسال را 29 هزار و 573 ریال ذکر کرد و گفت: بیشترین آب‌رسانی سیار به بیرجند با 78 روستا، نهبندان با 77 روستا، درمیان با 58 روستا و سربیشه با 57 روستا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 48 روستا در برنامه پنجم توسعه باید آب‌رسانی سیار شود، تصریح کرد: امسال این استان اجرای آب‌رسانی سیار به 44 روستا را در برنامه دارد که برای اجرای آن 30 میلیون اعتبار نیاز است.

بسکابادی ، فرسودگی شبکه های آبرسانی را از دیگر مشکلات آب روستایی ذکر کرد و افزود: یک هزار و 200 کیلومتر از شبکه های آبرسانی روستایی استان فرسوده است که سالانه باید 10 درصد آن اصلاح و نوسازی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدر رفت آب در شبکه های آب روستایی استان33 درصد است، یادآور شد: باید میزان هدر رفت آب در پایان برنامه پنجم به 25 درصد کاهش یابد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.