سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"زیباری" در گفتگوی اختصاصی بی بی سی:

اوضاع تحت کنترل است/ ورود نیروهای ایرانی به عراق صحت ندارد

"هوشیار زیباری" گفت عراق توانسته است از پیشروی داعش جلوگیری کند و بغداد اکنون امن است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه اختصاصی این شبکه با وی گفت : اوضاع عراق اکنون حساس است و چالشی که اکنون عراق با آن روبروست خطری وجودی است. ما اکنون با گروههایی مثل داعش و گروههای جهادی و مسلح و افراد وابسته به رژیم سابق روبروهستیم. ما از نظر نظامی و فرماندهی نیروهای امنیتی متحمل شکست هایی شدیم که پیامهایی قوی برای ما داشت. بی تردید ضرورت دارد که در امور مربوطه تجدید نظرهایی صورت گیرد اما اوضاع تحت کنترل است و من معتقدم که از تشدید بحران جلوگیری شده است. اگرچه اوضاع کلی کشور خوب نیست و شاهد انفجارهایی در بغداد و اماکن دیگر هستیم اما اکنون بغداد در معرض خطر نیست.

زیباری در بخش دیگری درباره نحوه سازماندهی گروههای مسلح و عملکرد آنها گفت: این گروهها طی سالیان گذشته توانسته اند نیروهای منظمی به وجود بیاورند و تمریناتی را انجام دهند و سربازگیری کنند و در خاک سوریه فعالیت کنند و از مرزها عبور کنند. آنها در واقع اکنون از فضای سیاسی موجود در عراق بهره‌برداری می‌کنند. 

وزیر امور خارجه عراق در بخش دیگری گفت: اکنون همه احساس خطر می‌کنند و ما در روزهای آینده شاهد گفتگوهای سیاسی و تسریع در تشکیل کابینه خواهیم بود . 

وی درخصوص سخنانی که درباره حضور نیروهای پیشمرگ در کرکوک گفته می شود و احتمال انضمام این منطقه به کردستان عراق گفت : این موضوع در قانون اساسی عراق تشریح شده و ساز وکار مشخصی برای آن تدوین شده است. 

زیباری داعش را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه به شمار آورد و گفت سوریه اکنون در خاک خود با این گروهک مقابله می کند و مسئولیت برخورد با داعش در عراق نیز برعهده ماست و ما با کمک دوستان و متحدانمان که به ما کمک می کنند این کار را انجام می دهیم. ما از همه کشورهای همجوار و کشورهای جهان کمک می خواهیم. اما توانمندیها محدود است. توانمندی های سوریه در این زمینه محدود است. این کشور سه سال است که درگیر جنگ داخلی است.

وزیر امور خارجه عراق گفت ما برای مقابله با داعش نیاز ضروری به حمایت هوائی داریم. از سوی دیگر ما با آمریکا توافقنامه همکاری راهبردی داریم که یکی از بندهای آن مربوط به همکاری برای دفاع از حکومت عراق است. وی افزود مسئله این است که رویه های آمریکا با ما تفاوت دارد. در آمریکا تصمیم گیری ها مکانیسم ها و پروسه هایی دارد که باید اجرا شود. به همین علت ما اکنون برای جلب کمک آمریکا در تماس دائم با آمریکائی ها هستیم. مسئله ای که ما اکنون با آن مواجهیم و من در نشست جده نیز با وزرای امور خارجه کشورهای عربی و اسلامی درباره آن گفتگو کردم این است که اگر آمریکا از نیروهای عراقی پشتیبانی کرد آن را به معنای کمک به نوری المالکی علیه مخالفانش به شمار نیاورید. هدف از این پشتیبانی ها نجات کشور است. اگر آمریکا وارد عمل شود و گروهک داعش را هدف حملات هوائی قرار دهد در واقع به همه عراقی ها کمک کرده است. 

زیباری گفت : اکنون تمرکز باید بر شکست دادن داعش و تروریسم باشد. 

وی در بخش دیگری گفت : ما در دیداری که یکشنبه با ایرانی ها داشته ایم درباره این موضوعات گفتگو کردیم. ما به کمک همه دوستان و متحدان عراق نیاز داریم. ایرانی ها جزء نخستین کسانی بودند که برای کمک به ما اعلام آمادگی کردند. مسئله این است که عراق نیازی به نیرو ندارد. ما به اندازه نیروی انسانی کافی در اختیار داریم. به طور مثال ما از ایرانی ها خواسته ایم که معابر مرزی را باز کنند و اجازه انتقال کالا از این معابر را بدهند. ما همکاری های نظامی و امنیتی با ایرانی ها به عنوان کشور همجوار داریم اما این که گفته می شود نیروهای ایرانی وارد عراق شده‌اند، صحت ندارد.

هوشیار زیباری در پاسخ به سوالی درباره میزان احتمال تجزیه عراق گفت: تجزیه به نفع عراق نیست. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.