سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایرانی‌ای که سابقه حضور در ۲ تیم‌ملی را دارد

حسینعلی خان سردار، کاپیتان تیم ملی ایران در اولین بازی بین‌المللی کشورمان در برابر قفقاز شوروی، سابقه یک بازی ملی برای کشور سوئیس در برابر فرانسه را در کارنامه دارد. ایرانی‌ای که سابقه حضور در ۲ تیم‌ملی را دارد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سایت رویکرد در گزارشی نوشت: سابقه حضور بازیکنان ایرانی در باشگاه های خارجی به ده ها سال قبل باز می گردد و به همین ترتیب طی ده ها سال، تعدادی از بازیکنان ایرانی، فارغ از هیاهو و تبلیغات، مدتی را در تیم های نه چندان سرشناس خارجی سپری کردند اما روایت اولین لژیونر های ایرانی به گونه دیگری است.

مرحوم حسین صدقیانی نخستین مربی رسمی تیم ملی فوتبال ایران، نخستین ایرانی حاضر در باشگاه های خارجی محسوب می شود. صدقیانی در تیم شارلروا بلژیک بازی می کرد و بعد از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت، اما یک سال بعد از مرحوم صدقیانی، یک دروازه بان به نام «حسینعلی خان سردار» پیراهن سروت ژنو سوئیس را برتن کرد و جالب این که یک بازی برای تیم ملی سوئیس نیز انجام داد، او در این بازی که در سال ۱۹۲۰ دوسال بعد از جنگ جهانی اول برگزار شد در ترکیب تیم ملی این کشور برابر فرانسه قرار گرفت. این بازی یکی از اولین بازهای ملی رسمی کشور سوئیس بود که با پیروزی دو بر صفر فرانسوی ها برابر سوئیس خاتمه یافت.

برخلاف برخی از ادعا ها که اولین بازی رسمی ملی ایران در دوم شهریور ۱۳۲۰ یعنی دقیقا یک روز قبل از حمله نظامی متفقین به ایران انجام گرفته است اما برخی منابع از حکایت تازه متولد شده خبر می دهند.

در روز سه شنبه ۲۴آبان سال ۱۳۰۵ تیم منتخب تهران به دعوت مسوولان ورزشی آذربایجان شوروی برای انجام چند دیدار دوستانه و بعد از تصویب مخارج ایاب و ذهاب آن به مبلغ ۴۰۰تومان در هیات دولت در تاریخ هفتم آبان ۱۳۰۵ عازم آن کشور شد. تیم ایران مربی مشخصی نداشت و بازیکنان آن با حسین خانان سردار (همان دروازه بان تیم ملی سوییس) و حسن مفتاح، انتخاب شدند. سرپرستی تیم با میرزامهدی خان ورزنده بود؛ همان فردی که اسم خیابان ضلع شمالی امجدیه (ورزشگاه شیرودی) از نام او اقتباس گرفته شده است.

اولین تیم تاریخ فوتبال ایران این گونه روایت شده است و نام حسینعلی خان سردار با نام حسین خان خانان سردار آمده است در این ترکیب نام جداگانه ای به نام حسینعلی خان سردار در پست دفاعی آمده است که تحقیقات نشان می دهد که نام وی مترادف نام کاپیتان تیم ملی بوده است.

اما شایسته است بدانیم که اولین ملی پوش تمام ادوار فوتبال ما بزرگ مردی تاریخ ساز به نام مرحوم «حسین خان خانان سردار یا همان حسینعلی خان سرادر » است که در سال ۱۹۲۰ میلادی، «۱۲۹۹ شمسی» در جریان دیدار بین دو تیم ملی فوتبال سوییس و فرانسه از دروازه تیم ملی فوتبال کشور سوییس دفاع کرده است.

سرپرست: میرمهدی ورزنده

مربیان: حسین خان خانان سردار و حسن مفتاح

بازیکنان:

۱- حسین خان خانان سردار (حسینعلی خان سردار- کاپیتان تیم)

۲- احمدعلی خان سردار

۳- حسینعلی خان سردار

۴- حسین صدقیانی (حسین افندی- بازیکن دهه بیست شارلروا)

۵- علی کنی

۶- محمدعلی شکوه

۷- رضاقلی کلانتر

۸- هراند گالوستیان

۹- پل (یوسف سمرقندی)

۱۰- امیرعلی اصلانی

۱۱- حسن مفتاح

۱۲- کریم زندی

۱۳- اکبر حیدری

۱۴- ناصر اخوی ها

۱۵- ناصر انشا

۱۶- عزیز اقتدار



ورزنده، گزارش مکتوب می نویسد

قبلاحکایت حضور ایران در باکوی ۱۳۰۵ را به رشته تحریر درآورده ایم. آنچه می خواهیم در این عرصه یادآور شویم، این است که گزارش بازی های مورد اشاره براساس عناوین مندرج در روزنامه های اطلاعات و ایران به شرح ذیل است:

گزارش روزنامه های اطلاعات، دو، آذر ۱۳۰۵/ روزنامه ایران، ۱۶آذر ۱۳۰۵/ روزنامه ایران، ۲۲ آذر ۱۳۰۵



نویسنده گزارش: میرمهدی ورزنده

اولین مسابقه تیم فوتبال منتخب ایران در روز دوشنبه، ۳۰آبان ۱۳۰۵ مقابل تیم اول «بین الملل» [تیم ملی جمهوری آذربایجان که آن وقت ها به آن قفقازیه می گفتند] برگزار شد... در اول بازی دسته گلی از طرف کاپیتان تیم بادکوبه به کاپیتان تیم ایرانی آقای حسینعلی خان سردار اهدا شد. بازی تحت رمزی [داوری] پارکادانف شروع شد. در اینجا برای اولین بار، عنوان می شود اولین بازی تیم ایران با شکست ۴-۳ برابر تیم قفقاز توام شده است. ادعایی که روزنامه ایران در شماره ۲۲۷۶ در روز ۲۲آذر ۱۳۰۵ آن را تایید می کند.
برچسب ها: ایرانی ها ، حضور ، تیم ملی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.