سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

تدبر در امور راه گشای بسیاری از مشکلات کشور است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: تدبر در امور راه گشای بسیاری از مشکلات کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در دیدار معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر لزوم تدبر در امور تأکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات به وجود آمده در کشور برای این است که مسؤولان سلیقه ای عمل کرده و در انجام امور دور اندیشی ندارند.

وی برخی اشتباهات در نظام آموزش عالی را دلیل افزایش آمار بیکاری در کشور دانست و خاطر نشان کرد: نداشتن استاندارد لازم در مورد وسعت دانشگاه ها و تعداد دانشجوی هر دانشگاه یکی از معضلات سیستم آموزشی ماست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پذیرش دانشجو در رشته هایی که صنعت و اقتصاد و فرهنگ کشور به آن نیاز ندارد، باعث می شود، تعدادی جوان چندین سال از عمر و سرمایه خود را هزینه کنند و در آخر هیچ بازار کاری منتظر آن ها نباشد.

وی مدرک گرایی را یکی دیگر از مشکلات فرهنگی کشور دانست و گفت: گاهاً خانواده ای که برای تأمین مایحتاج روزانه خود دچار مشکل است با وام و قرض دختر خود را به دانشگاه می فرستد و پس از اخذ مدرک، ملاک آن ها برای ازدواج تغییر کرده، لذا سن ازدواج بالا می رود و آمار طلاق افزایش می یابد.

وی اختصاص سهمیه در رشته های غیر مرتبط با زنان یا مردان را از دیگر مشکلات دانشگاه های کشور برشمرد و گفت: پذیرش دانشجوی زن در رشته هایی چون عمران، راه و ساختمان، معدن و حقوق باعث می شود که زمانی که خانمی برای سونوگرافی به بیمارستان مراجعه می کند با کمبود کارشناس زن در این رشته روبرو شود.

آیت الله طباطبایی اختلاط زن و مرد در دانشگاه ها را عامل مفسده در اجتماع دانست و گفت: در ابتدای انقلاب به دلیل کمبود استاد و تجهیزات، امکان تفکیک جنسیت دانشگاه ها وجود نداشت، لیکن امروز و پس از گذشت بیش از 35 سال از پیروزی انقلاب دیگر بهانه ای برای اختلاط زن و مرد در دانشگاه ها نداریم.

وی گفت: باید در دانشگاه به گونه ای برنامه ریزی شود، که کمتر وقت دانشجویان در دانشگاه به بطالت بگذرد، لذا می توان سه روز اول هفته را به خواهران و سه روز دوم را به برادران اختصاص داد.

در ابتدای این دیدار کورش پرند، معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: مبارزه با بیکاری در کشور جز با عزم ملی و مدیریت جهادی به نتیجه نخواهد رسید.

وی نرخ بیکاری جوانان کشور را 2 برابر متوسط نرخ بیکاری در کشور دانست و گفت: بیش از 34 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند.

پرند با بیان این مطلب که هرم دانشجویی کشور دچار مشکل شده است، خاطر نشان کرد: در بسیاری کشورهای صنعتی جهان به ازای هر 7 تکنسین یک کارشناس وجود دارد که این امر در کشور ما برعکس است یعنی 66 در صد دانشجویان ما کارشناس و کمتر از 23 درصد در مقطع کاردانی تحصیل می کنند.

وی بالا رفتن نرخ بیکاری را عامل افزایش آسیب های اجتماعی دانست و گفت: آخرین آمار نشان می دهد که اگر کشور به رشد اقتصادی 7 تا 8 درصدی نرسد، نمی توانیم رفع بیکاری و اشتغال پایدار داشته باشیم و این امر جز با عزم ملی و مدیریت جهادی محقق نخواهد شد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مهم ترین دغدغه این سازمان را نزدیک شدن آموزش ها به بازار کار دانست و گفت: 60 درصد کسانی که از آموزش های تخصصی ما استفاده کرده اند، جذب بازار کار می شوند.


انتهای پیام/ش/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.