سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

یک سوم جمعیت شهر تبریز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز از ارایه پیشنهاد افزایش سرانه فضای سبز تجاری به 2.2 متر مربع خبر داد و گفت: یک سوم جمعیت شهر تبریز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، بابایی‌اقدم با بیان این که در برنامه‌ریزی شهری، ملاک برای ما تعداد نیست بلکه سرانه است، اظهار کرد: طرح تفصیلی تبریز یک و نیم مترمربع سرانه سهم فضای تجاری برای هر یک نفر، تعریف کرده است. در پیشنهاد جدیدی که به این طرح افزوده شده، این مقدار به 2.2 متر مربع افزایش یافته است.

وی افزود: این رقم در نوع خود و در قیاس با کاربری‌های عمومی رقم چشمگیری است. ولی در رابطه با اهمیتی که موضوع مراکز خرید داده می‌شود، من اعتقاد دارم که اگر حوزه نفوس شهری را به منطقه شمال‌غرب محدود کنیم شاید در حد پروژه‌هایی که هم اکنون در دست اجراست، برای ما نیاز نباشد و وضع موجود کفایت کند.

بابایی‌اقدم گفت: بافت فرسوده به خودی خود در ساختار شهر مشکل نیست. بلکه مشکل آنجایی است که بخش بزرگی از شهروندان ما که قریب به یک سوم آنها کل جمعیت شهر تبریز هستند، در آن محدوده زندگی می کنند.

وی با بیان این مطلب به ترویج بافت فرسوده در دهه های اخیر اشاره و خاطر نشان کرد: در سال 35 جمعیت شهر ما 290 هزار نفر بوده است در فاصله سال‌های 55 تا 65 تبریز، نرخ رشد جمعیت 5 درصدی را شاهد بوده است که رقمی بسیار چشمگیر به حساب می‌آید. طبق آخرین سرشماری حالا این نرخ به عدد 1.41 و جمعیت نیز به 1.5 میلیون نفر رسیده است. در دوره‌ای که نرخ رشد جمعیت 5 درصد بوده است بیشترین مهاجرین از روستاها به تبریز آمده‌اند و به این صورت در درون بافت شهر یک سری مناطق روستایی شکل گرفته است.

وی با بیان این که در طرح‌ها و برنامه‌هایی که ما برای بافت فرسوده در نظر گرفته‌ایم به این مسائل کم توجهی شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل علاقه‌های خانوادگی و عاطفی، متاسفانه مردم این مناطق، در مقابل تلاش‌هایی که از سوی مسئولان برای انتقال به نقاط دیگر صورت گرفته است، مقاومت نشان می‌دهند.

بابایی‌اقدم با تاکید بر نگاه سیستمی به موضوعات شهری، اظهار کرد: در نگرش سیستمی، پیش از طرح تفصیلی تبریز ما باید یک طرح بالادستی با عنوان طرح جامع منطقه‌ای تبریز می‌داشتیم که در آن موقعیت تبریز، در میان مناطق، باسمنج، سردرود، روستاهای اطراف و حتی بستان‌آباد و صوفیان آذرشهر پیش‌بینی می‌شد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بافت ، فرسوده ، جمعیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.