سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

ضرورت تأمین نیازهای خارج کشور برای خروج از رکود اقتصادی

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ‌برای خروج از رکود اقتصادی کشور باید به شناسایی و تأمین نیازهای خارج کشور توجه کرد .



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ محسن جلال‌پور در جلسه اعضای کمیسیون حمایت از تولید ملی با فعالان اقتصادی و مدیران استان فارس که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون حمایت از تولید ملی عصاره و چکیده نخبگان اقتصادی مجلس هستند، افزود: نگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی به این کمیسیون نگاه خاص است و حضور این اعضا در فارس فرصتی غنی برای فعالان اقتصادی استان است.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی فعلی مورد توجه همگان در اقتصاد کشور، از دولت و مجلس تا بخش غیردولتی خروج از رکود است، ادامه داد: متأسفانه هم‌اکنون در شرایط رکود تورمی هستیم و برای برون رفت از این وضعیت باید همه تلاش‌ها به‌خصوص در تدوین برنامه ششم توسعه به‌کار گرفته شود.

جلال‌پور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، افزود: تحقق اصول سیاست مقاومتی با توجه به نقش مردم و اتکا به بخش خصوصی امکان‌پذیر است و تمام فعالیت‌ها باید به به سمت تولید و حمایت از تولید و تولید محوری رهنمون شود.

وی با بیان اینکه حداکثر توان مجلس باید استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی برای ایجاد رونق اقتصادی باشد، گفت: آمار میانگین نشان می‌دهد که از 32 هزار واحد رصد شده، 17 درصد غیرفعال، 28 درصد کمتر از 50 درصد فعال و 29درصد بین 50 تا 70 درصد فعالیت دارند و در این میان واحدهای کوچک و متوسط به‌شدت تحت فشار هستند و این با اقتصاد مقاومتی در تناقض است.

این مسوول با بیان اینکه برای خروج از این وضعیت باید نگاه جامع به اقتصاد کشور داشته باشیم، لزوم تدوین راهکارهای مشخص و بلندمدت با استراتژی مناسب برای رسیدن به این راهکارها را یادآور کرد و افزود: ما سندهای چشم‌انداز و قوانین مختلف داریم اما استراتژی مشخصی برای تحقق این قوانین و چشم‌اندازها نداریم.

وی با بیان اینکه باید برای خروج از وضعیت فعلی رکود اقتصادی باید نگاه جامع وجود داشته باشد، گفت: باید استراتژی اقتصادی کشور تعیین و تدوین شود چرا که بسیاری از قوانین و تصمیمات مقطعی بوده که با اسناد بالادستی متناقض هستند و با تعیین استراتژی اقتصادی، بسیاری مشکلات مرتفع می شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعیین مسیر برای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی، الویت توجه به خروج از رکود در برنامه‌های دولتی نسبت به کنترل تورم، توجه و تسهیل تأمین نیازهای خارجی به‌عنوان عاملی در رونق اقتصادی و تقویت بعد نظارتی مجلس را به عنوان محورهایی معرفی کرد که توجه به آنها سبب خروج از رکود می‌شود.

جلال‌پور با اشاره به اهمیت توجه به توسعه صادرات به عنوان عاملی که می‌تواند رونق‌بخش اقتصاد کشور باشد، گفت: توجه به تقاضای داخلی، تورم را به‌دنبال دارد حال آنکه برای خروج از رکود باید به تأمین تقاضای خارجی توجه کرد و در این راه باید از بانک‌های توسعه‌ای برای حمایت از فعالان اقتصادی در نظر گرفته شود نه اینکه بانک‌های تجاری مورد توجه باشند.

وی با ارزشمند دانستن اقدام دولت در کنترل تورم، بیان کرد: باید اولویت دولت خروج از رکود اقتصادی باشد چرا که در بلندمدت آنچه مهم است، رونق اقتصادی و خروج از رکود اقتصادی است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به قوانین مصوب در کشور، افزود: اقانون خوب در کشور بسیار زیاد است، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای قانون است و برای این منظور تقویت بعد نظارتی مجلس بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام/س


برچسب ها: ضرورت ، کشور ، رکود ، اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.