سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

جریان اعتدال، جریان وحدت بخش برای تمام ارکان جامعه است

دکترسید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت : اعتدال با شعارزدگی و شعارگرایی سازگار نیست و جریان اعتدال، جریان وحدت بخش برای تمام ارکان جامعه است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکترهاشمی در همایش توسعه فرهنگی و گفتمان اعتدال در دانشگاه‌ها در تبریز با تاکید بر الگوگیری سایر دانشگاه ها در برگزاری چنین همایش هایی در کشور اظهار داشت : تمامی تلاش ما در دانشگاه برای این است که بتوانیم عالمان و محققان و کارشناسان توانا و زبردست و متعهد را تحویل جامعه دهیم.
وی اظهار کرد: اگر خروجی های دانشگاهی ما ضعف علمی داشته باشند و یا با وجود توان علمی تعهد اجتماعی نداشته باشند در هر دو صورت ناموفق هستیم.

دکترهاشمی گفت: آموزش، پژوهش و فرهنگ حوزه های گوناگون مکمل هم در دانشگاه هستند و محصول دانشگاه بایستی همراه با تعهد و تعلق ملی، دینی و فرهنگی باشد وکسانی که در دانشگاه و جامعه پرورش پیدا می کنند بایستی تعلق و تعهد به آرمان ها و اهداف ملی و دینی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید در جریان تربیت دانشجویان ، تربیت علمی و فرهنگی داشته باشیم افزود: تربیت فرهنگی به معنای عام یعنی تربیت انسان های متدین، متعهد که خلاقیت دارند و نقاد و مسئولیت پذیر هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه اعتدال مانع انفعال است و به معنای میانگین گیری از جامعه نیست ، بلکه یک خط مش و رویکرد مشخص و مدون است ، افزود: اعتدال یک جریان و گفتمان حزبی یا یک دغدغه موقت و کوتاه و یک بهانه برای حذف رقیب نیست اعتدال یعنی بستر سازی برای حضور همگان، اجازه دادن به گفتمان ها و دیدگاه های مختلف و تامین منافع همه کسانی که اهداف مشترک ملی و دینی را پذیرفته اند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه اگر ثبات و آرامش دانشگاه را در گرو رکود و سکون دانشگاه تعریف کنیم راه را به خطا رفته ایم افزود: ما نیازمند آرامش در دانشگاه و جامعه هستیم اما این آرامش بایستی همراه با پویایی باشد و ایجاد آرامش به هر طریقی درست نیست و آرامشی که به دلیل رکود و سکون و عدم تحرک است مطلقا مطلوب نیست  وخطر محض است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه ایده آل آرام، یعنی دانشگاهی که همگان حضور دارند و حرف برای گفتن وجود دارد و حرفها مطرح می شود؛ البته آزادی، قانون، استقلال و دفاع از ارزش ها و پیاده کردن آرمان ها در گرو پویایی و پویش است و مشارکت در تامین این پویایی حق همگان است.

وی گفت: اگر خواهان پویایی در کشور هستیم نباید هیچ گروهی که در چارچوب قانون حرکت می کند و قانون را پذیرفته حذف شود، حذف هر گروه موجب عدم پویایی گروه رقیب است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه دانشگاه باید با واقعیت های جامعه پیوند بخورد، افزود: برای توسعه و پیشرفت کشور در دانشگاه باید جرات و شهامت این وجود داشته باشد تا مسایل واقعی جامعه به بحث پرداخته شود دیدگاه های مختلف مطرح و به جمع بندی رسیده شود.

وی تاکید کرد: در گفتمان اعتدال مطالبات و مسایلی که از سوی دانشگاه مطرح می شود تهدید نیست بلکه فرصت است وجامعه ایی که مطالبه گر نباشد جامعه راکد و ساکت خواهد شد زیرا ما یک جامعه انقلابی و آرمانی هستیم و مدعی تمدن سازی و در این مسیر با فرازو فرودهایی پیش می رویم .

معاون وزیر علوم اظهار کرد: مگر می شود جامعه ای مدعی تمدن سازی باشد و به وضع موجود راضی باشد و مگر می توان به سمت آرمانها رفت و هزینه نپرداخت ومابایستی اجازه دهیم این هزینه ها به حداقل برسد و بستری فراهم شود تا مطالبات مختلف مطرح شود و مدیریت دانشگاه و جامعه این مطالبات را شنیده و مورد تحلیل قرار دهد و بهره بگیرد.

وی افزود: اگر اجازه طرح مطالبات داده نشود ممکن است دانشگاهیان دچار رکود و انزوا شوند که در این صورت طعمه دشمن می شوند و یا جامعه به سمت افراط و هنجارشکنی خواهد رفت.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی، اجتماعی و علمی مطالبه گری یک حق، ضرورت و فرصت است و مطالبات دانشگاهیان و اعضای جامعه یک تهدید نیست زیرا برای جامعه ای که از یک پشتوانه قوی علمی و فرهنگی و تاریخی برخوردار است نباید تضور کرد که با این گفتمان جامعه در معرض خطرات قرار می گیرد.

دکترهاشمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ جامعه ما شهره به این بوده که بستر همزیستی و همدلی و همراهی گروه‌های مختلف فرهنگ، قومی و زبانی است، افزود: جامعه ما ترکیبی از اقلیت های مختلف است و باید در گفتمان اعتدال، اقلیت را محترم بشماریم و این ها در کنار هم می توانند جامعه را بسازند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.