سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در شب بزرگداشت کارگردان "ناخدا خورشید"؛

ابراز پشیمانی مسعود کیمیایی از فیلم ساختن و درد دل‌های ناصر تقوایی

شب بزرگداشت "ناصر تقوایی" شب گذشته در خانه هنرمندان با حضور بزرگان سینما و هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم "شبی با ناصر تقوایی" در خانه هنرمندان شب گذشته با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان، مسعود کیمیایی، نجف دریابندری، محمد رحمانیان، سعید پورصمیمی، اشکان خطیبی و همسر ناصر تقوایی برگزار شد.

در ابتدا مسعود فروتن که اجرای این مراسم را به عهده گرفته بود در خصوص ناصر تقوایی گفت: کسانی که ما من هم نسل هستند می دانند که مسعود کیمیایی ما را با سینما آشتی داد و همچنین تلویزیون را با ناصر تقوایی شناختیم.

مسعود فروتن بعد از پایان صحبت هایش از مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان برای سخنرانی دعوت کرد که وی این چنین سخنان خود را آغاز کرد و گفت: سینما برترین هنر و ناصر تقوایی نابغه هنر است که در این صنعت او را کیمیا می دانند چراکه به چندین هنر از جمله عکاسی، مستند و فیلم اشراف دارد و کارنامه او گواه این مدعا است.

وی ادامه داد: اقتباس فیلم های نفرین و ناخدا خورشید به گونه ای بود که فراتر از هر اقتباس ایرانی و خارجی ساخته شد.همچنین مستندهای او در نوع خود کم نظیر است و از اعتبار مردم شناسانه برخوردار است.

سرسنگی تصریح کرد: به گفته خود "تقوایی" عکاسی سومین حرفه او است او عکاسی را شبیه ترین هنر به واقعیت می داند. این هنرمند آثار ناتمامی را هم در کارنامه خود دارد.

وی با ابراز خرسندی از بازگشت ناصر تقوایی به سینما عنوان کرد: خبر بازگشت او به سینما اتفاق مبارکی است زمانی که علت توقف این هنرمند را جستجو می کنیم ساده انگاری سینما و فضا بازاری در فیلم سازی نتیجه این بررسی است.

مدیرعامل خانه هنرمندان افزود: سینمای امروز همانند بسیاری از هنرها با نواقص روبه رو است که توفیق خود را در تنزل مخاطب، دوری جستن از فرهنگ ایرانی یا شخصی کردن سینما میداند که گویی برای مخاطب ساخته شده طوری که سینمای امروز همچون هنرهای دیگر گلخانه ای در حال رشد است.

وی در پایان صحبت هایش اظهار داشت: زمانی که رانت ها متوقف نشود بسیاری از فیلم ها امکان بروز پیدا نکنند چه بسا تلاش هنرمندان در چنین فضایی به سرانجام نخواهد رسید. با وجود اینکه سینما بیشترین تاثیرگذاری را دارد اما به دلیل مدیریت نادرست مدیران با آثار سطحی و بی مایه روبه رو است.

در ادامه مسعود کیمیایی، کارگردان سینما نیز در خصوص نحوه فعالیت و ویژگی کارگردانی ناصر تقوایی گفت: تقوایی دوست کامل، محرم کامل و یک سخت کشیده کامل است. من مخالف فیلم نساختن او بودم و به خودم می گفتم اگ او فیلم بسازد ما تنها نیستیم.

وی ادامه داد: او در ادبیات، فیلم کوتاه، سریال، عکاسی و فیلم بلند و هرآنچه که انجام داده از شاهکارها بوده و حضورش و طاقتش به ما یاد داده و بسیار در این مدت عاقلانه رفتار کرده است.
کیمیایی عنوان کرد: ای کاش من هم مثل او فیلم نمی ساختم. ناصر تقوایی عزیز ما است رفیق سالهای ما که همچنان دوستش داریم.

همچنین سعید پورصمیمی، بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به سختی سخن گفتن در مورد ناصر تقوایی اظهار داشت: او از معدود کارگردانانی است که چند نکته از جمله تسلط بر تکنیک سینما، ادبیات، سناریونویسی، صحنه آرایی، شناخت بازی بازیگر و دید خاص عکاسی را باهم داشت.

وی ادامه داد: سینمای ما دست کسانی بود که تنها در یک رشته تخصص داشتند اما همه نکات در تقوایی جمع شده بود و وقتی کارنامه این کارگردان را ورق می زنیم در سینما شاید فیلم هایی ساخته که در اکران به توفیق نرسیده اما در تلویزیون پربیننده ترین سریال ها را برای مخاطب عام ساخته است.

پورصمیمی تصریح کرد: سال های زیادی گذشت آدم های بسیاری بیهوده آمدن و رفتند و نگاتیو ها را بیهوده مصرف کردند و در تمام این مدت تقوایی خانه نشین بود و علت این اتفاق تقصیر چه کسی است؟ آیا جاه طلبی برخی ها یا جامعه بوروکراسی؟ باید این افراد تبریک گفت که توانستند تقوایی را خانه نشین کنند.

وی بیان کرد: در سینمای بحران زده چرا باید جای تقوایی خالی باشد نسل حرفه ای هایی که خودشان را کشتند اما ناصر تقوایی همیشه زنده است.

در ادامه مراسم مرضیه وفامهر، همسر ناصر تقوایی گفت: در 22 سالگی بیست ترین انتخاب را کردم سخت گذشت اما سپاس از تقوایی موجب غربت است.

وی ادامه داد: با افتخار کنار او ایستادم انتخاب من یک اتفاق در زندگی ام بود گرایش به یک جسم نبود اگرچه هنر شان بالایی دارد اما گرایش به نیروی جاودانگی و نیروی تخیل لاتنهی در من بود که نمادش تقوایی شد.

وفامهر تصریح کرد: برای کسی که علاقه به اسطوره ندارد ولی همچنان بعد از بیست سال گرایش به جاودانگی دارد. تقوایی یگانه است و ایمان دارم هیچ کس نتوانسته مثل او مدرن به سینما و هنر نگاه کند و از نظر من اسطوره سازی او در سینما در حد بالاترین سینماگران جهان است اما هنوز او شناخته نشده است.

وی عنوان کرد: زمانی که احتیاج به انزوا داری تمام فشارهای بیرونی، وسوسه عبور از فرش قرمز، پول باعث می شود به مبارزه برخیزی تا آرامش درونی باقی بماند امر واقع بینی را واقیت می دهی و تبدیل به اثر هنری می کنید ناصر تقوایی به سختی بیش از نیم قرن سالم زندگی کرد تا تمام وجودش مملو از آثار هنری باشد.

همسر ناصر تقوایی افزود: هرفیلمی که او می سازد دروازه ای به سینما باز کرده او اولین کارگردانی بود که با ساخت فیلم آپارتمانی "کاغذ بی خط" درخشان ظاهر شد و راه را برای دیگران باز کرد و یا "ناخدا خورشید" که برای اولین بار بر روی یک کشتی فیلم ساخت.

در پایان نیز ناصر تقوایی کارگردان سینما ایران گفت: دوستان امشب حرف هایی را درباره ممنوع الکاری من زدند اما باید بگویم که هیچ کس جلوی من را نگرفته و نگفته است که فیلم نساز. در جو و شرایط فرهنگی ما نمی توانی کار خودت را انجام بدی و من برای همین است که سال هافعالیت نکردم. هیچ وقت هنر و فیلم ساختن وسیله امرار معاش من نبوده است.

تقوایی ادامه داد: خیلی از دوستان حرف ها را زدند، مسعود گفت که ای کاش من فیلم نساخته بودم. فیلم هایی که او ساخته در حد و اندازه های او بوده است. ما خودمان دستی دستی به جامعه خودمان را بدهکار کردیم و سطح توقع ها را بالا بردیم. سینما در وهله اول چیزی است که برای یک ملت خلق می شود. این روزها داریم بر می گردیم به زمان فیلم فارسی و این خطرناک است. من و داریوش و مسعود هرسه در آن زمان فیلم هایی ساختیم که  وجهه جهانی سینمای ایران حاصل همان دوران است.

وی اظهار داشت : اتفاقا من خیلی هم در این سال ها پر کار بودم ، سه روز از هفته به کار تدریس مشغول هستم و برای جوانان وقت می گذارم و به آن ها تفاوت فیلمنامه نویسی و داستان نویسی را می گویم تا بدانند که فیلمنامه، داستان نیست. در تمام این سال ها در بحث تولید ذهن فعال تر از گذشته بودم و فیلم های کوتاهی ساختم که شاید از یک نسخه بلند سینمایی هم جذاب تر باشد.

تقوایی بیان کرد: 10 سال تمام با بنیاد سینمایی فارابی صحبت کردم تا برای هر استان کشور فیلم مستند بسازیم و این طرح را عملی کنیم اما اتفاقی نیفتاد.

کارگردان فیلم "ناخداخورشید" گفت: ادبیات هیچ وقت گریزگاه من نبود و حرفه اصلی من بوده است. اما در حوزه ادبیات اوضاع خراب تر از سینما است. به مقوله سانسور مضمونی نگاه نمی شود و این روزها کار به جایی رسیده است که واژگان را سانسور می‌کنند. واژه می را از دامنه واژگان حذف کردند. مگر می شود این واژه حذف شود؟ با اشعار حافظ چه می کنید؟ کجای دنیا واژه ها مجرم هستند؟

تقوایی در پایان حرف هایش گفت: من در تعجبم که  متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اغلب چهره های شناخته شده در حوزه فرهنگ هستند این مساله را نادیده می گیرند. 

گفتنی است در این مراسم که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد مستندی از "ناصر تقوایی" پخش شد همچنین گروه کر "فلارمونیک" ایران نیز به اجرای قطعاتی از مجموعه کارهای خود پرداختند.

شایان ذکر است مسعود کیمیایی به همراه مجید سرسنگی، سعید پورصمیمی، نجف دریابندری و سیف الله صمدیان نشان "سرو هنر" را به عنوان عالی ترین نشان هنری خانه هنرمندان به ناصر تقوایی کارگردان بزرگ سینما ایران اهدا کردند.




انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، بزرگداشت ، تقوایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.