سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

اهداکنندگان خون، سرمایه های اجتماعی کشور هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون، سرمایه گذاری در امر اهدای خون را یک بازی برد- برد دانست و گفت: اهداکنندگان خون سرمایه و ظرفیت های اجتماعی پایان ناپذیر کشور هستند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛
دک
ترˈعلی اکبر پور فتح الهˈ روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان که سالن اجتکاعات استانداری قزوین برگزار شد، افزود: اهدا کنندگان خون از ظرفیت های اجتماعی بالایی برخوردارند و یکی از برنامه های ما نیز در سازمان اتنقال خون این است که اهدای خون حرکتی کاملا داوطلبانه و بدون هیچ منفعت مادی باشد.

وی با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در شیوه جذب اهدا کنندگان خون اضافه کرد: برای تامین نیازهای خونی نباید به تهییج احساسات مردم پرداخت و این گروه از افراد به عنوان انسان هایی خیراندیش عملگرا و الگوهای برجسته و مسوولیت پذیر هستند و برای جذب هرچه بیشتر آنان باید آموزش و فرهنگ سازی شود.

پورفتح اله با اشاره به اهمیت امور اهداکنندگان خون افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا، اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون جدا می شوند و با نهادهای اجتماعی و شهرداری ها تعامل پیدا می کنند.

وی در ادامه بر نگاه فرا استانی در تامین خون مورد نیاز کشور تاکید کرد و افزود: به دلیل تعدد بیمارستان و حجم بالای خدمات بیمارستانی و درمانی در استان تهران و مهاجرت بسیاری از بیماران برای عمل های جراحی در پایتخت، مصرف خون نیز در این استان بسیار بالا است، لذا برای تامین نیازهای خونی باید استان های دارای ظرفیت را به عنوان تامین کننده بخش مهم خون تهران در نظر بگیریم.

پورفتح اله اضافه کرد: دو استان قزوین و سمنان تامین کننده نیازهای خونی تهران هستند.

وی با اشاره به اینکه سالیانه حدود 300 هزار واحد خون تنها برای بیماران هموفیلی و تالاسمی مصرف می شود، افزود: در حالی که قبل از تاسیس سازمان انتقال خون، هیچ بیمار هموفیلی و تالاسمی به دهه دوم زندگی خود نمی رسید، اما اکنون با تاسیس این سازمان و با همت اهداکنندگان خون در کشور، بسیاری از این بیماران در آستانه چهل سالگی قرار دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در پایان افزود: با اجرای سیاست های مرتبط با داروهای مشتق از پلاسما که در شورای فن آوری سلامت هم تصویب شده، امیدواریم بتوانیم در سال های آینده با خودکفایی کامل در این زمینه، داروهای آلبومین و فاکتور 8 بطور 100 درصد از پلاسمای ایرانی تولید شود.

25 خرداد ماه به عنوان روز جهانی اهدا کنندگان خون نامگذاری شده است./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.