سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

تلاش تبلیغاتی رسانه‌های غربی برای بسترسازی همکاری ایران و آمریکا درباره عراق !

در روزهای اخیر كه خشونت های گروه تروریستی تکفیری بعثی در عراق ادامه دارد، محافل سیاسی رسانه ای غربی به طور مرتب بر روی مسئله همكاری ایران و آمریكا در عراق مانور می دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، آنچه که در فضای تبلیغی  بیگانه به روشنی و وضوح دیده می‌شود تلاش برای القای همراستایی منافع آمریکا و ایران برای مقابله با تهدید گروه تروریستی در عراق می باشد،‌ تا جایی که در لابلای گزارش های منتشر شده این گزاره که "واشنگتن و تهران هر دو نگران پیشروی سریع داعش( گروه تروریستی تکفیری بعثی) در عراق هستند، داعش در تلاش برای تشکیل یک حکومت اسلامی در بخش زیادی از عراق و سوریه است"،‌ مورد تاکید قرار می گیرد.

این در حالی است كه ایران طی این مدت بارها اعلام كرده، تهران تنها در صورت درخواست دولت و مردم عراق آماده همكاری با دولت نوری المالكی است.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در راس این جنگ روانی مدعی شد: ایران و آمریکا از دشمنان قسم خورده به هم‌پیمانی در عراق تبدیل میشوند.



خبرگزاری فرانسه طی گزارشی به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا می نویسد آمریکا با ادامه گفتگو با ایران به ویژه در مورد بحران عراق موافق است اما دو کشور تا از سرگیری روابط دیپلماتیک راه درازی در پیش دارند. این خبرگزاری در ادامه به مذاکرات روز گذشته ایران و آمریکا در خصوص عراق در حاشیه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین اتریش پرداخت و  به نقل از "جنیفر ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأیید کرد "ویلیام برنز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه در وین در حاشیه مذاکرات بین ایران و قدرت‌های بزرگ در مورد برنامه هسته‌ای ایران، دیدار کوتاهی با مسئولان این کشور داشته است".
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که آنها در مورد ضرورت حمایت حداکثری (از روند سیاسی) در عراق و خودداری از دامن زدن به تنش‌های قومی بین شیعیان و سنی‌ها گفتگو کرده اند. 

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد این کشور آماده مذاکرات بیشتر با ایران درباره بی ثباتی در عراق است اما هرگونه گفتگو در این زمینه احتمالا در سطح پایین تر انجام خواهد شد. جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به داعش که بخش هایی از عراق را به کنترل خود درآورده است گفت: ما آماده گفتگو با ایرانی ها درباره تهدید ناشی از داعش در عراق هستیم و این چیزی است که با دیگر بازیگران منطقه ای نیز انجام می دهیم.

از سوی دیگر اسوشیتدپرس در گزارشی از هشدار هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا درمورد همکاری آمریکا با ایران  در مورد عراق سخن گفت و از وی نقل قول کرد: "آمریکا باید بداند که ما خودمان را درگیر چه چیزی می‌کنیم. هیلاری کلینتون در مصاحبه با شبکه سی ان ان افزود هرگونه همکاری با طرف های ثالث ازجمله ایران باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. وی تصریح کرد: من حاضر نیستم هم اکنون بگویم با ایران همکاری کنیم. تا زمانی که فکر بهتر داریم چرا باید خودمان را درگیر چنین همکاری کنیم.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: بحران روز افزون در عراق بحث داغی را در دو زمینه به راه انداخته است.


این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم "مایکل دوران و مکس بوت" افزود: سناتور لیندزی گراهام، که همواره به خاطر سیاست خارجی اوباما از دولت وی انتقاد کرده، پیشنهاد همکاری آمریکا با ایران برای مقابله با پیشرفت سریع گروه دولت اسلامی عراق و شام را مطرح کرده است. 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز دوشنبه آمادگی آمریکا را برای همکاری با ایران در این زمینه اعلام کرد. 

این روزنامه نوشت: این ایده که آمریکا با جمهوری اسلامی ایران منافع مشترک دارد بسیار غیرواقع بینانه است. 

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است حتی اگر فرض کنیم که ایران واقعا دشمن گروه داعش است باز هم بدین معنی نیست که همکاری آمریکا با ایران ایده خوبی است. 

نویسندگان این تحلیل نتیجه گرفته اند که همکاری آمریکا با ایران در مورد بحران عراق یک اشتباه تاریخی خواهد بود. 

پایگاه اینترنتی نیو ریپابلیک نیز نوشت: دیدگاههای متفاوتی در تهران و واشنگتن درباره منبع و راه حل بحران در عراق و اینکه آیا باید ایران و آمریکا برای نجات دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق با هم همکاری کنند یا خیر وجود دارد. این تفاوت دیدگاهها بین دو کشور امری معمول است. حتی جان مک کین و لیندسی گراهام سناتورهای آمریکایی در واشنگتن نمی توانند درباره نحوه انتقاد از دولت اوباما به توافق برسند.


نیو ریپابلیک نوشت: به رغم تنش ها، شبح "داعش" به اندازه ای جدی است که می تواند این دو دشمن قدیمی را برای از بین بردن آن در یک جبهه قرار دهد.


روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود به قلم "ایان بلک" نوشت بحران کنونی در عراق ایران و آمریکا را به هم نزدیک خواهد کرد اما شروع روابط صمیمی میان آنها دور از انتظار است. تهران و واشنگتن خواهان شکست و نابودی گروه تروریستی عراق هستند اما تجربه طولانی خصومت و دشمنی میان دو کشور و بی اعتمادی آنها به همدیگر باعث می شود دو کشور نتوانند ائتلافی واقعی را برای مقابله با این گروه ایجاد کنند.


گاردین نوشت: در چند روز گذشته تهران و واشنگتن با احتیاط چشم به هم دوخته اند. سی سال بی اعتمادی و خصومت به راحتی قابل رفع نیست. در همین حال انگلیس موضع صریح تری را در قبال ایران اتخاذ کرده و مساله بازگشایی سفارت خود را در تهران مطرح کرده است. فارغ از جنجال های ایجاد شده در پی بحران عراق، مذاکرات هسته ای ایران هم به آرامی در جریان است. مقامات آمریکایی ترجیح می دادند در مذاکرات هسته ای موضوع عراق را مطرح نکنند. اما وضعیت اضطراری در بغداد باعث شده است دولت اوباما حمله هوایی احتمالی به داعش یا اقدام مشترک با همکاری ایران را علیه این گروه مطرح کند.

این روزنامه نوشت: منافع مشترک ایران و آمریکا در مقابله با داعش زمینه را برای راهبرد مشترک دو کشور درمورد عراق فراهم می کند با این حال بعید بنظر می رسد که همکاری ایران و آمریکا در عراق به ایجاد روابط صمیمانه میان آنها منجر شود. 

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز به صورت ضمنی با انتقاد از کشورهای عربی خلیج فارس به علت آنکه در خصوص عراق موضع جمعی و واحدی اتخاذ نکرده اند هشدار داد همکاری آمریکا و ایران در خصوص عراق به ضرر شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

شبکه تلویزیونی الجزیره در ابتدای ویژه برنامه «آن سوی خبرها» که به بررسی تأثیر همکاریهای آمریکا و ایران در عراق بر کشورهای عربی خلیج فارس اختصاص داشت از نزدیک شدن ایران و آمریکا به یکدیگر ابراز نگرانی کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: ایران و آمریکا در بحران عراق با دشمن مشترکی مواجه هستند اما عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است.

روزنامه ایندیپندنت در مقاله ای به قلم "شاشانک جاشی" در اینترنت نوشت بحران در عراق به این گمانه زنی ها دامن زده است که آمریکا و ایران برای تقویت دولت عراق در مقابل گروه تروریستی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. اما انتظار برقراری روابط حسنه یا حتی همکاری نزدیک این دو کشور انتظاری مایوس کننده است. تعامل میان واشنگتن و تهران به شدت محدود خواهد بود. 

این روزنامه نوشت: گرچه آمریکا و ایران هر دو با گروه "داعش" مخالف هستند و از دولت عراق حمایت می کنند اما عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست هم در گزارشی به قلم "جولی لنارز" نوشت: همکاری آمریکا با ایران در عراق یک اشتباه بزرگ است.


نشنال اینترست ادامه داد: (داعش) در حمله ای که از مدت ها پیش برنامه ریزی کرده بود، کنترل شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق را به دست گرفت. داعش در پنج روز اخیر تسلط خود را بر کشور افزایش داده است.  بحرانی که در عراق بروز کرده است، چالشی جدیدت برای ثبات منطقه  و جهان به شمار می رود. بنابراین، نه تنها برای خاورمیانه بلکه برای حفظ منافع ملی خودمان، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مفسران به سرعت بحران فعلی در عراق را به تصمیم سال 2003 آمریکا برای حمله به این کشور ربط دادند


وال استریت ژورنال هم نوشت قبول پیشنهاد همکاری ایران در عراق یک اشتباه بزرگ است.


این روزنامه مدعی شد کمک ایران باعث می شود وابستگی نوری مالکی به ایران بیشتر شود. 

در پایان باید گفت این روزها مذاکرات هسته ای ایران و غرب به ویژه با آمریکا ، به بحران اخیر در عراق نیز گره خورده و در کنار مذاکرات هسته ای این سوژه نیز اهمیت خاصی یافته است. باید آگاه بود که این اقدام در راستای اقدامات ضدایرانی رسانه‌های معارض صورت می‌گیرد.

منابع:

http://www.washingtonpost.com/opinions/the-united-states-should-not-cooperate-with-iran-on-iraq/2014/06/17/f3144b9c-f63e-11e3-a3a5-42be35962a52_story.html

http://edition.cnn.com/2014/06/18/politics/us-iran-iraq/
http://www.theguardian.com/world/2014/jun/13/us-iran-fight-jihadis-iraq

http://www.newrepublic.com/article/118232/us-iran-alliance-stop-isis-iraq-and-syria-isnt-very-likely


http://nationalinterest.org/blog/paul-pillar/let-the-neighbors-lead-iraq-10670


http://online.wsj.com/articles/u-s-preparing-to-discuss-iraqs-woes-with-iran-1402871232




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.