سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

النشره:

ایران به خوبی توانسته است بر اوضاع منطقه تسلط پیدا کند

پایگاه خبری النشره در گزارشی نوشته است که ایران به خوبی توانسته است بر اوضاع منطقه خلیج فارس سلطه یابد و در تحولات منطقه تاثیر بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری النشره؛ یکی موضوعاتی کهبر سر مسئله عراق مطرح است گفت‌وگوی غیر رسمی انجام گرفته بین نمایندگان ایران و آمریکا در خلال مذاکرات هسته‌ای است.

در همین حال از یک سو عراق از آمریکا برای حمله به مواضع گروه‌های تروریست  کمک می‌خواهد، از سوی دیگر تروریست‌ها اعلام می‌کنند برخی ازمراکز نفت خیر عراق را به تصرف در آورده است و در جایی دیگر ارتش عراق اعلام می‌کند موفق شده است از پیشروی گروه‌های تروریستی در عراق جلوگیری می‌کند اما در عین حال از عربستان هم مدعی ان است که این یک  انقلابی مردمی در عراق است مردمی که ضد ظلم حاکمان قیام کرده‌اند.

 ترکیه و کردهای اقلیم کردستان عراق و سوریه و ایران،خواسته یا ناخواسته،در این ماجرا دخالت داشته یا دخالت داده شده‌اند، چرا که در عراق برای آنها عواملی از نظر اقتصادی و دینی و سیاسی وجود دارد که نمی‌توانند در خصوص این تحولات بی تفاوت باشند.

هم اکنون این طرز فکر آمریکا که  بهترین راه حل برای غلبه یا رویارویی با تروریسم تکفیری در این کشور اسلامی استفاده از عناصر اسلامی با توان اسلامی با بهره گیری از پول‌های نفتی است در عراق هم دنبال می‌شود، چرا که از هر سو بخواهیم به این راه حل توجه کنیم خواهیم یافت که این ایده آمریکایی در دراز مدت به نفع آمریکا و اروپا و اسرائیل خواهد بود.

آمریکا به خوبی می‌داند که موضوع سلاح کشتار جمعی عراق تنها یک بهانه برای تصرف عراق بوده است و در اصل هدف از اشغال یک دهه عراق سلطه بر منابع نفتی این کشور بوده است از این رو هرگز نباید تصور کنید که روزی آمریکا این منافعی را که با زحمت به دست آورده روزی از آن به نفع تروریست‌ها یا هیچ کشور منطقه‌ای دیگری چشم پوشی کند، اما اروپایی‌ها در این بین به این نتیجه رسیدند که تروریسم در حال نزدیک شدن به عمق راهبردی و منطقه آنهاست از این رو  غرب تلاش کرد تا با استفاده از این گزینه همواره بتواند اعلام کند که منطقه برای منافعش تهدید به شمار می‌آید.

در همین حال اسرائیل بسیار از این مساله سود برده است به گونه‌ای که با دامن زده شدن به موضوع تروریسم در منطقه و گسترش ان این رژیم بیش از گذشته کشورهای همسایه خود را با این پدیده درگیر می‌بیند و این امر باعث تضعیف طولانی مدت توان نظامی ارتش‌های کشورهای همسایه‌اش و امید به بقای خود را در منطقه بیش از هر زمان دیگری گسترش می‌دهد.

بر اساس مطالعات مراکز تصمیم گیرنده غربی در خصوص سوریه و عراق اعلام کرده‌اند: این دو کشور برای بپا خواستن و بازیابی توان مجدد خود به حداقل 20 سال زمان نیاز دارند و اگر هم این کشورها این مدت را سپری کنند و به صورت موفق هم عمل کنند تنها می‌توانند به جایگاهی که باید اکنون به آن رسیده باشند برسند و برای پیشرفت به زمان مشابه دیگری نیاز خواهند داشت و در این مدت به طور حتم اسرائیل از آنها بسیار پیشرفته تر خواهد شد و توانایی آن از نظر نظامی و راهبردی به مراتب بیشتر خواهد بود.

در همین راستا امریکا سعی دارد برای مذاکرات خود با ایران به موضوع تازه ای دست یابد، چرا که ایران از نتایج حاصل از جنگ سرد کنونی بین آمریکا و روسیه در باره اوکراین دستآوردهای بسیار خوبی را کسب کرده است و در موضوع سوریه هم بسیار موفق تر از این دو عمل کرده است و علاوه بر آن باید گفت ایران به خوبی توانسته است بر اوضاع منطقه خلیج فارس کنترل داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.