سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوباما: درباره مداخله نظامی در عراق نیازی به موافقت کنگره ندارم

رئیس جمهور امریکا گفت درباره تصمیم آتی خود برای مداخله نظامی احتمالی در عراق نیازی به موافقت کنگره ندارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، رئیس جمهور امریکا می‌گوید درباره تصمیم آتی خود برای مداخله نظامی احتمالی در عراق، جایی که شبه نظامیان داعش برخی ازشهرها را تصرف کرده‌اند، نیازی به موافقت کنگره ندارد.

"باراک اوباما" روز چهارشنبه (۲۸ خرداد، ۱۸ ژوئن) در ملاقات با اعضای ارشد کنگره با آن‌ها درباره گزینه‌هایی برای کمک به دولت عراق در جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها به سمت بغداد پایتخت این کشور گفت و گو کرد.

اوباما خطاب به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنای امریکا گفت آن‌ها را از روند تحولات مطلع می کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، اوباما در این ملاقات تلاش‌های امریکا را در زمینه آن‌چه وی "تقویت ظرفیت نیروهای عراقی برای مقابله با این تهدید" از سوی شبه نظامیان ازجمله "گزینه‌هایی برای افزایش کمک امنیتی" نام برد، تشریح کرد.

اوایل همان روز، جی کارنی منشی مطبوعاتی (سخنگوی) کاخ سفید گفت: "رئیس جمهور هیچ گزینه‌ای به استثنای اعزام نیروهای رزمی به عراق را منتفی نمی‌داند."

وی خاطر نشان کرد: "تنها چیزی که رئیس جمهور منتفی دانسته است بازگرداندن نیروها برای مبارزه در عراق است اما وی به بررسی دیگر گزینه‌ها ادامه می دهد."

کارنی افزود: " کارهایی در حال انجام است که به ما کمک خواهد کرد تا با شفافیت بیشتر تشخیص دهیم گزینه های دردسترس رئیس جمهور کدام گزینه ها هستند ."

تروریست‌ها  کنترل برخی شهرهای مهم در شمال عراق از جمله موصل، دومین شهر بزرگ و تکریت، موطن "صدام حسین" دیکتاتور سابق این کشور را به دست گرفته‌اند.

شبه نظامیان تکفیری که تصاویر اقدامات وحشیانه‌ی خود علیه عراقی‌ها را در فضای اینترنتی منتشر کرده‌اند، می‌گویند به حملات و پیش‌روی نظامی خود به سمت بغداد، پایتخت عراق، ادامه خواهند داد.

این در حالی است که نیروهای مسلح عراق نیز به سمت مواضع آنان پیش‌روی کرده‌اند.

مالکی با "توطئه" خواندن اشغال موصل، دومین شهر بزرگ عراق، گفت نیروهای امنیتی این کشور با تروریست‌ها مقابله خواهند کرد.

نخست وزیر عراق کشورهای عربستان و قطر را مسبب بحران امنیتی و گسترش تروریسم در عراق دانسته و آل سعود را به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان مورد انتقاد قرار داده است.

اوباما روز جمعه گفت وی سرگرم بررسی گزینه‌های نظامی با هدف کمک به دولت عراق در مبارزه با شبه نظامیان است. این درحالی بود که روز بعد پنتاگون دستور حرکت یک فروند ناو هواپیمابر و دو ناوشکن را در خلیج فارس صادر کرد تا در صورت تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، برای آغاز حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان داعش در عراق وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.