سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لس‌آنجلس‌تایمز؛

افزایش شانس دستیابی به توافق با ایران بوسیله پذیرش لغو گام به گام تحریم‌ها

روزنامه لس آنجلس تایمز با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه ایران در مورد لغو تدریجی تحریم‌ها، گفت این موضع ایران شانس دستیابی به توافق هسته‌ای با این کشور را افزایش داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز؛ایران برخی از درخواست‌های اصولی و کلیدی خود را کاهش داده و به این ترتیب شانس دستیابی به توافق جامع میان دیپلمات‌ها افزایش یافته و این توافق احتمالا ظرف یک ماه آینده به دست خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که در بحبوحه مذاکرات یک هفته اخیر در وین تهران این اصل را پذیرفته است که تحریم‌های اقتصادی این کشور در توافق نهایی به تدریج لغو شوند و این در شرایطی است که ایران نیز به تدریج فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه به نقل از کلیف کوپچان، کارشناس مسائل ایران در مرکز مشاوره گروه اوراسیا در آمریکا می‌افزاید: ایران در حال به رسمیت شناختن این مطلب است که لغو تحریم‌ها اقدام بسیار سختی است و زمان بر است. این بیانیه عراقچی باعث شده یک مانع بر سر راه تحقق توافق نهایی از بین برود.

مقامات ایران و کشورهای غربی به تلاش خود برای از بین بردن اختلافات باقی‌مانده میان دو طرف ادامه می‌دهند و این در حالی است که اختلاف بر سر نحوه ادامه استفاده ایران از تجهیزات هسته‌ای حساس بر اساس توافق نهایی است. با این وجود به نظر می‌رسد دو طرف بر سر چندین موضوع اختلافاتی را که زمانی مانع تحقق توافق بود، حل کرده‌اند.

دو طرف احتمالا توافق کرده‌اند که تولید پلوتونیوم در رآکتور آب سنگین اراک محدود شود. در واقع شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که به نظر می‌رسد دو طرف به مصالحه‌ای که بر اساس آن ایران تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم در فردو را به یک مرکز تحقیقات هسته‌ای قابل قبول برای غرب تبدیل کند، نزدیک شده‌اند.

یکی از موضوعات مهم در زمینه لغو تحریم‌ها، نحوه همکاری کنگره با دولت آمریکا است. کنگره در برابر لغو تحریم‌ها مقاومت می‌کند و نگران این است که توافق دولت اوباما با ایران ملایم باشد. "ری تاکی"، کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی آمریکا در این‌باره می‌گوید: با این وجود به نظر می‌رسد دولت اوباما بتواند با لغو بخشی از تحریم‌ها به عنوان یک اقدام اجرایی، بر این چالش غلبه کند و سپس از کنگره بخواهد این اقدام را در ازای اقدام ایران برای همکاری در راستای توافق هسته‌ای، ادامه دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد خوش‌بینی عراقچی درباره دستیابی به توافق به این علت است که وی معتقد است آمریکا نیاز دارد که ظرف یک ماه آینده به توافق نهایی دست یابد تا کمک ایران را درباره عراق نیز به دست آورد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.