سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از انتقال امام خمینی (ره) به پادگان عشرت آباد تا اعدام بنیانگذار فرقه‌ی بابیه

انتقال امام خمینی (ره) به پادگان عشرت آباد، آغاز جنگ کره شمالی و جنوبی، اعدام بنیانگذار فرقه‌ی بابیه به دستور امیرکبیر، اختراع اولین میکروسکوپ الکترونی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 تیر 1393 خورشیدی برابر با 27 شعبان 1435 هجری و 25 ژوئن 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انتقال امام خمینی (ره) به پادگان عشرت آباد توسط ساواک (1342 ش)
امام خمینی روز چهارم تیر به پادگان عشرت آباد منتقل شدند و در این مکان به مدت چهل روز ماندند. امام در این مدت افزون بر عبادات روزانه و قرائت قرآن و دعا به مطالعه کتاب‌هایی پیرامون انقلاب مشروطیت، استقلال هند، استقلال اندونزی و ... نیز پرداختند. در همین مدت تنی چند از علما و روحانیون، از جمله برادر بزرگ امام توانستند با ایشان ملاقات کنند.

در این دیدار بود که امام غیر مستقیم در جریان مهاجرت علمای شهرستان‌ها به تهران قرار گرفتند و پس از اطلاع از تعطیلی بازار و دروس حوزه، دستور بازگشایی بازار و شروع دروس را دادند.

آغاز جنگ کره شمالی و جنوبی با حمایت شوروی و امریکا (1950 م)
در پایان جنگ جهانی دوم، قسمتی از شبه جزیره کره که زیرمدار 38 درجه بود تحت اشغال امریکا و قسمت شمالی آن در تصرف نیروهای شوروی قرار داشت. قرار بود که طی سال‌های پس از جنگ، دو ناحیه شمالی و جنوبی شبه جزیره کره، متحد شوند، ولی همکاری دو دولت عملی نبود زیرا که کمونیست‌ها در ناحیه شمال، رهبری را بر عهده داشتند و در جنوب، طرفداران غرب بر سر کار بودند. تلاش برای اتحاد به جایی نرسید و عاقبت در اواخر سال 1948 م، تقسیم دو کره به دو کشور، صورت رسمی یافت. تا اواسط سال 1949، سربازان خارجی از هر دو کره خارج شده بودند اما به دنبال ماه‌ها تحرکات دنباله دار امریکا، سرانجام در 25 ژوئیه 1950 م کره شمالی به بهانه اتحاد مجدد، به کره جنوبی حمله‌ور شد. نیروهای کره شمالی، در چهارمین روز حمله به خاک کره جنوبی، سئول پایتخت این کشور را به تصرف خود درآوردند و پیشروی خود را به طرف جنوب ادامه دادند. در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد امریکا، تصویب کرد که نیروهای چند دولت عضوِ آن سازمان جهت مقابله با حمله کره شمالی، به کمک کره جنوبی بشتابند. به دنبال این تصمیم، امریکا و پانزده کشور دیگر، نیروهای نظامی خود را برای شرکت در جنگ اعزام داشتند و به دامنه جنگ افزودند. با ورود امریکا به این جنگ، در حالی که کره شمالی در شرف سقوط بود و امریکایی‌ها نیز مقدمات انضمام آن را به کره جنوبی فراهم می‌ساختند، در 20 نوامبر 1950 م نیروهای کمونیست چین به عنوان داوطلب وارد میدان شدند و با ورود دویست هزار نفری سربازان چینی، نیروهای امریکا و متحدین آن‌ها ناچار به عقب‌نشینی گردیدند. نیروهای چینی و کره شمالی تا اواخر ماه دسامبر سال 1950 م تقریباً تمام خاک کره شمالی را به تصرف خود درآوردند و روز 28 دسامبر از مدار 38 درجه، مرز بین کره شمالی و جنوبی گذشتند. جنگ کره از اواسط سال 1951 م عملاً متوقف شد و مذاکرات صلح که از ماه ژوئیه سال 1951 م آغاز شده بود تا سال 1953 م به طول انجامید. در نهایت، قرارداد ترک مخاصمه در 27 ژوئیه سال 1953 م به امضا رسید و نیروهای متخاصم، از مواضع یک‌دیگر، تا مدار 38 درجه عقب نشستند. جنگ کره در مجموع، نزدیک به چهار میلیون تلفات نظامی و غیرنظامی به بار آورد از 160 هزار نفر نیروهای ملل متحد که در این جنگ کشته و زخمی شدند، 142 هزار نفر امریکایی بودند، که بزرگ‌ترین تلفات نیروهای امریکایی در یک جنگ خارجی، پس از جنگ اول و دوم جهانی به شمار می‌آید.

آغاز سفر اولین کشتی مسافربری بخار از امریکا (1816 م)
نخستین کشتی بخار جهان پیروسکاف (Pyroscaphe) نام داشت که توسط Claude de Jouffroy فرانسوی ساخته شد و در 15 ژولای 1783 میلادی در رودخانه سون نزدیک شهر لیون به حرکت درآمد. این کشتی ۴۵ متر درازا و ۱۸۲ تن وزن داشت و دارای دو چرخ بود که پس از ۱۵ دقیقه حرکت دچارمشکل شد و نتوانست در این زمینه موفق باشد.

وفات آیت الله مهدوی دامغانی (1401 ق)
آیت الله حاج شیخ محمد کاظم مهدوی دامغانی در جمادی الثانی 1316 ه‍. ق به دنیا آمد. از آیات عظام میرزا محمد حسین نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی و میرزا محمد آقازاده اجازه اجتهاد و از شیخ آقا بزرگ تهرانی و علامه سمنانی صاحب " حکمت بوعلی " و آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی اجازه روایی دریافت کرد. مرحوم دامغانی از سال 1336 ه‍. ق در مشهد حوزه درس قوانین، شرایع، ریاض، رسائل، مکاسب و کفایه داشت و از سال 1356 ه‍. ق پس از واقعه مسجد گوهرشاد در منزل خود منزوی گردید و هیچ شغلی را اعم از تدریس در دانشگاه یا فعالیت‌های قضایی نپذیرفت، هر چند در بازسازی حوزه مشهد پس از شهریور 1320 ه‍. ش از فعالان بود. سجایای اخلاقی و صراحت لهجه و اجتناب از هرگونه تظاهر از مشخصه‌های برجسته مرحوم آیت الله دامغانی بود. از اقدامات اجتماعی ایشان می‌توان به مرمت مسجد جامع دامغان در سال 1381 ه‍. ق اشاره کرد. ایشان در دهم تیر سال 1360 ه‍. ش /27 شعبان 1401 ه‍. ق در مشهد درگذشت و در دارالزهد حرم مدفون گردید.

اعدام "میرزا علی محمد شیرازی" بنیانگذار فرقه‌ی بابیه (1266 ق)
پس از درگذشت حاج سیدکاظم رشتی جانشین شیخ احمد احسایی که فرقه‌ی شیخیه را پایه‌ریزی کرده بود، بین دو تن از شاگردان او بر سر ریاست این فرقه رقابت در گرفت. در 1259 ق سیدعلی محمد شیرازی که شاگرد معروف سیدکاظم بود، پس از سفر به مکه به بندر بوشهر رفت و در آن جا خود را به جای "رکن باب" یعنی نایب امام زمان خواند و پیروانش به بابیه معروف شدند. چیزی نگذشت که سیدعلی محمد از مقام بابیت بالاتر رفت و ادعاکرد که او نقطه‌ی اعلی یا نقطه‌ی بیان است و سپس مدعی شدکه خود، قائم آل محمد (ص) می‌باشد و کتاب البیان رانگاشت. از این پس او دعوت خود را آشکار کرد و طرفداران فراوانی یافت که چندین بار با قشون دولتی جنگیدند و حتی پیروزهایی به دست آوردند. سرانجام سیدعلی محمد محبوس گردید و پس از درگیری‌های فراوان، علمای تبریز حکم به اعدام وی دادند. بالاخره در شعبان 1266 ق میرزاعلی محمد شیرازی را به تبریز برده و به دستور امیرکبیر تیرباران کردند.


اختراع اولین میکروسکوپ الکترونی در امریکا (1940 م)
میکروسکوپ الکترونی نوعی میکروسکوپ مرکب است. اولین میکروسکوپ مرکب، احتمالاً در سالهای ۱۶۰۰ میلادی توسط دو نفر هلندی به نام هانس و زاکاریاسن ساخته شد. درسال ۱۸۷۳ ارنست آبه ثابت کرد که برای تشخیص دقیق دو ذره نزدیک به هم، طول موج نور نباید بیشتر از دو برابر فاصله دو ذره از یکدیگر باشد.

در سال ۱۹۳۹ اولین میکروسکوپ الکترونی ساخته شد. قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی قوی‌ترین میکروسکوپ الکترونی دنیا با نام پیکو در سال ۲۰۰۹ در مدرسه عالی فنی آخن در آلمان ساخته شده و توان نمایش ذراتی به اندازه ۵۰ پیکومتر (پنج صدم نانومتر) و تصاویری از اجزای اتم و حرکت اتم‌ها را دارد. این میکروسکوپ دو برابر دقیق‌تر از میکروسکوپی است که سال قبل در دانشگاه برکلی ساخته شده بود.

وفات "ابن عراقی" فقیه و قاضی مسلمان مصری (826 ق)
ابن عراقی در سال 762 ق به دنیا آمد و از کودکی در محضر پدرش که عالمی مشهور در علم حدیث بود، این علم را فراگرفت. ابن عراقی سپس با بهره‌گیری از اساتید برجسته، به تکمیل معلوماتش پرداخت. وی پس از چندی در ردیف علمای مشهور عصر خود قرارگرفت. ابن عراقی به تدریس فقه و حدیث اشتغال داشت و تالیفاتی به زبان عربی از او به جای مانده است.

درگذشت حبیب‌الله معلمی شاعر ای لشکر صاحب زمان (1392 ش)
حبیب الله معلمی فرزند نصیر سال 1305 شمسی در شهرستان رامهرمز دیده به جهان گشود. دروس ابتدایی را در مکتب‌خانه گذراند و ادامه آن را تا سیکل قدیم پی‌گرفت و پدرش که معلم قرآن بود او را با این کتاب آسمانی آشنا کرد. ذوق و قریحه شاعری از اوان جوانی در وجود وی بود ولی تشویق‌های یکی از دوستان پدرش که خود شاعری توانا بود به نام حاجی بابا اشتری لرکی زمینه را برای شکوفایی استعدادهای وی فراهم ساخت. ایشان که نامش در کنار نام شهدا و ایثارگران، بر تارک تاریخ دفاع مقدس می‌درخشد و همواره ما را به یاد اشعار مخلصانه و زیبای مردی می‌اندازد صبح روز 4 تیر به علت مشکلات ریوی درگذشت.

اولین اجلاس بین المللی مبارزه جهانی با تروریسم (1390 ش)
اجلاس بین‌المللی «مبارزه جهانی با تروریسم» از روز شنبه، چهارم تیر به مدت دو روز با حضور مقامات بیش از 60 کشور جهان در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی در تهران برگزار شد. در این اجلاس روسای جمهور پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، سودان، عراق و سایر کشورهای دعوت‌شده در سطح نخست‌وزیر یا وزرای امورخارجه حضور داشتند.

قرائت پیام کتبی مقام معظم رهبری، دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزای، جلال طالبانی و زرداری روسای جمهور ایران، افغانستان، عراق و پاکستان و صالحی، وزیر امور خارجه از جمله برنامه‌های روز اول این همایش بود.


سقوط مناطق کوشک، طلائیه، خیبر و جزایر مجنون در حمله ارتش بعثی به این مناطق (1367 ش)
سقوط منطقه شلمچه و تداوم حملات دشمن در سایر مناطق و احتمال حمله به جزایر مجنون به عنوان آخرین منطقه‌ای که در جبهه‌های جنوبی همچنان در اختیار قوای نظامی ایران قرار داشت، جنگ را وارد مرحله‌ای حساس و حیاتی نمود. با نزدیک شدن روزهای پایانی خرداد ماه 1367، عراق بر حجم تحرکات خود افزود و نیروهایش را در مناطق جزایر مجنون تقویت کرد. نکته قابل ملاحظه در تحرکات عراق، اجتناب از حفاظت و غافل‌گیری بود. به نظر می‌رسید دشمن قصد داشت تحرکات خود را نشان دهد تا با ایجاد رعب در نیروهای ایرانی، ضریب موفقتیش را افزایش دهد. تا این که درچهارم تیرماه 1367، تهاجم نیروهای عراق به جزایر مجنون آغاز شد که این حمله، اوج اقتدار و قدرت ارتش عراق بود. در این میان بمباران شیمیایی منطقه که دامنه آن تا حوالی هویزه گسترش یافته بود، باعث عقب‌نشینی نیروهای خود می‌گردید، تا این که جزایز مجنون پس از جانفشانی‌های زیاد قوای اسلام، به اشغال ارتش رژیم بعث درآمد. عراق در این حمله که به لحاظ تاکتیکی، پیشرفته بود، قصد گرفتن اسیر داشت که توانست در ظرف مدت کوتاهی، هفده هزار اسیر بگیرد. در این وضعیت ایجاد شده و نیز سرنگون ساختن هواپیمای مسافربری ایران در دوازدهم تیر آن سال توسط ناو آمریکایی مستقر در خلیج فارس، بنا به ملاحظات جدید و همچنین تشدید فشارهای بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) با یک تصمیم مهم، اوضاع را به نفع ایران تغییر دادند و قطعنامه 598 شورای امنیت را پذیرفتند.

روز ملی شدن شرکت‌های بیمه (1358 ش)
صنعت بیمه، یکی از اجزای نظام اقتصادی هر جامعه را تشکیل می‌دهد. امروزه، این صنعت از رشد و اعتبار زیادی برخوردار است و همانند موتور محرکه‌ای، برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی عمل می‌کند. متاسفانه در ایران، جامعه از نقش و اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی، حمایت از سرمایه‌های انسانی، گسترش فرهنگ تعاون و تقویت روحیه امیدواری به کار و زندگی، آگاهی کامل ندارد و در مجموع، صنعت بیمه به طور فراگیر مورد استفاده عموم قرار نگرفته است. در ایران دو نوع بیمه خصوصی وجود دارد: بیمه اجباری نظیر بیمه خدمات درمانی و بیمه تأمین اجتماعی و... و بیمه اختیاری، که در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت‌های بیمه، ملی شدند که این عمل اقدام شایسته‌ای برای حفظ سرمایه ملی بود. این شرکت‌ها در ظاهر مستقل از هم هستند، اما تمام آن‌ها در زیر چتر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و دارای دستور العمل‌های واحدی می‌باشند.

آغاز عملیات محدود قدس 2 در منطقه هورالهویزه توسط سپاه (1364 ش)
عملیات «قدس 2» ده روز پس از انجام عملیات قدس 1 در همان منطقه عملیاتی «هورالهویزه» و به منظور تحکیم موقعیت نیروها در منطقه جنوبی جنگ به اجرا درآمد. این عملیات نیز با رمز «یا محمد رسول الله (ص)» و در ساعت 2 بامداد 4 تیر ماه 1364 با هدف خنثی کردن پاتک دشمن در اطراف منطقه «البیضه» انجام گرفت.

نیروهای خودی در مناطق نیزار و آب گرفته شرق رودخانه «دجله» توانستند طی یک روز، از حمله احتمالی عراقی‌ها جلوگیری کرده و به مرتفع نمودن نقاط ضعف خطوط خودی بپردازند. همچنین موفق شدند با پاکسازی و الحاق، موقعیت خود را در منطقه تصرف شده تثبیت کنند. طی چند روز درگیری،15 کیلومتر مربع از منطقه شمالی هورالهویزه آزاد و 30 فروند قایق و بلم و 15 پاسگاه آبی منهدم و 312 تن کشته و زخمی شده یا به اسارت نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران درآمدند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.