سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمريکا در عراق چه گزينه‌هايی دارد؟

خبرگزاری آلمان در تحلیلی نوشت، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در حال بررسی طیف گسترده ای از گزینه ها برای جلوگیری از سقوط حکومت عراق است، با این حال اولویت اصلی وی حفاظت از اتباع و منافع آمریکا است و علت این مسئله تاحد زیادی به کاهش فزاینده میزان محبوبیت وی در آمریکا مربوط می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ باراک اوباما به عنوان فرمانده کل نیروهای نظامی آمریکا در شرایط دشواری قرار گرفته است وی باید جلوی پیشروی داعش در عراق را بگیرد بدون اینکه وارد جنگی دیگر در این کشور شود. یکی از مهمترین سئوالاتی که درباره عملیات نظامی احتمالی در عراق وجود دارد این است که آیا آمریکا نیروی پیاده به عراق اعزام خواهد کرد؟ پاسخ سئوال این است که اعزام گسترده نیروهای زمینی به خاک عراق تقریبا بعید به نظر می رسد.
آمریکا احتمالا سیاست مخالفت با اعزام نیروهای زمینی را که در لیبی و سوریه نشان داد به آن پایبند است حفظ خواهد کرد. آمریکا در جنگی که جرج دبلیو بوش ضد عراق صورت داد 4411 نظامی خود را از دست داد و اوباما قصد ندارد بر این آمار بیفزاید.
حال سئوال دیگری که مطرح می شود این است که احتمال حملات هوایی چگونه است؟ 
براساس گزارش هایی که رسانه های آمریکا منتشر کرده است، امکان حملات هوایی هدفمند به شبه نظامیان سنی وجود دارد. این گزینه با استفاده از ناو هواپیمابر جرج اچ دبلیو بوش که هم اکنون در آبهای خلیج فارس است قابل اجرا است. 

آمریکا حتی می تواند هواپیماهای خود را در منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق یا در کشورهای متحد خود نظیر کویت و قطر مستقر کند. حال سئوال اینجاست هواپیماهای بدون سرنشین چه نقشی می توانند ایفا کنند؟ هواپیماهای بدون سرنشین مسلح این امتیاز سیاسی را برای آمریکا ایجاد می کنند که خلبان در معرض خطر قرار نگیرد. پهپاد ام کیو 1 مسلح به موشک های ای جی ام 114 می تواند اهداف در حال حرکت را نیز هدف قرار دهد. 
هواپیمای ام کیو 9 ریپر نیز که یازده متر طول دارد می تواند بمب های دقیق 500 کیلومتری را حمل کند. هدف این حملات می تواند اردوگاهها، سایت های انبار سلاح و رهبران داعش باشند. 

این گونه حملات می تواند داعش را دچار ارعاب و سردرگمی کند. با این حال مشکل اینجا است که اعضای داعش در صف های منظم و خودروهای نفر بر جابجا نمی شوند. آنها بیشتر مردان مسلحی هستند که با خودروهای باربری این طرف و آن طرف می روند و فرایند هدف قرار دادن این گونه خودروها بسیار پیچیده تر است. 

بدون اطلاعات دقیق از خط مقدم، این امکان وجود دارد که آمریکا نیروهای دوست یا غیرنظامیان را هدف قرار دهد. حال آمریکا چطور می تواند این اطلاعات را کسب کند در اینجا نیز هواپیماهای بدون سرنشین ابزاری بسیار مهم هستند. 

این هواپیماهای کنترل از راه دور می توانند به فرماندهان آمریکایی این امکان را بدهند که به طور لحظه به لحظه تحولات را در عراق مشاهده کنند. به گفته لس آنجلس تایمز اکنون صحبت از اعزام 100 نیروی ویژه برای هماهنگ کردن حملات هوایی است. آنها می توانند به فرماندهان آمریکایی توصیه ها و مشورت های تاکتیکی ارائه کنند و اطلاعاتی جمع آوری شده را به فرماندهان برسانند. با این حال آنها اجازه شرکت در عملیات نظامی را نخواهند داشت. 
 
حال این سئوال ایجاد می شود که آمریکا چطور می تواند درباره حمله تصمیم بگیرد؟‌ یکی از مهمترین مسایل تعیین کننده این است که آیا نوری مالکی نخست وزیر شیعی عراق آماده امتیاز دادن برای تضمین وحدت عراق است یا خیر. این نکته را باید در نظر داشت که اوباما علاقه ای به آغاز دوباره جنگ ندارد چرا که آغاز جنگ به شدت همین میزان پایین کنونی محبوبیت اوباما را کاهش خواهد داد. آیا اوباما می تواند از اتباع آمریکا در عراق حفاظت کند؟ مجموعه عمارت سفارت آمریکا در بغداد 5000 کارمند دارد و بزرگترین مجتمع دیپلماتیک از این دست در جهان به شمار می رود. این مجتمع ساختار فیزیکی بسیار مستحکمی دارد و طی روزهای اخیر با اعزام 275 نظامی دیگر تدابیر امنیتی در آن به شدت تقویت شده است. همچنین به همراه ناو هواپیمابر جرج اچ دبلیو بوش پنج کشتی دیگر نیز به خلیج فارس اعزام شده است و بیش از 500 تفنگدار دریایی و دهها هلیکوپتر در حالت آماده باش برای اقدام در صورت اضطرار هستند. این امکان نیز وجود دارد که شمار مشخصی از کارمندان سفارت نیز در صورت لزوم به کنسولگری های آمریکا در اربیل و بصره منتقل شوند. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.