سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرزی: افغانستان به سرنوشت عراق دچار نمی‌شود

رئیس جمهور افغانستان اظهارات را درباره احتمال وقوع هرج و مرج مشابه عراق در افغانستان زمانیکه نیروهای تحت رهبری آمریکا از کشورش خارج شوند را رد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، "حامد کرزی" رئیس جمهور افغانستان اظهارات را درباره احتمال وقوع هرج و مرج مشابه عراق در افغانستان زمانیکه نیروهای تحت رهبری آمریکا از کشورش خارج شوند و مسئولیت امنیت را به پلیس و ارتش ملی واگذار کنند، رد کرد.

 هم عراق هم افغانستان در کانون دو جنگ آمریکا قرار داشته‌اند و درگیر فعالیت شورشیانی بوده‌اند که علیه نیروهای امنیتی محلی که توسط ارتش آمریکا آموزش دیده‌اند، مبارزه می‌کنند.

تصرف چندین شهر مهم عراق توسط شورشیان جهادی، دولت بغداد را غافلگیر و جامعه بین‌المللی را هراسان کرده که این مسئله به نگرانیها درباره اینکه ممکن است افغانستان یک روز دچار سرنوشت مشابهی شود، منجر شده است.

کرزای در پاسخ به پرسشی در این خصوص که آیا ممکن است اتفاقی که در عراق افتاده است در افغانستان روی دهد، گفت: " به هیچ وجه".

در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، کرزای گفت گروه ستیزه‌جوی القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد.

دوره مسئولیت کرزای که در سال 2001 زمانی آغاز شد که تهاجم تحت رهبری آمریکا به سرنگون شدن رژیم طالبان منجر شد، به زودی پایان می‌یابد.

ماموریت رزمی ناتو در افغانستان نیز در ماه دسامبر پس از 13 ساله مبارزه با شورشیان طالبان، پایان خواهد یافت.

رئیس جمهور بعدی افغانستان برای آغاز گفتگوها به منظور برقراری صلح در این کشور تحت فشار خواهد بود و کرزای اعلام کرد در تماس روزانه با طالبان است.

کرزای گفت: "حتی تبادل نامه صورت می‌گیرد، دیدارهایی انجام می‌شود و تمایل به صلح وجود دارد".

دو نامزد جانشینی کرزای وعده داده‌اند توافقنامه‌ای را به منظور حفظ برخی از نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال جاری میلادی امضا خواهند کرد.

این در حالی است که توافقنامه مشابهی در مورد عراق شکست خورد و به خروج کامل نظامیان آمریکایی از آن کشور منجر شد.

با این‌حال، آمریکا به تازگی اعلام کرد فقط 10 هزار نظامی این کشور سال آینده در افغانستان خواهند بود و همه آن‌ها تا پایان سال 2016 از این کشور خارج خواهند شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.