سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چین:

ایران با طراحی مجدد راکتور اراک حسن‌نیت خود را نشان دهد

نماینده چین در مذاکرات جدید هسته ای ایران روز سه شنبه در وین گفت یک مصالحه و نشان دادن حسن‌نیت برای توافقی نهایی تا ضرب الاجل بیستم ژوئیه بسیار مهم است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، ایران و گروه پنج به علاوه یک متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان در پنجمین دور مذاکرات هسته ای در پایتخت اتریش مشارکت دارند.

"وانگ چون" نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای ایران و مدیر کل اداره کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت یک مصالحه بسیار مهم است و ظرفیت تولید اورانیوم ایران مسئله اصلی در این مذاکرات خواهد بود.

وانگ گفت: در مسابقات فوتبال برندگان و بازنده‌هایی وجود دارند. برای مذاکرات، مصالحه‌ها و وضع های برد - برد مهم‌تر است.

وی افزود در صورتی که همه طرف‌ها به دنبال توافقی جامع در چارچوب این ضرب الاجل باشند، قاطعیت و شجاعت سیاسی برای "به ثمر رساندن یک گل" در صورت لزوم مورد نیاز است.

وانگ در پاسخ به پرسشی درباره طراحی مجدد راکتور هسته‌ای اراک گفت این تغییر حسن نیت ایران را در حل و فصل این مسئله نشان می‌دهد.

تهران و شش قدرت جهانی در حال تلاش برای دستیابی به توافقی جامع تا بیستم ژوئیه هستند، ضرب الاجل موافقتنامه ژنو، تا به یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته ای تهران پایان دهند.

همچنان اختلافات و شکاف هایی در مذاکرات در خصوص ظرفیت تولید سوخت هسته ای ایران وجود دارد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته اعلام کرد مذاکرات با مانع مواجه شده است. فابیوس به رسانه های فرانسه گفت اختلافاتی جدی برسر تعداد دستگاه های سانتریفوژ غنی سازی اورانیوم که تهران قادر خواهد بود بر اساس یک توافق حفظ کند، وجود دارد.
فابیوس خاطر نشان کرد ما می گوییم که می تواند چند صد دستگاه سانتریفوژ وجود داشته باشد، با این حال، ایرانی صدها هزار دستگاه را خواستارند، بنابراین ما در چارچوبی مشابه قرار نداریم.

ایران نشست هایی دو جانبه را با آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان پیش از این مذاکرات در وین برگزار کرده بود. ایران اعلام کرد این نشست‌ها برای مذاکرات وین مهم بود.

یک مقام ارشد آمریکایی شامگاه دوشنبه در خصوص بحران عراق اعلام کرد: ما از تماس و تعامل با ایرانی‌ها استقبال می کنیم، همان گونه که با دیگر بازیگران منطقه‌ای در خصوص تهدید ناشی از تروریسم در عراق، تماس داریم و تعامل می کنیم. این تعامل ها شامل همکاری نظامی یا تصمیمات راهبردی در خصوص آینده عراق نخواهد بود.

بیل برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا یکی از مقامات آمریکایی است که در پنجمین دور مذاکرات هسته ای ایران شرکت دارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.