سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکثیر موفق ماهیان خاویاری پرورشی در کشور

محققان مؤسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در راستای دستیابی به تکنیک های نوین و دانش بنیان مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی حاصل از اجرای پروژه های تحقیقاتی که منتج به ثبت اختراع در سطح بین المللی شد موفق به تکثیر مولدین تاسماهی ایرانی و شیپ پرورشی شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانتکثیر تاسماهی ایرانی پرورشی برای نخستین بار در بهار 1392 و سپس در بهار 1393 در مؤسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با موفقیت انجام شده است.

در این عملیات تعداد سه عدد مولد پرورشی ماده تاسماهی ایرانی و تاسماهی شیپ مناسب از نظر شاخص GV (موقعیت هسته زایشی تخمک) و آماده تکثیر مورد تزریق هورمون های محرک گنادوتروپینی قرار گرفتند. همزمان تعداد پنج عدد مولد پرورشی نر تاسماهی ایرانی و سه عدد تاسماهی شیپ نر پرورشی نیز تزریق شدند و اسپرم با کیفیت مناسب از آنها استحصال شد.

از مجموع سه عدد تاسماهی ایرانی ماده تزریق شده مقدار 4.3 کیلوگرم و از مجموع دو تاسماهی شیپ ماده نیز چهار کیلوگرم تخمک اووله شده به روش ریز برش مجرای تخم بر و بدون کشتن مولدین استحصال شد. تخمک‌ها در هر دو گونه پس از انجام عملیات لقاح و انکوباسیون در دمای 18 درجه سانتی گراد بعد از 5 روز تفریخ شدند. درصد لقاح و انکوباسیون به ترتیب بین 94 – 76 درصد و 80 – 50 درصد تعیین شد. لاروهای حاصل اکنون در وضعیت مطلوبی در حال رشد هستند.

این دستاورد ارزشمند با توجه به بومی بودن گونه تاسماهی ایرانی در حوضه دریای خزر و نیز در معرض شدید انقراض بودن گونه تاسماهی شیپ، بسیار حائز اهمیت است به طوری که موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی، ایجاد بانک ژن و نیز توسعه آبزی پروری این گونه های با ارزش در شرایط کنترل شده و انتقال دانش بنیان یافته های پژوهشی کاربردی در کشور و حمایت از بخش های خصوصی فعال اقدام می‌کند
منبع: ایسنا
برچسب ها: تکثیر ، ماهیان ، خاویاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.