سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"سوسن طاقدیس":

در دوران فرود ادبیات كودك به سر می‌بریم/ اولین رمان خردسال را برای چاپ به حوزه هنری سپردم

"سوسن طاقدیس" معتقد است در دوران فرود ادبیات كودك به سر می بریم و در چنین دورانی ناشران و مخاطبان به آثار خلاقانه بی توجه اند.

به گزارشحوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری "سوسن طاقدیس"  با اشاره به این كه در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شكوفایی در نسل نویسندگان كودك و نوجوان رخ داد، اظهار كرد: هر وقت اوجی در جامعه هست قطعا بعدش فرودی هم صورت می گیرد و تصور می كنم الان در دوره فرود داستان كودك و نوجوان به سر می‌بریم.

وی ادامه داد: البته تصور می كنم مقداری از فرود یافتن داستان نویسی كودك و نوجوان به دلیل جو حاكم بر كل دنیا باشد و كشور ما هم تحت تاثیر این جو قرار دارد. مردم در همه چیز دچار دوگانگی و تردید شده اند و شاید برای برخی نویسنده ها هم این اتفاق رخ داده است.

این نویسنده گفت: شكوفایی ادبیات كودك و نوجوان در دهه های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد بسیاری از علاقه مندان به ادبیات به این حوزه توجه كنند و تصور كنند می توانند نویسنده كودك و نوجوان باشند و نویسندگی در این حوزه را كاری راحت بدانند.

وی با انتقاد از نویسندگان جوانی كه از تجربه های پیشكسوتان این عرصه استفاده نمی كنند، اظهار كرد: چندی پیش نویسنده جوانی در یكی از صفحات فضاهای اجتماعی مجازی نوشته بود كه چرا نویسنده های قدیمی تجربه هایشان را به ما منتقل نمی كنند و مگر می خواهند این تجربه ها را با خود به گور ببرند. متاسفانه این گونه اشخاص انتظار دارند ما به سراغشان برویم و تجربه هایمان را به آن ها منتقل كنیم.

طاقدیس همچنین از حضور برخی نویسندگان بدون استعداد در حوزه ادبیات كودك و نوجوان انتقاد كرد و افزود: برخی بدون داشتن استعداد جذب این حوزه شده اند و ناشر هم متاسفانه تشخیص نمی دهد كه اثر ادبی ناب و خلاقه چیست و هر اثری را منتشر می كند و مخاطبان نیز تفاوتی میان آثار خلاقانه و دیگر آثار قائل نیستند.

این نویسنده كودك و نوجوان خاطرنشان كرد: آثار خلاقانه در جامعه ما پس زده می شود و به نظر می آید مخاطب در مواجهه با اثر خلاق احساس امنیت نمی كند.

روایت زندگی یك تمساح برای خردسالان

وی درباره تازه ترین همكاری خود با دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری نیز، گفت: به تازگی نگارش رمان خردسالی را به پایان رسانده ام كه این رمان مناسب پایین ترین گروه سنی مخاطبان ادبیات است.
طاقدیس افزود: رمان "تمساح چه جوری بود؟" ماجرای زندگی یك تمساح است. تمساح ها نقش مهمی در طبیعت ایفا می كنند و پیش از فرا رسیدن خشكسالی، بركه ای می سازند و آب را ذخیره می كنند و از این آب حشرات و حیوانات بسیاری تغذیه می كنند و زنده می مانند. همین موضوع سوژه ای شد تا رمانی برای خردسالان بنویسم.

وی گفت: "تمساح چه جوری بود؟" قصه مصور بلندی است كه می توان آن را به عنوان اولین رمان خردسال به حساب آورد.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی دولتیان
۱۵:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۳
طاقدیس مطالب تازه ای رامطرح کرده که جای تشکردارد اما به نظر می رسد همه راردکرده است وفقط خودش راقبول دارد شما ببینید مخاطب وناشروهمه راردکرده