سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آستانه دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره؛

"فتاحی": نویسندگان در دهه 60 امكانات بیشتری داشتند

"حسین فتاحی" نویسنده پیشكسوت كودك و نوجوان معتقد است پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه 60 امكانات بیشتری برای نویسندگان و اهالی ادبیات فراهم بود.

به گزارشحوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری "حسین فتاحی" نویسنده با بیان این كه كیفیت كار نویسندگان در دهه های مختلف یكسان است، اظهار كرد: به لحاظ وجود استعدادهای هنری نمی توان گفت كه دهه ابتدایی انقلاب با دهه های دیگر تفاوت دارد. اما اگر می بینیم در یك دهه برجستگی خاصی پیش می آید و هنرمندان بیشتری ظهور می كنند به خاطر موقعیت خاص آن دهه است.

وی تصریح كرد: سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و در دهه 60 امكانات بیشتری در اختیارش نویسندگان قرار می گرفت و جاهایی وجود داشت كه آن ها به آسانی می توانستند آثارشان را منتشر و تجربه كسب كنند. مشق كردن و ارائه آثار و گرفتن بازتاب باعث شد نویسندگان به پختگی كامل برسند. در آن دوران یك اثر 6 ماه پس از ارائه به نشر چاپ می شد و در اختیار مخاطبان قرار می گرفت.

فتاحی با تاكید بر این كه چاپ آثار نویسندگان جوان می تواند باعث پیشرفتشان باشد، اظهار كرد:در حال حاضر نمی توانیم با سرعتی كه در سال های پیش می توانستیم آثار نویسندگان را چاپ كنیم.  در دهه های 60 و 70 مجلات و نشریاتی وجود داشت كه نویسندگان آثارشان را در آنها منتشر می كردند و نویسندگان از این طریق تجربه كسب می كردند و بازخورد مخاطبان نسبت به نوشته هایشان را دریافت می كردند.

این نویسنده كودك و نوجوان خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود 3 سال است كه مجموعه ای از بهترین آثار هنرجویان كارگاه های آموزش نویسندگی حوزه هنری را گردآوری كرده ام و در انتظار چاپ است اما هنوز منتشر نشده؛ در حالی كه چاپ اثر باعث می شود هنرجو خودش را جدی بگیرد و نگاه جدی تری نسبت به نویسندگی  پیدا كند.

وی ادامه داد: در حال حاضر خلاء نویسندگان با تجربه احساس نمی شود و به همین دلیل هم بسیاری از امكانات به نویسنده های با تجربه داده می شود و جوان تر ها از امكانات بی بهره می مانند. باید درصدی از محافل و امكانات را در اختیار جوانان قرار دهیم.

فتاحی با اشاره به این كه استعدادهای جوان عرصه نویسندگی باید مدیریت شوند، عنوان كرد: ما زحمت می كشیم و نیروهای خوب در عرصه نویسندگی پیدا می كنیم اما آنها را مدیریت نمی كنیم و به حال خود رها می كنیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره ها در كشف و پرورش نویسندگان جوان، گفت: جشنواره ها باید پویا باشند و هر سال به آنها فكرها و راه های نو اضافه شود. باید در هر دوره از برگزاری جشنواره ها، دوره های قبلی جشنواره هم بررسی شود.

این نویسنده همچنین یكی از حركت های خوب حوزه هنری در برگزاری جشنواره ها را راه اندازی مركز محافل و جشنواره های حوزه هنری دانست و افزود: حوزه هنری در برگزاری جشنواره ها ایجاد تمركز كرده است و گروهی به صورت حرفه ای اجرای جشنواره های حوزه هنری را بر عهده دارند. خوب است كه برای قسمت هنری جشنواره ها هم دفتری دائمی وجود داشته باشد و دبیران هنری جشنواره ها هر سال تغییر نكنند. اگر دبیر هنری جشنواره ای بداند كه تا 10 سال آینده هم دبیر می ماند می تواند برنامه ریزی طولانی مدتی برای جشنواره داشته باشد.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.