سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

زیست پرنده ی هما در ارتفاعات خراسان شمالی

کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از زیست پرنده هما به عنوان بزرگترین گونه کرکس، در ارتفاعات استان از جمله در منطقه گلول و سرانی شهرستان شیروان خبر داد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان ، بهروز جعفری با بیان اینکه هما بزرگترین پرنده در خانواده کرکس ها که در آفریقا، جنوب اروپا و آسیا و در ایران نیز عمدتا در دامنه های البرز و زاگرس زیست میکند،گفت: این پرنده کمیاب در استان نیز در کوهستان های مرتفع و دورافتاده در مناطق گلول و سرانی، راز و جرگلان و نیز ارتفاعات آلاداغ مشاهده می شود.

وی با بیان این که هما تنها نوع کرکس است که سر آن پر دارد، گفت : این پرنده تک زی است که در کوهستان های مرتفع و دورافتاده و در غارهای مشرف به دره ها آشیانه می سازد .

جعفری افزود: این پرنده از ابتدای نوک سر تا انتهای دم 102 تا 115 سانتیمتر طول دارد و از نظر ویژگی ها و طرح بدن نیز با سایر کرکس ها متفاوت است.

کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان گفت: هما در ایام سال یک جا می ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می گذارد که مانند دیگر کرکس ها لاشه خوار است و از مغز استخوان حیوانات تغذیه می کند و برای این منظور استخوان های بزرگ را از ارتفاع بالا به روی سنگ پرتاب می کند و پس از شکستن مغز آن را می خورد.

جعفری افزود: در ایران چهار نوع کرکس شامل کرکس سیاه، کرکس معمولی یا دال، کرکس مصری و کرکس هما زیست می کند که بتازگی کرکس پشت سفید نیز در جنوب شرقی ایران مشاهده شده است/س.

برچسب ها: زیست ، هما ، ارتفاعات ، استان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.