سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

سوزاندن بقایای گیاهی عاملی برای کاهش تولید کمّی و کیفی محصولات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سوزاندن بقایای گیاهی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن مواد آلی آن، افزایش مصرف کودهای شیمیایی، کاهش تولید کمّی و کیفی محصولات و درنهایت ناپایداری تولید را در پی دارد.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: بقایای زراعی به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی و مطلوب به خوبی می توانند وضعیت خاک را از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بهبود بخشند.

وی تصریح کرد: سطح خاک با سوزاندن بقایای گیاهی لُخت شده و خاک زراعی در معرض فرسایش آبی و بادی قرار گرفته و از بین می رود.

ایرانی فام ادامه داد: کارشناسان کاهش نفوذپذیری آب و بیشتر شدن سِله بستن خاک را که با برخورد مستقیم و با فشار قطرات باران بر ذرات خاک حاصل می شود را از معایب ناشی از آتش زدن بقایای گیاهی می دانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: با در نظر گرفتن یکی از مشکلات اصلی دامپروری کشور که همانا کمبود و گرانی علوفه است، سوزاندن بقایای گیاهی موجب عدم تامین علوفه و خوراک مورد نیاز دام ها می شود.

وی اظهار داشت: رشد، توسعه و گسترش ریش در خاک های فاقد بقایا کمتر شده و در اثر عبور و مرور ماشین آلات خاک فشرده شده و تخریب خاکدانه ها را به دنبال خواهد داشت.

ایرانی فام تاکید کرد: کشاورزان با حفظ بقایای گیاهی ضمن افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش میزان درآمد در بهبود کیفیّت تولیدات کشاورزی گام برمی دارند.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، کیفی ، محصولات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.