سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات:

بهره برداری غیر اصولی از جنگل‌ها متوقف شود

واحد علوم و تحقیقات، آماده همکاری با سازمان های فعال در امر محیط زیست کشور است سازمان های فعال در حفظ محیط زیست از نتایج تحقیقات دانشگاهی بهره گیرند

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر نعمت اله خراسانی، عضو هیأت علمی دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران و دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحققات، از بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی با توجیه تجدیدپذیری، ابراز نگرانی کرد و گفت: برداشت از منابع تجدید پذیر و تجدیدناپذیر باید براساس ظرفیت تولید آن هادر کشور صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه براساس اصول توسعه پایدار، بهره برداری 80 درصدی از رویش در منابع طبیعی و جنگل ها مجاز است، ادامه داد: بهره برداری اصولی و علمی، مانع از ضرر و زیان احتمالی به منابع اصلی می شود. 

دکتر خراسانی عقیده بوم شناسان مبنی بر اینکه استفاده از منابع تجدیدپذیر در حد توان این منابع عاری از خطر خواهد بود را سرآغاز اختلاف نظر های موجود در جامعه زیست محیطی کشور دانست و تصریح کرد: بهره برداری غیر اصولی از جنگل ها و مراتع کشور در سال های گذشته و براساس طرح هایی که با دقت و صحت تدوین و اجرا نشده اند، علت اصلی مخالفت های برخی ازكارشناسان و فعالان محیط زیست با بهره برداری از جنگل ها است.

دکتر خراسانی افزود: بهره برداری از جنگل ها در قالب طرح های جنگل داری در واقع نباید موجب تخریب شود، اما کدام طرح جنگلداری؟ مطمئنا در این مسیر باید از طرح هایی که با دقت و صحت تهیه و تدوین و با دقت اجرا می شود بهره برد. 

وی به تفکر بعضی از پیشکسوتان حوزه منابع طبيعي و محیط زیست در این زمینه با سوابق بالای علمی و اجرایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، پیشنهاد استراحت 10ساله به جنگل ها از سوی مخالفان بهره برداری از منابع تجدیدپذیر مطرح است. 

عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات، واردات چوب در ایران را با توجه به هزینه های ناشی از بهره برداری از جنگل ها به صرفه تر دانست و گفت: در استفاده از جنگل ها باید به اصل اقتصادی بودن توجه شود.

دکتر خراسانی، بر تقویت جنگل ها برای استفاده نسل های آتی تأکید کرد و گفت: بهره برداری نامناسب و بدون کار کارشناسی و اجرایی علمی از منابع طبیعی با سرعت فعلی، موجب از بین رفتن کامل آن ها تا  چند نسل آتی خواهد شد.

وی حذف یا کاهش حضوردام در منابع با رضایت دامداران را عاملی در راستای حفظ منابع دانست و افزود: بهره برداری از جنگل ها بر اساس اصول شیوه تک گزینی یا همگام با طبیعت، اقدامی اسلامی، اخلاقی، انسانی و خداپسندانه است.

دکتر خراسانی ادامه داد: اعلان قرق در مراتع به منظور استراحت دادن به آن ها باید با زمان بندی مناسب صورت گیرد زیرا طولانی شدن دوره قرق موجب پر شدن سطح پوشش گیاهی، نرسیدن بذرهای جدید به سطح خاک به دلیل وجود علف های خشک و در نتیجه عدم رویش پوشش گیاهی جوان در مراتع خواهد شد و در نهایت موجب از بین رفتن مرتع می شود.

وی با اشاره به اعطاء کرسی انرژی های تجدیدپذیر توسط یونسکو به واحد علوم و تحقیقات گفت: این واحد دانشگاهی به عنوان یک دانشگاه سبز باید در فعالیت های زیست محیطی کشور فعال باشد.  

عضو هیأت علمی دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران و دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات، از نبود همکاری تنگاتنگ بین دانشگاه ها و نهادهای اجرایی، عدم بهره گیری از نتایج تحقیقات دانشگاهی و در نتیجه دل سرد شدن فعالان دانشگاهی، ابزار نگرانی کرد و گفت: هر یک از رساله های دانشجویان تربیت شده در دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی، دارای قابلیت اجرایی شدن در راستای حفظ محیط زیست در سازمان های ذی ربط است اما در حال حاضر، به علت وضعیت مالی دانشگاه ها و عدم تخصیص بودجه کافی روند انجام تحقیقات،کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات گام های بزرگي در گردآوری اساتید ، فعالان و نخبگان حوزه محیط زیست کشور در این واحد داشته است ، گفت: واحد علوم و تحقیقات، با توجه به ظرفیت های مناسب و درخور توجه علمی و تحقیقاتی در دانشکده های محیط زیست و انرژی و کشاورزی و منابع طبیعی این واحد دانشگاهی، آماده همکاری و برقراری ارتباط نزدیک با سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شهرداری تهران است . 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.