سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مذاکرات هسته‌ای وین 5/ 4

ویلیام برنز در وین به دنبال چیست؟/ آمریکا خواهان حصول توافق پیش از پایان ضرب‌العجل شش ماهه

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی از حضور ویلیام برنز در مذاکرات وین 5 خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان صبح امروز تهران را به مقصد وین ترک کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور قبل از عزیمت به وین در جمع خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری نسبت به دور جدید مذاکرات گفت: تلاش خودمان را برای تهیه پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای انجام می‌دهیم.

تیم مذاکره‌کننده آمریکایی نیز روز گذشته جهت دور جدید گفتگوهای هسته‌ای وارد وین شد.

در کنار وندی شرمن و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی اسامی افرادی مانند مصطفی پوپال" معاون ویژه معاون وزیر خارجه، "کارلوس دخوآنا" معاون ویژه قائم مقام وزارت خارجه و "ریچارد نفیو" معاون هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی وزارت خارجه نیز دیده می‌شود.

اما در میان مذاکره‌کنندگان آمریکایی فردی در این لیست حضور دارد که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. ویلیام برنز مرد شماره 2 دستگاه دیپلماسی آمریکا که براساس ادعای رویترز از وی به عنوان چهره پشت پرده مذاکرات پنهان ایران و آمریکا در عمان نام برده می‌شود.

خبرگزاری رویترز در خصوص حضور برنز در مذاکرات هسته‌ای وین 5 می‌نویسد: برنز در مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا در عمان حضور داشته  و  کمک شایانی در توافق ژنو نیز کرده، حضور وی در وین  این موضوع را می‌رساند که آمریکا تلاش‌ می‌کند گره موجود در مذاکرات را باز کند تا بتوان هرچه سریع‌تر به نتیجه رسید

برهمین اساس خبرنگار المانیتور نیز ضمن تاکید بر حضور برنز در مذاکرات هسته‌ای وین نوشت: آمریکا در این دور از مذاکرات هر که را توانسته به وین فرستاده است تا بتواند پیش از پایان ضرب‌العجل شش ماهه( بیست جولای)، به نتیجه برسد.

 گفتنی است، پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امروز (دوشنبه) در شهر وین آغاز و تا 30 خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.