سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحول در نشر "روایت فتح" صورت می‌گیرد

تحول در نشر "روایت فتح" در دستور کار کارگروه دفاع مقدس مؤسسه انتشاراتی روایت قرار گرفت.

به گزارش  حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت روایت فتح، جلسات کارگروه دفاع مقدس مؤسسه انتشاراتی روایت به صورت منظم در محل انتشارات برگزار می شود.

 حسن علایی مدیر موسسه انتشاراتی روایت، جهانگیر خسرو شاهی، احد گودرزیانی، مصطفی محمدی و سید نعمت آرامی اعضای ثابت این کارگروه می باشند.
 
در این کارگروه که با مسئولیت سید نعمت آرامی برگزار شد، حسن علایی، مدیر انتشارات روایت فتح با تاکید بر اهمیت موضوع دفاع مقدس گفت: پایه اصلی کتاب های  نشر روایت فتح، موضوع دفاع مقدس است یعنی ما دراین عرصه، اگر کم بگذاریم در واقع به هدفمان نرسیده ایم که این بحث جنبه حیثیتی برای ما دارد. اگر روایت اسم واعتباری کسب کرده به خاطر نام شهدا و نگارش زندگی آنها است. ما بنا داریم به خواست پروردگار در برنامه های سال 93 این قضیه را پررنگ تر کنیم.
 
علایی افزود: بنای ما در بحث دفاع مقدس این است که به انتظارات ومطالبات مقام معظم رهبری در زمینه ی دفاع مقدس جامه عمل بپوشانیم.
 
 حسن علایی با بیان اینکه روایت فتح امروزه نشان شناخته شده ای است گفت: روایت فتح در ابتدا کاری را به عنوان نقطه ی آغاز شروع کرد و این کارهای شاخص در حوزه ی دفاع مقدس در سطح کشور به یک نشان  تبدیل شدند.
 
در ادامه جلسه، جهانگیر خسرو شاهی، نویسنده و عضو کارگروه دفاع مقدس به ایجاد تحول در سبک و سیاق گذشته در روایت فتح اشاره کرد و گفت: ما می توانیم با تغییر در سبک گذشته تغییر و تحول جدیدی را در روایت فتح بوجود بیاوریم و کارهای روایت برای مخاطبین جلوه ی دیگری پیدا کند. خسرو شاهی تاکید کرد: در امور فرهنگی گرچه سازمانها خیلی موثرند ولی افراد منشا تحول و یا انحطاط می باشند.
 
وی افزود : این تغییرات ممکن است در قالب های جدید باشد و یا اینکه به مناسبت ضعف و قدرت آثار گذشته به داخل آنها نفوذ کند. این در صورتی است که کارهای گذشته ظرفیت این اعمال تغییر را داشته باشند. این تغییرات می توانند از جنبه های ظاهری، محتوایی ، قالب هاو یا کیفیت آثار باشد
 
خسرو شاهی زیرساخت های مورد نیاز برای ایجاد تدریجی این تغییرت را چنین برشمرد: جهت گیری های جدید، نظر سنجی از مخاطبین و بازشناسی و بررسی کارهای قبلی از جمله لوازم این تغییرات است.
 
 مصطفی محمدی در تکمیل صحبت های خسرو شاهی تصریح کرد: در جهت هر چه بهتر انجام شدن این تغییرات، نیاز به بررسی کارها قبل از تجدید چاپ است. ترجمه ی آثار نیز راه جدیدی برای ایجاد تحولات در نشر روایت می باشد.
 
موضوع مهم و قابل توجه کارگروه در این جلسات، بحث نیاز سنجی و بررسی جامعه ی مخاطبین و اولویت بندی خواسته های آنها بود.
 
 احد گودرزیانی، نویسنده و عضو کارگروه دفاع مقدس نیز در زمینه ی ایجاد تحول در نشر روایت فتح متذکر شد: ترجمه ی آثار مقوله ایست که جایش در روایت فتح بسیار خالی است.  تبدیل کتب به کتاب صوتی  نیز در این مسیر قرار دارد.
 
 در ادامه حسن علایی با اشاره به این نکته که فصل مشترک آثار روایت فتح خاطره است گفت: توجه به ژانر داستان در نشر روایت فتح عرصه ی جدیدی را برای نشر آثار دفاع مقدس پدید می آورد که نباید از آن غافل شد.
 
مصطفی محمدی نیز بر بحث سوژه یابی در رمان تاکید کرد و گفت: بررسی نقش تعیین کننده ی سوژه ها به جهت اینکه آیا قابلیت تبدیل به رمان را دارند و یا باید در سطح خاطره نویسی به آنها پرداخت از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
 جهانگیر خسرو شاهی در ادامه ی صحبت های محمدی با اشاره به ملاک های مورد نیاز برای سنجش ادامه کار در حوزه های قبلی ، آنها را برشمرد: بررسی بازخوردها و انتقادات، بررسی نظرات مخاطبین و بررسی و واکاوی آثار برای پی بردن به قدرت متفاوت آنها به ما در پیدا کردن راه درست کمک خواهد کرد.
 
شایان ذکر است ؛ این کارگروه هر دوهفته یک بار تشکیل جلسه می دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نشر ، روایت فتح ، دفاع ، مقدس ، ملاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.