سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

مرگ تدریجی بزرگ ترین دریاچه شمال شرق کشور

آب دریاچه بزنگان از سال 83 تاکنون 20 متر کاهش یافته است و اگر این روند ادامه داشته باشد احتمال خشک شدن این دریاچه وجود دارد.

گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  

خشکسالی های پی در پی توسعه کشاورزی در منطقه و استفاده از منابع آبی، چاه، قنات و روان آب ها موجب شده است تا روند آبگیری این دریاچه با کاهش روبه رو شود.

کارشناسان نیز هشدار داده اند کاهش آب این دریاچه موجب شوری خاک و آب و تعدیلی برای محیط زیست است و باید توجه داشت که این مکان زیستگاه 130 گونه از پرندگان آبزی، کنارآبزی بومی و مهاجر است که در صورت ادامه کاهش آب این دریاچه دیگر شاهد حضور این پرندگان در این منطقه نخواهیم بود هرچند که با این وجود تعدادی از این پرندگان با دریاچه بزنگان قهر کرده اند.

رییس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان سرخس با اظهار نگرانی از روند خشکسالی دریاچه بزنگان گفت: برای احیای مجدد این دریاچه و همچنین خروج گل و لای، کود و موادشیمیایی نیاز به 500 میلیون تومان اعتبار است.

محمد جواد علیپور انتقال آب از بند شازده به دریاچه بزنگان یکی از راه های احیا این دریاچه برشمرد و گفت: اجرای این طرح در گرو تامین اعتبار است که توجه جدی مسوولان را می طلبد.

رییس اداره حفاظت محیط ‌زیست شهرستان سرخس عنوان کرد: طی سالیان گذشته عمق دریاچه در گودترین قسمت بیش از 20متر بود اما اکنون در بهترین وضع، کمتر از 12متر است و این امر فاجعه ای برای این دریاچه است.

گفتنی است: دریاچه تاریخی بزنگان که قدمت آن به دوره سوم زمین‌شناسی باز می گردد از سال 51 تحت پوشش سازمان محیط ‌زیست قرار گرفت و از سال 86 نیز به عنوان یک دریاچه ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این دریاچه، بزرگترین دریاچه در شمال شرق کشور در 110 کیلومتری مشهد و 80 کیلومتری شهرستان سرخس قرار داردکه از آن به عنوان منطقه نمونه گردشگری یکی از تفرجگاه های خراسان رضوی یاد می شود. /

انتهای پیام//س

برچسب ها: دریاچه ، بزنگان ، مرگ ، تدریجی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.