سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تصویب مجلس؛

سازمان ثبت اسناد مکلف به ساماندهی الکترونیک قانون دفاتر اسناد رسمی شد

با موافقت نمایندگان سازمان ثبت اسناد مکلف شد دفاتر موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی و مقرراتی را به صورت الکترونیک ساماندهی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز با بررسی و تصویب ماده 7 طرح جامع حدنگار موافقت کردند.
 
براین اساس سازمان ثبت اسناد مکلف است دفاتر موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی و مقررات مرتبط با آنها را به صورت الکترونیک و به نحوی که صحت تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری آن تائید شده باشد در زیرمجموعه مرکز داده‌ها، نظام جامع و سامانه‌های مرتبط، ساماندهی و ایجاد کند.
 
همچنین سازمان مکلف است امکان اتصال دفاتر اسناد رسمی به سامانه های مرتبط مذکور و بهره برداری از آنها را به نحوی که امکان ثبت برخط (آنلاین) اسناد و معاملات و پاسخ آنی و الکترونیک که استعلامات ثبتی ایجاد شود فراهم کند.
 
با ایجاد دفتر الکترونیک مذکور ثبت در دفاتر فیزیکی منتفی و دفاتر الکترونیک جایگزین دفاتر موجود می‌شود.
 
تبصره 1: سازمان مکلف است در راستای الکترونیکی کردن دفتر ثبت اسناد به نحوی برنامه‌ریزی کند که دفاتر اسناد رسمی، نسخه الکترونیک پشتیبان و غیرقابل تغییر کلیه اسنادی را که به وسیله سردفتر از طریق سامانه الکترونیک سازمان تنظیم می‌شود، بایگانی کنند.
 
همچنین دفاتر اسناد رسمی مکلف‌اند از کلیه افرادی که در سامانه الکترونیک سازمان تنظیم می‌شود نسخه چاپی با امضای شخص یا اشخاص ذیربط به عنوان پشتیبان تهیه و بایگانی کنند.
 
تبصره 2: اداره ثبت اسناد و املاک مکلفند نسخه چاپ شده اسناد حدنگار صادر شده را به عنوان پشتیبان نگهداری نمایند.
 
نمایندگان با 140 رای موافق 1 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.