سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

خطر خشک شدن قریب الوقوع هزاران هکتار از اوشنیان زارهای استان سمنان

متوسط بارش ها در کشور ما چیزی حدود یک سوم متوسط جهانی است و این درحالی است که میانگین بارندگی در استان سمنان از متوسط کشوری نیز پایین تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از خطر خشک شدن قریب الوقوع هزاران هکتار از اوشنیان زارهای این استان خبر داد و گفت: بالغ بر 10 هزار هکتار از اوشنیان زارهای استان در حال خشک شدن است.
منطقه سمنان سیدحسن میرعمادگفت : خشک سالی های پی در پی تاثیرات سویی بر پوشش گیاهی این استان گذشته است.
وی مشکل کم آبی در استان و پایین رفتن سطح سفره های زیرزمینی را از دیگر آثار سوء خشکسالی های اخیر دانست و افزود: حجم آب سفره های زیرزمینی در این استان طی سال جاری به طور متوسط 70 سانتیمتر کاهش یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان وضعیت دشت های استان را نیز بحرانی ارزیابی کرد و گفت: خشکسالی عامل اصلی نشست زمین در دشت های این استان و از جمله در شهرستانهای سمنان و دامغان است.
میرعماد، میزان تعرق و تبخیر در کشورمان را 3 برابر متوسط جهانی اعلام کرد و یادآور شد: متوسط بارش ها در کشور ما چیزی حدود یک سوم متوسط جهانی است و این درحالی است که میانگین بارندگی در استان سمنان از متوسط کشوری نیز پایین تر است.
این مقام مسوول مدیریت منابع آبی استان، تزریق آب به سفره های زیرزمینی و آموزش به مردم را از مهمترین راهکارها برای رویارویی با مشکلات ناشی از خشکسالی در استان دانست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از کاهش علوفه در مناطق ییلاقی و مخاطرات ناشی از آن برای عشایر سخن گفت و افزود: کاهش تولید علوفه بالغ بر 80 میلیارد ریال خسارت به مراتع استان وارد کرده و علاوه بر این همین امر باعث تحمیل خسارت63 میلیارد ریالی به مناطق قشلاقی و 17 میلیارد ریالی به مناطق ییلاقی در استان شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان تحت تأثیر کانون‌های فرسایش بادی است،خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برنامه های متعددی را برای مهم پیش بینی و اجرایی کرده است.
میرعماد با اشاره به اینکه حدود ۴۷۰ هزار هکتار از مساحت استان را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد توضیح داد: شوربختانه این کانون‌ها، به طور میانگین سالانه افزون بر ۳۰ میلیارد ریال به استان سمنان خسارت وارد می کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.